2026-07-01, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Nej, domstolen kan inte – i högre instans – skärpa straffet om bara den tilltalade överklagar. Åklagaren kan inte överklaga något annat än konsumtionen av framkallande av fara för annan (eftersom resten av domen var i enlighet med åklagarens yrkanden).

Ja? Hon kommer ändå överklaga.

Synd som fan.
Citera
2026-07-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (
Dom i uppmärksammat mål om grovt vållande till annans död där en 5-årig flicka avlidit till följd av kolmonoxidförgiftning efter brand i ett flerfamiljshus i Biskopsgården, Göteborg den 7 februari 2026.
):
Göteborgs tingsrätt: mål B 2552-26

Känns nästan ovanligt att en enig rätt dömer till det yrkade maxstraffet. Inte ett dugg förvånande i det här fallet iofs eftersom det finns få (om ens några) förmildrande omständigheter.

Åklagaren borde ha yrkat på mord!
Vållande i andra hand.
Citera
2026-07-01, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ord
Hej, känner bara att jag vill flika in lite här angående Brunos instagram.
I förra veckan (onsdag) efter rättegången skrev hon väldigt konstigt om mig och mina vänner på sin story, att vi satt o skrattade i väntrummet och gjorde lätt av en hemsk situation men det är verkligen inte så det var eller är.

Vi var där för att stötta våran vän som skulle vittna mot E*ma, och vittnet var extremt nervös och ängslig över det, har blivit ganska väl bevisat för de flesta att E*ma är en person utan gränser så att gå upp och tala sin sanning om henne och fallet är väldigt läskigt.
När våran vän mötte oss i väntrummet såg det ut som att hon antingen skulle svimma och/eller kräkas, vi pratade lite om fallet men valde sedan att prata om andra saker för att våran vän skulle våga vittna och inte frysa under sitt förhör, vilket ledde till en lugnare friare stund innan hennes vittnesmål, och ja, ibland skrattade vi lite lätt, förstår att det kan se konstigt ut utifrån, men att då välja att istället för att prata med oss om det i person och gå till Instagram och förvränga situationen och benämna oss som E*mas vänner är väldigt fegt i min åsikt.

Under förhöret var det väldigt tydligt att vännen i fråga inte är vän med E*ma eller tycker gott om henne, det har ingen av oss som var där gjort eller tyckt på väldigt många år, och det uppkom både i FUP och rättegång att hon och flera andra försökte skaffa bevis för att anmäla E*ma då SOC varit inblandade 3 gånger redan men släppt allt nästintill direkt, detta gick dock inte pga en whistleblower som skvallrade vilket gjorde E*ma ännu mer försiktig med vad hon gjorde.

Har tyckt att Bruno i början gjorde ett bra jobb med att vara på plats och rapportera om rättegången men kände kort därefter att det tog en konstig sväng när Bruno började posta massa bilder och videos på Danaya, och blandannat AI genererade en bild av en existerande bild, kan hända att hon bett om lov från familj/vänner som tagit bilderna men har inte sett att det har framkommit isf, kan vara ett jag missuppfattat det men som någon som faktiskt har träffat Danaya och spenderat tid med henne så får det magen att vändas, tycker insamlingen är en jättefin idé så länge det sköts korrekt.

Sedan känner jag att Bruno har använt tillfället för att pusha sin egna politiska ideologi, även fastän hon säger att hon inte enbart postar om ett/vissa partier så ser man ganska snabbt var hon står i frågor, och för mig känns det väldigt, väldigt udda att använda ett barns död och tragedi för att framföra sånt, särskilt när man börjat benämna sig själv som "Danayas röst".

Som sagt, ville bara få sagt det då det kändes helt ärligt riktigt jävla piss att se någon prata om min vän såhär efter hon vågade vittna mot E*ma och ge mer insyn i att det inte var först nu hon började lämna Danaya ensam och att föräldraskapet varit bristande länge.

Har även skrivit till Bruno på Instagram för att ge henne inblick i hur det såg ut från vårat håll men har ftf inte fått något svar av henne och känner att skadan redan är gjord. Att göra en hemskt situation ännu värre genom att göra folk ännu mer upprörda och ledsna är väldigt fegt i min åsikt, vi var flera som försökte hjälpa och tyvärr så räckte det inte, det är viktigt att se det med och förhoppningsvis få lite hopp i att veta att folk iaf försökte, både genom att prata med E*ma och skaffa bevis mot henne för att anmäla.

