Igår, 11:40
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Om Tidö-partierna förlorar så är min gissning att man kommer att hävda oegentligheter vid valets genomförande.

Tidöpartierna underblåser allt vad de kan en splittring i samhället och det skulle förvåna mig om Tidöpartierna kommer att acceptera en valförlust. Om det blir en sådan gissar jag att man högljutt kommer att torgföra att folket måste ta tillbaka den makt som tagits ifrån dem.
Ett scenario jag tror vi kommer att få uppleva då är ett liknande det i USA där folk stormade parlamentet.
Vad tror ni?

Inte en chans. Hur skulle fusk gå till? Det är tekniskt sett helt omöjligt.
Det enda sättet är genom påverkanskampanjer innan val.
Jag har varit rösträknare och systemet går inte knäcka. Om inte tusentals människor skulle konspirera och det verkar inte så enkelt då rösträknarna och övriga valarbetare är från alla representerade partier, samt opolitiska diton i ungefär lika delar.

Det finns ingen ”single point of faliure” alla anomalier rapporteras och följs upp, verkar det blivit fel någonstans, så gör man i det yttersta ett nyval i kretsen.
Så nej, det är ingen risk. Om inte någon här förklarar hur i hela friden det skulle göras.
Citera
Igår, 11:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Det svenska valsystemet är omvittnat svårfuskat, men vad vi vet är att när det gäller belagda valfuskförsök av olika slag, så leder S ligan stort, så om några oegentligheter uppstår, är det för allt vad vi vet sannolikast att det är åt det socialdemokratiska hållet vi bör titta.

Exempelvis: https://sv.wikipedia.org/wiki/Valfusk#Sverige
Citera
Igår, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Tänk om det blir åt andra hållet, oppositionen leder stort men förlorar valet...
Det är en annan sak, det politiska våldet i Sverige kommer alltid från vänster. Oavsett resultat kommer en handfull kreml-bottar ondgöra sig över fusk
Citera
Igår, 11:54
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
USA är ett politiskt U-land. De odemokratiska, konspiratoriska strömningarna vi ser i staterna är vi lyckligtvis förskonade från i Sverige. