2026-06-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Jamen okej. Då ger jag mig. För drar du till med det som argument för att vinna diskussionen, utan att ha den minsta aning om mig, då blir det bara tramsigt att fortsätta. Dessutom hamnar vi väldigt OT om jag nappar på det betet.
Verkligen inte. Det handlar inte om mig eller dig här. Ja, jag har min synpunkt på den. Som du försöker omvända mig att tänka på ett öppet sätt. Nej , det kommer jag inte. Det finns en religiös aspekt på det. Människor har i alla tider sett en gravplats som något heligt i den religösa kontexten att man ska återgå till sin gud och sin sista viloplats.Muslimer, judar, kristna. Att du vill ha en anonym plats där du inte ens fick vara med när askan spreds och att du i tanken får vara med din kära. Jamen var det då. Kalla mig oförstående eller gammaldags bäst du vill. Jag kommer dessutom ursprungligen från ett ställe där man tror att där man är född ska man också begravas då Gud satte en till värden på den platsen där man ska läggas i jorden för att återgå till sin herre. Att cirkeln sluts. Att en människa inte ens får en egen viloplats , utan någon mumbo-jumbo. Nej tack. Och nej, det handlar inte om dig, döden. Det handlar om att ge en värdig jordfästning till sin anhöriga.
Det är du som är för sekulär och bryter mot värdsliga normer. Ungen fick en plakett i en anonym yta bland andra efter att hennes mamma dödat henne. Skjut mig.
Citera
2026-06-29, 22:33
Medlem
Jag hade faktiskt en diskussion om detta med en närstående idag, eftersom vi nyligen haft ett dödsfall i familjen. Både min mormor och farmor har skött våra släktgravar och förfäders gravplatser i generationer, men efter att de gick bort har gravplatserna sagts upp. Jag tror att det speglar en större samhällsutveckling, tiderna förändras, synen på gravplatser ser annorlunda ut idag och kremering blir allt vanligare.

Samtidigt har jag full förståelse för att många upplever att det känns hjärtlöst att Danaya inte fick en gravsten eller en egen gravplats, och jag kan verkligen sympatisera med den känslan. Men jag tycker ändå att man ska vara försiktig med att dra slutsatsen att det i sig säger något om just det här fallet. Samhällets syn på begravningar och gravplatser har förändrats mycket över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Verkligen inte. Det handlar inte om mig eller dig här. Ja, jag har min synpunkt på den. Som du försöker omvända mig att tänka på ett öppet sätt. Nej , det kommer jag inte. Det finns en religiös aspekt på det. Människor har i alla tider sett en gravplats som något heligt i den religösa kontexten att man ska återgå till sin gud och sin sista viloplats.Muslimer, judar, kristna. Att du vill ha en anonym plats där du inte ens fick vara med när askan spreds och att du i tanken får vara med din kära. Jamen var det då. Kalla mig oförstående eller gammaldags bäst du vill. Jag kommer dessutom ursprungligen från ett ställe där man tror att där man är född ska man också begravas då Gud satte en till värden på den platsen där man ska läggas i jorden för att återgå till sin herre. Att cirkeln sluts. Att en människa inte ens får en egen viloplats , utan någon mumbo-jumbo. Nej tack. Och nej, det handlar inte om dig, döden. Det handlar om att ge en värdig jordfästning till sin anhöriga.
Det är du som är för sekulär och bryter mot värdsliga normer. Ungen fick en plakett i en anonym yta bland andra efter att hennes mamma dödat henne. Skjut mig.
Citera
2026-06-29, 22:39
Medlem
noll-livs avatar
Pratar du om att du känner så för ditt avlidna barns sista vila? Ok, ovanligt, men visst.

Eller pratar du om släktingar du haft överlag?

För isf kan jag tala om att sorgen över att förlora ett barn aldrig någonsin går att jämföra med en mamma, en gammal farbror eller morfar. Hela din släkt skulle kunna raderas från jordens yta och du kommer ändå inte i närheten av hur det känns att ditt barn dör.

