Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag har följt tråden lite till och från och sett att mord-frågan dykt upp då och då - och måste fråga vad detta kommer av och hur man tänker sig att man kan konstruera denna gärning till ett mord? Rekvisitet för mord är att man uppsåtligen skall ha berövat annan livet.
Vad i mammans gärning skulle vara ett uppsåt att döda barnet? Det hon gjort är ju att lämna barnet ensam och inlåst i lägenheten, dvs utsatt henne för en "indirekt risk" snarare än en "direkt risk". Hon har ju dessutom haft kameror kopplade till sin mobiltelefon, vilket låter som en konstig åtgärd om ens syfte är att vederbörande ska dö?
Ser man till bevisfrågorna så anser Tingsrätten det styrkt att branden orsakats av att dottern haft tillgång till tändare. Men det finns ju ingen bevisning som visar att mamman avsiktligen lagt dessa tändare i barnets närhet och/eller att hon uppmanat dottern att använda dessa. Det finns dessutom uppgifter om att det är ex-macken som lagt tändarna på denna plats, vilket jag inte kan utläsa av domen att Tingsrätten anser motbevisat. Det finns ju heller ingen bevisning som visar att mamman "preparerat" lägenheten med andra riskfyllda föremål.
Så förklara gärna när och vad i mammans gärning som skulle utgöra ett uppsåtligt dödande. Jag vill inte bråka, utan är bara genuint intresserad och nyfiken kring hur du/ni tänker. Då jag vet hur Flashback fungerar så vill jag också tillägga att jag inte har för avsikt att "försvara" mamman eller "förminska" det hon gjort. Jag vill bara förklara att detta svårligen kan vara att betrakta som ett mord.
För det första - det finns absolut ingenting i FUP som talar för att pappan glömt tändare i lägenheten. Både han och E berättar att han inte varit i lägenheten sedan minst 1 år tillbaka. Uppgiften att pappan lämnat tändare kommer bara från E och får anses extremt otroligt.
Sen finns det olika typer av uppsåt.
Bortsett tändare så har man sett (finns i FUP) knivar ligga framme.
Dessutom hade flickan extremt lågt blodsocker (tacka fan för det när hon bara har tillgång till kall mat i en skål under sängen).
Kan köpa att det kan ha varit svårt att leda i bevis att mamman lämnat tändare, knivar osv framme, men det är inte omöjligt att en skicklig åklagare skulle kunna argumentera för åtminstone likgiltighetsuppsåt.
Insiktsuppsåt (indirekt uppsåt): Personen eftersträvar inte nödvändigtvis själva följden i första hand, men vet med praktisk säkerhet att följden kommer att inträffa som en konsekvens av deras agerande. Ett exempel är att spränga en bil för att mörda föraren, där man inser att även en eventuell passagerare kommer att dö.
Likgiltighetsuppsåt: Den lägsta nivån av uppsåt. Personen inser att det finns en risk för en viss följd och visar likgiltighet inför om risken förverkligas eller inte. Ett exempel är att kasta en tung sten från en bro mot en trafikerad väg; personen vet att någon kan skadas men bryr sig inte.
Tillägg: Som förälder är man normalt och generellt sett extremt riskmedveten. Man vet exakt hur många olika faror som finns i hemmet och i världen och gör/ ska göra sitt allra bästa för att minimera dessa.
E har lämnat flickan ensam fler ggr än de som tas upp i åtalet, sedan flickan var riktigt liten. Vissa gånger så länge som fredag - söndag.
Det i sig talar för att hon skiter fullständigt i hur det går för flickan eller vilka risker hon utsätts för ensam hemma. För mig är det samma som att vara totalt likgiltig inför det faktum att flickan kan skada sig och t.om. dö. Vilket också hände.