2026-07-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det är mer synd om män tydligen eftersom de inte anses ska kunna ansvara för sina handlingar här i tråden.

Begå inte brott om du inte vill ta konsekvenserna.

Fuck around and find out...

Vilket brott, han begick inget brott.
Inte ens hon påstår att sex var utan samtycke.

Hur staten läst in ett brott är på alla sätt en skandal, och det kan kraftigt påverka relationer för detta påverkar ju också relationer.

Så alla långvariga partners, tjejen kan över natt hitta på "vaddå du får inte komma i mig" och på jävelskap anmäla för våldtäkt. Skicka ett sms i efterhand är allt som krävs....
Citera
2026-07-01, 14:24
Medlem
Citat:
Här var det inte fråga om någon liten betydelselös detalj.
Hur stor var detaljen då menar du
Citera
2026-07-01, 14:26
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Vilket brott, han begick inget brott.
Inte ens hon påstår att sex var utan samtycke.

Hur staten läst in ett brott är på alla sätt en skandal, och det kan kraftigt påverka relationer för detta påverkar ju också relationer.

Så alla långvariga partners, tjejen kan över natt hitta på "vaddå du får inte komma i mig" och på jävelskap anmäla för våldtäkt. Skicka ett sms i efterhand är allt som krävs....

Det här påverkar inget för människor som inte går över andras gränser. Mao rent sunt förnuft.
Citera
2026-07-01, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
I mitt fiktiva fall här i tråden har mannen uttryckligen frågat kvinnan om hon har några könssjukdomar, hon ljuger och säger att hon inte har det. Mannen vill vara så säker denne kan på att han inte skall smittas och kör då med kondom i det frivilliga samlaget, men hon har som sagt ljugit och mannen får både Kondylom och HIV av kvinnan - hur kan det ena vara våldtäkt men inte det andra? Du påstår att skändandet består i att kvinnan "invaderas" av miljontals spermier - i mannens fall så "invaderas" och smittas han av miljarders virus... Vad är skillnaden? Mannen har inte gett samtycke med att ligga med kvinnan om hon är smittad med någon könssjukdom och HIV, något hon visste om att hon hade.

Du får väl ta reda på själv vad det kan vara för brott att ljuga och säga att man inte har anmälningspliktiga könssjukdomar, fast man har det. Förr gick det väl som grov misshandel att ligga med någon utan skydd vid HIV-infektion. Numera har den här lagen ändrats lite, du kan kolla upp själv hur den har ändrats, vad gäller HIV. Lagen har ändrats gällande HIV pga. bra bromsmediciner som gör att den som tar bromsmedicinerna helt enkelt inte smittar. Men klamydia, gonorre´, syfilis etc. är fortsatt anmälningspliktiga könssjukdomar.

Du kanske anser att den dömde mannen skulle ha dömts för grov misshandel istället för våldtäkt? Och dömts till mellan 1 år till upp till 10 års fängelse.
Senast redigerad av TomatKungen 2026-07-01 kl. 14:31.
Citera
2026-07-01, 14:35
Medlem
Citat:
Det här påverkar inget för människor som inte går över andras gränser. Mao rent sunt förnuft.
"sunt förnuft"
De hade haft sex flera gånger utan kondom.
Hon hade haft sex med iallafall en annan kille utan kondom.

Men det är sunt förnuft att hon NU helt plötsligt hade krav på kondom.

För övrigt vad som står i domen, enligt Samnytt så är det just kondom biten som var avgörande. INTE att han kom.
Citera
2026-07-01, 14:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Låt säga att den här domen ändras i nästa instans och inte betecknas som våldtäkt. Hur ser du på fallet då?
Citera
2026-07-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Likgiltig... eftersom hon redan kört naket tidigare, så är det jäkligt långsökt att man skulle kunna tolka det som att han var likgiltig. Så det gick bra förra helgen, men inte denna. Udda.

Att hon körde naket med andra har verkligen allt att göra med detta,
varför hon för denna kille helt plötsligt ville ha kondom... PÅSTÅS ville ha kondom.

Och? Det är just detta samlaget som är relevant. Och vad hon samtycker till/inte samtycker till under just detta samlaget, som är det väsentliga. Begriper du inte det?

Metafor, så att du kanske fattar:
Om du lånar ut din bil till Olle, vid fem olika tillfällen. Så har han samtycke att låna din bil. Du lånar även ut din bil till andra personer då och då. En dag är Olle hemma hos dig och vill låna din bil, du säger "nej, idag går det inte, idag vill jag inte låna ut min bil". Sedan märker du när han har gått, att han ändå har tagit bilnycklarna och kört iväg med din bil. Hur skulle du se på detta då?
Skulle du se det som:
1. Stöld/egenmäktigt förfarande.
Eller:
2. Tänker du snarare att det ok att Olle tar din bil, denna gång, utan ditt samtycke och trots att du har sagt nej, just denna gången: "bara för att han har lånat den förr och jag brukar ju låna ut min bil till andra"?
Fundera du på det en stund.
Citera
2026-07-01, 14:49
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Låt säga att den här domen ändras i nästa instans och inte betecknas som våldtäkt. Hur ser du på fallet då?

Att jag aldrig mer skulle vilja ha med den människan att göra.
Citera
2026-07-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hur kan hon se till att det inte blir något penetrationssex med kondom?
Hon får väl binda fast honom eller något?
Oralsex?
Citera
2026-07-01, 14:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att jag aldrig mer skulle vilja ha med den människan att göra.

Människorna som ändrar domen? Om en högre juridisk instans kommer fram till att detta inte är en våldtäkt håller du ändå fast vid att det är en våldtäkt?
Citera
2026-07-01, 14:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Hon får väl binda fast honom eller något?
Oralsex?

Men du anser alltså att kvinnan kan se till att det inte blir sex med kondom?
Citera
2026-07-01, 14:55
Medlem
Fria Tider: Fick tre års fängelse för kondomslarv – överklagar domen
Mannen nekar till brott och hans försvar överklagar nu domen, enligt nyhetsbyrån Siren.
Så det vi behöver nu är:

• FUP
• Tingsrättens dom

...Och snart även • Hovrättens dom.

Konstigt att ingen har laddat upp FUP / dom ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in