Mina föräldrar ligger i askgrav, de äldre i kista, har vänner i minneslund osv. Så har inga problem med det. Mig kan dom knöla ner varsom, jag bryr mig inte.

Här är väl ämnet hur man bara ens kan säga att det branddöda barnet ska kremeras och därefter skopas ner under en metallplatta.
Inte stå rakryggade och skapa den allra finaste minnesstund med sen den vackraste gravplatsen för att minnas och sakna.
Min känsla är bara att hon inte betytt något, dom brydde sig inte när hon levde och verkar inte göra det när hon är död heller.
Spelar nog ingen roll om hon varit biologiskt barnbarn.

Citat:
Ursprungligen postat av bo0om
Jag blir ganska less på det här sättet att resonera. Jag vet, och har full respekt för, att för väldigt många är en "riktig" grav med en fin sten, oerhört viktig. Men är det så svårt att acceptera att nästan lika många inte känner på samma sätt. Jag t ex. För mig betyder inte en sten eller en plats på en kyrkogård något speciellt, för mig betyder platser som betytt något särskilt i livet för den som stått mig nära, oändligt mycket mer. Minns och sörjer, det gör jag varje dag ändå. Jag behöver inte den symboliken som en sten är. Kanske andra som väljer minneslund, eller "mellantinget" askgravlund tänker som jag, eller på annat sätt.
Det måste inte vara ett dåligt sätt.

Ja, brotten som begåtts av modern är fruktansvärda. Och jo, jag tycker också att morföräldrarna borde ha märkt missförhållanden och ingripit. Men kan det inte räcka med det. Måste vi skuldbelägga dem för precis allt, även för något som faktiskt inte är fel?
Citera
2026-06-29, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adacse

Jag tänker så här: Eftersom gravrätten vid både jord- och urnbegravningar upphävs efter ett visst antal år, och morföräldrarna inte har fler efterlevande än Emma (som vi får förmoda inte hade ägnat sig åt gravskötsel) är det kanske mer respektfullt med en asklund. En vanskött grav som dessutom "återanvänds" efter låt säga 50 år kan vara mer obehaglig.
Citera
2026-06-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Jag tänker så här: Eftersom gravrätten vid både jord- och urnbegravningar upphävs efter ett visst antal år, och morföräldrarna inte har fler efterlevande än Emma (som vi får förmoda inte hade ägnat sig åt gravskötsel) är det kanske mer respektfullt med en asklund. En vanskött grav som dessutom "återanvänds" efter låt säga 50 år kan vara mer obehaglig.
Folk får göra som de vill såklart och det är gott så. Men med sagt så behöver jag inte hålla med eller ens acceptera andras göromål i denna fråga. Jag är rätt klar med vad jag anser om det. Jag går ofta på kyrkogården och kikar in de allra äldsta tjusiga familjegravarna. Lanthandlare Jönsson med hustru Viola. Sjökapten Hammar med hustru Asta. Men även de nya gravarna. Att ha en grav innebär dessutom att den döde får ett namn och en historia även efter sin död och det tycker jag är vackert. Och för min anhörig som vanvårdades till döds och hanterades ovärdig av sjukhuset, att ha en grav att pyssla och plantera blommor på är ovärdeligt för mig. Darya lilla, må gud ha tagit dig till sig och gjort dig hel igen. Vila i frid lilla gumman.
Citera
2026-06-30, 00:23
Medlem
Det är just i sammanhanget hur hon begravs som är saken, man kan se det som försummelse även efter döden..
Citera
2026-06-30, 06:18
Medlem
Hej, känner bara att jag vill flika in lite här angående Brunos instagram.
I förra veckan (onsdag) efter rättegången skrev hon väldigt konstigt om mig och mina vänner på sin story, att vi satt o skrattade i väntrummet och gjorde lätt av en hemsk situation men det är verkligen inte så det var eller är.