Bra och intressant att du skrev.
Men att du försöker försvara er gör bara saken än värre.
Brukar man skratta under ceremonin på en begravning? Hur ledsen och nervös de anhöriga än är så görs ej detta. Respekt för situationen helt enkelt.
Det finns en tid och plats för allt! Men det verkar ni inte ha vett och stil nog att förstå. Hade ni haft det, så hade ni aldrig varit vänner mer en sådan sjuk typ av människa till att börja med förvisso…

OAVSETT hur kräkfärdig, nervös eller skitnödig man är. Så vet man att man är observerad, granskad, att folk är skärrade och förfärade = man skärper till sig därefter.
Annars får man skylla sig själv, och svälja konsekvenserna. Som dessutom inte ens är stora för er ”vänner”, som är de enda som hade kunnat rädda detta arma barn men ej gjort.
Citera
2026-07-01, 13:39
Medlem
Orobanches avatar
Det finns inte en enda förmildrande omständighet för detta kräk till kvinna.
Barnet brändes levande till döds!
Bara tanken på vad barnet upplevde i sitt dödsögonblick går inte att ta in.
När kräket till kvinna hamnar på Hinseberg lär det bli isolering dygnet runt.
Citera
2026-07-01, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Tror vi alla som följt detta känner samma sak - att 6 års fängelse är ett hån och alldeles för milt.

Åklagaren hade ju chansen från början men lade ner mordanklagelsen. Det fanns säkert en god anledning där och då, men jag tycker att åklagaren bör få kritik för detta. Man backade från mord, men jag tycker att den fortsatta utredningen ger stöd för mer än vållande. Hon låste in ungen med TRE tändare i rummet. Sen tog hon sin tid innan hon åkte hem, trots att hon såg i sin telefon att lägenheten var rökfylld.

Min personliga övertygelse är att detta är den utgång E ville ha och hoppades på.

Jag har följt tråden lite till och från och sett att mord-frågan dykt upp då och då - och måste fråga vad detta kommer av och hur man tänker sig att man kan konstruera denna gärning till ett mord? Rekvisitet för mord är att man uppsåtligen skall ha berövat annan livet.
Vad i mammans gärning skulle vara ett uppsåt att döda barnet? Det hon gjort är ju att lämna barnet ensam och inlåst i lägenheten, dvs utsatt henne för en "indirekt risk" snarare än en "direkt risk". Hon har ju dessutom haft kameror kopplade till sin mobiltelefon, vilket låter som en konstig åtgärd om ens syfte är att vederbörande ska dö?

Ser man till bevisfrågorna så anser Tingsrätten det styrkt att branden orsakats av att dottern haft tillgång till tändare. Men det finns ju ingen bevisning som visar att mamman avsiktligen lagt dessa tändare i barnets närhet och/eller att hon uppmanat dottern att använda dessa. Det finns dessutom uppgifter om att det är ex-macken som lagt tändarna på denna plats, vilket jag inte kan utläsa av domen att Tingsrätten anser motbevisat. Det finns ju heller ingen bevisning som visar att mamman "preparerat" lägenheten med andra riskfyllda föremål.

Så förklara gärna när och vad i mammans gärning som skulle utgöra ett uppsåtligt dödande. Jag vill inte bråka, utan är bara genuint intresserad och nyfiken kring hur du/ni tänker. Då jag vet hur Flashback fungerar så vill jag också tillägga att jag inte har för avsikt att "försvara" mamman eller "förminska" det hon gjort. Jag vill bara förklara att detta svårligen kan vara att betrakta som ett mord.
Citera
2026-07-01, 13:46
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Överklagar gör väl de flesta om de tycker att de dömts till ett för långt straff

Man kan ju verkligen fråga sig vad mamman tycker vore ett rimligt straff
Citera
2026-07-01, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Bra och intressant att du skrev.
Men att du försöker försvara er gör bara saken än värre.
Brukar man skratta under ceremonin på en begravning? Hur ledsen och nervös de anhöriga än är så görs ej detta. Respekt för situationen helt enkelt.
Det finns en tid och plats för allt! Men det verkar ni inte ha vett och stil nog att förstå. Hade ni haft det, så hade ni aldrig varit vänner mer en sådan sjuk typ av människa till att börja med förvisso…

OAVSETT hur kräkfärdig, nervös eller skitnödig man är. Så vet man att man är observerad, granskad, att folk är skärrade och förfärade = man skärper till sig därefter.
Annars får man skylla sig själv, och svälja konsekvenserna. Som dessutom inte ens är stora för er ”vänner”, som är de enda som hade kunnat rädda detta arma barn men ej gjort.

Det är din åsikt, för oss var det viktigaste att våran vän kunde tala för Danaya, att göra det vi kunde för att E*ma skulle få högsta möjliga straff, vilket hon nu har fått, det är i min åsikt viktigare än att bete sig så som förväntas, som jag sa förstår jag att det såg konstigt ut för Bruno men då kunde hon pratat med oss istället för att skriva dels om det och dels totala lögner på insta.

Sen så ja, vi var vän med E*ma en kort tid innan hennes fasad sprack, om du nu enbart lyckats träffa och umgås med bra människor så kudos till dig, ibland träffar man knasigt folk som är bra på att ljuga och man inser inte det direkt, my bad i suppose.

