Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Är du säker? Tanken är ju att avgiften ska vara förbetald av Aliexpress, precis som de förbetalar momsen som infördes för några år sedan. Om momsen och tullen inte är förbetald om man handlar någon annanstans ifrån tillkommer förstås en hanteringsavgift.
Jag är nästan säker, men inte riktigt. Står det på Aliexpressens sida att de skulle betalat ullavgiften? Jag såg inte något sådant i alla fall för ett par dagar sedan. Och nu när jag läste lite mer på Postens sida, så blir nog avgiften "bara" 100 kronor, om momsen är förbetald. Så här står det:
"Varför måste jag betala en avgift även fast e-handlaren betalat momsen via IOSS?
Om varuinnehållet är belagt med svenska punktskatter eller andra skatter som medför att försändelsen kräver en. Då måste PostNord göra en fullständig tulldeklaration. För detta tar PostNord ut en avgift på 175 kronor och eventuella skatter.
Det utgår ingen moms om den betalas via IOSS-systemet. I vissa fall kan Postnord vara tvungen att ta ut tullavgifter. Det gör att vi måste ta ut hanteringsavgiften för det arbetet. I dessa fall gäller dock den förenklade processen, så avgiften blir 100 SEK. "
Det ser mörkt ut om man bara vill beställa billiga saker!
https://www.postnord.se/privat/forberedelser/tullinformation/tullinformation-om-forsandelser-utifran-eu/