Vi var där för att stötta våran vän som skulle vittna mot E*ma, och vittnet var extremt nervös och ängslig över det, har blivit ganska väl bevisat för de flesta att E*ma är en person utan gränser så att gå upp och tala sin sanning om henne och fallet är väldigt läskigt.
När våran vän mötte oss i väntrummet såg det ut som att hon antingen skulle svimma och/eller kräkas, vi pratade lite om fallet men valde sedan att prata om andra saker för att våran vän skulle våga vittna och inte frysa under sitt förhör, vilket ledde till en lugnare friare stund innan hennes vittnesmål, och ja, ibland skrattade vi lite lätt, förstår att det kan se konstigt ut utifrån, men att då välja att istället för att prata med oss om det i person och gå till Instagram och förvränga situationen och benämna oss som E*mas vänner är väldigt fegt i min åsikt.

Under förhöret var det väldigt tydligt att vännen i fråga inte är vän med E*ma eller tycker gott om henne, det har ingen av oss som var där gjort eller tyckt på väldigt många år, och det uppkom både i FUP och rättegång att hon och flera andra försökte skaffa bevis för att anmäla E*ma då SOC varit inblandade 3 gånger redan men släppt allt nästintill direkt, detta gick dock inte pga en whistleblower som skvallrade vilket gjorde E*ma ännu mer försiktig med vad hon gjorde.

Har tyckt att Bruno i början gjorde ett bra jobb med att vara på plats och rapportera om rättegången men kände kort därefter att det tog en konstig sväng när Bruno började posta massa bilder och videos på Danaya, och blandannat AI genererade en bild av en existerande bild, kan hända att hon bett om lov från familj/vänner som tagit bilderna men har inte sett att det har framkommit isf, kan vara ett jag missuppfattat det men som någon som faktiskt har träffat Danaya och spenderat tid med henne så får det magen att vändas, tycker insamlingen är en jättefin idé så länge det sköts korrekt.

Sedan känner jag att Bruno har använt tillfället för att pusha sin egna politiska ideologi, även fastän hon säger att hon inte enbart postar om ett/vissa partier så ser man ganska snabbt var hon står i frågor, och för mig känns det väldigt, väldigt udda att använda ett barns död och tragedi för att framföra sånt, särskilt när man börjat benämna sig själv som "Danayas röst".

Som sagt, ville bara få sagt det då det kändes helt ärligt riktigt jävla piss att se någon prata om min vän såhär efter hon vågade vittna mot E*ma och ge mer insyn i att det inte var först nu hon började lämna Danaya ensam och att föräldraskapet varit bristande länge.

Har även skrivit till Bruno på Instagram för att ge henne inblick i hur det såg ut från vårat håll men har ftf inte fått något svar av henne och känner att skadan redan är gjord. Att göra en hemskt situation ännu värre genom att göra folk ännu mer upprörda och ledsna är väldigt fegt i min åsikt, vi var flera som försökte hjälpa och tyvärr så räckte det inte, det är viktigt att se det med och förhoppningsvis få lite hopp i att veta att folk iaf försökte, både genom att prata med E*ma och skaffa bevis mot henne för att anmäla.
Citera
2026-06-30, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ord
I förra veckan (onsdag) efter rättegången skrev hon väldigt konstigt om mig och mina vänner på sin story, att vi satt o skrattade i väntrummet och gjorde lätt av en hemsk situation men det är verkligen inte så det var eller är.

Vi var där för att stötta våran vän som skulle vittna mot E*ma, och vittnet var extremt nervös och ängslig över det, har blivit ganska väl bevisat för de flesta att E*ma är en person utan gränser så att gå upp och tala sin sanning om henne och fallet är väldigt läskigt.
När våran vän mötte oss i väntrummet såg det ut som att hon antingen skulle svimma och/eller kräkas, vi pratade lite om fallet men valde sedan att prata om andra saker för att våran vän skulle våga vittna och inte frysa under sitt förhör, vilket ledde till en lugnare friare stund innan hennes vittnesmål, och ja, ibland skrattade vi lite lätt, förstår att det kan se konstigt ut utifrån, men att då välja att istället för att prata med oss om det i person och gå till Instagram och förvränga situationen och benämna oss som E*mas vänner är väldigt fegt i min åsikt.