När inte ens anmälan från förskola eller E*mas psykolog kunde rädda Danaya, eller en anonym anmälan från kollega som hade varit identisk min väns så tvivlar jag på det, som jag nämnt innan kan man alltid spekulera, och som jag även nämnt försökte sagd vän samla bevis för en polisanmälan, vilket var långt innan någon visste att det handlade om så långa stunder, och tror mig, vännen i fråga känner att hon inte gjorde tillräckligt, men ännu en gång, ingen visste hur illa det var men alla visste att SOC inte reagerade
Citera
2026-07-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Man kan ju verkligen fråga sig vad mamman tycker vore ett rimligt straff
Hon menade att hon i flera år levt i någon form av dimma med noll minnen vilket ingen tyckte lät rimligt med tanke på att det gick bra att sköta livet i stort utan att någon upptäckte att hon bla hade grava minnesproblem , så vård är väl vad hon tyckte var det rätta.
Citera
2026-07-01, 14:23
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kan åklagaren lägga till en ny rubricering om E överklagar?
Tänkte dråp, eller mord.
Nej.
Citera
2026-07-01, 14:31
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
Irritation från att ha haft blöja länge eller gjort sig illa när hon klättrat över grinden

Reagerade också på den bilden. Ser ut som rejäla blöjutslag som barn får om de har smutsig blöja för länge.

Stackars, stackars lilla barn.
Citera
2026-07-01, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag har följt tråden lite till och från och sett att mord-frågan dykt upp då och då - och måste fråga vad detta kommer av och hur man tänker sig att man kan konstruera denna gärning till ett mord? Rekvisitet för mord är att man uppsåtligen skall ha berövat annan livet.
Vad i mammans gärning skulle vara ett uppsåt att döda barnet? Det hon gjort är ju att lämna barnet ensam och inlåst i lägenheten, dvs utsatt henne för en "indirekt risk" snarare än en "direkt risk". Hon har ju dessutom haft kameror kopplade till sin mobiltelefon, vilket låter som en konstig åtgärd om ens syfte är att vederbörande ska dö?

Ser man till bevisfrågorna så anser Tingsrätten det styrkt att branden orsakats av att dottern haft tillgång till tändare. Men det finns ju ingen bevisning som visar att mamman avsiktligen lagt dessa tändare i barnets närhet och/eller att hon uppmanat dottern att använda dessa. Det finns dessutom uppgifter om att det är ex-macken som lagt tändarna på denna plats, vilket jag inte kan utläsa av domen att Tingsrätten anser motbevisat. Det finns ju heller ingen bevisning som visar att mamman "preparerat" lägenheten med andra riskfyllda föremål.

Så förklara gärna när och vad i mammans gärning som skulle utgöra ett uppsåtligt dödande. Jag vill inte bråka, utan är bara genuint intresserad och nyfiken kring hur du/ni tänker. Då jag vet hur Flashback fungerar så vill jag också tillägga att jag inte har för avsikt att "försvara" mamman eller "förminska" det hon gjort. Jag vill bara förklara att detta svårligen kan vara att betrakta som ett mord.

För det första - det finns absolut ingenting i FUP som talar för att pappan glömt tändare i lägenheten. Både han och E berättar att han inte varit i lägenheten sedan minst 1 år tillbaka. Uppgiften att pappan lämnat tändare kommer bara från E och får anses extremt otroligt.

Sen finns det olika typer av uppsåt.

Bortsett tändare så har man sett (finns i FUP) knivar ligga framme.
Dessutom hade flickan extremt lågt blodsocker (tacka fan för det när hon bara har tillgång till kall mat i en skål under sängen).

Kan köpa att det kan ha varit svårt att leda i bevis att mamman lämnat tändare, knivar osv framme, men det är inte omöjligt att en skicklig åklagare skulle kunna argumentera för åtminstone likgiltighetsuppsåt.

Insiktsuppsåt (indirekt uppsåt): Personen eftersträvar inte nödvändigtvis själva följden i första hand, men vet med praktisk säkerhet att följden kommer att inträffa som en konsekvens av deras agerande. Ett exempel är att spränga en bil för att mörda föraren, där man inser att även en eventuell passagerare kommer att dö.

Likgiltighetsuppsåt: Den lägsta nivån av uppsåt. Personen inser att det finns en risk för en viss följd och visar likgiltighet inför om risken förverkligas eller inte. Ett exempel är att kasta en tung sten från en bro mot en trafikerad väg; personen vet att någon kan skadas men bryr sig inte.

Tillägg: Som förälder är man normalt och generellt sett extremt riskmedveten. Man vet exakt hur många olika faror som finns i hemmet och i världen och gör/ ska göra sitt allra bästa för att minimera dessa.

E har lämnat flickan ensam fler ggr än de som tas upp i åtalet, sedan flickan var riktigt liten. Vissa gånger så länge som fredag - söndag.

Det i sig talar för att hon skiter fullständigt i hur det går för flickan eller vilka risker hon utsätts för ensam hemma. För mig är det samma som att vara totalt likgiltig inför det faktum att flickan kan skada sig och t.om. dö. Vilket också hände.
Senast redigerad av trazdockans 2026-07-01 kl. 14:45.
Citera
2026-07-01, 15:25
Medlem
Skumfidusen71s avatar
Citat:
För att mamman inte orkade att få henne tillräckligt presentabel särskilt om detta sammanföll med att hon lämnats ensam dagar innan

Hon ville nog inte att Förskolan skulle se de enorma blöjutslagen, orsakade av att barnet blivit lämnat med blöt/smutsig blöja längre tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in