Under förhöret var det väldigt tydligt att vännen i fråga inte är vän med E*ma eller tycker gott om henne, det har ingen av oss som var där gjort eller tyckt på väldigt många år, och det uppkom både i FUP och rättegång att hon och flera andra försökte skaffa bevis för att anmäla E*ma då SOC varit inblandade 3 gånger redan men släppt allt nästintill direkt, detta gick dock inte pga en whistleblower som skvallrade vilket gjorde E*ma ännu mer försiktig med vad hon gjorde.

Har tyckt att Bruno i början gjorde ett bra jobb med att vara på plats och rapportera om rättegången men kände kort därefter att det tog en konstig sväng när Bruno började posta massa bilder och videos på Danaya, och blandannat AI genererade en bild av en existerande bild, kan hända att hon bett om lov från familj/vänner som tagit bilderna men har inte sett att det har framkommit isf, kan vara ett jag missuppfattat det men som någon som faktiskt har träffat Danaya och spenderat tid med henne så får det magen att vändas, tycker insamlingen är en jättefin idé så länge det sköts korrekt.

Sedan känner jag att Bruno har använt tillfället för att pusha sin egna politiska ideologi, även fastän hon säger att hon inte enbart postar om ett/vissa partier så ser man ganska snabbt var hon står i frågor, och för mig känns det väldigt, väldigt udda att använda ett barns död och tragedi för att framföra sånt, särskilt när man börjat benämna sig själv som "Danayas röst".

Som sagt, ville bara få sagt det då det kändes helt ärligt riktigt jävla piss att se någon prata om min vän såhär efter hon vågade vittna mot E*ma och ge mer insyn i att det inte var först nu hon började lämna Danaya ensam och att föräldraskapet varit bristande länge.

Har även skrivit till Bruno på Instagram för att ge henne inblick i hur det såg ut från vårat håll men har ftf inte fått något svar av henne och känner att skadan redan är gjord. Att göra en hemskt situation ännu värre genom att göra folk ännu mer upprörda och ledsna är väldigt fegt i min åsikt, vi var flera som försökte hjälpa och tyvärr så räckte det inte, det är viktigt att se det med och förhoppningsvis få lite hopp i att veta att folk iaf försökte, både genom att prata med E*ma och skaffa bevis mot henne för att anmäla.

Jag kan förstå att ni känner er missförstådda och jag tycker ärligt talat det är rätt onödigt att göra ner på exakt hur ni betedde er i väntsalen.

Men Bruno beskriver någon kompis som kom in med vakter för att hon inte ville vittna. Var det er kompis? I så fall var det ju inte så modigt att vittna mot Emma utan mest något hon tvingades till.
Citera
2026-06-30, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanneniBjorkhagen
Jag kan förstå att ni känner er missförstådda och jag tycker ärligt talat det är rätt onödigt att göra ner på exakt hur ni betedde er i väntsalen.

Men Bruno beskriver någon kompis som kom in med vakter för att hon inte ville vittna. Var det er kompis? I så fall var det ju inte så modigt att vittna mot Emma utan mest något hon tvingades till.

Nej det var en person dagen innan, dagen vi var där är dagen vakten pratade med Bruno
Citera
2026-06-30, 08:55
Medlem
Citat:
Nej det var en person dagen innan, dagen vi var där är dagen vakten pratade med Bruno

Ah ok, då fattar jag. Tack för att du tog dig tid att svara.
Citera
2026-06-30, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanneniBjorkhagen
Ah ok, då fattar jag. Tack för att du tog dig tid att svara.

Självklart, sen ska jag ju också tillägga att det var så jag förstod det händelseförloppet ang vittnet som pratade med vakt baserat på vad Bruno la upp, jag kan ha missförstått det men oavsett så pratade ingen av oss med Bruno och hon pratade inte med oss

*Och ingen av oss pratade med vakt
Senast redigerad av 1ord 2026-06-30 kl. 09:45.
Citera
2026-06-30, 09:43
Medlem
Citat:

Vad menar du med att försöka skaffa bevis för soc.anmälan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in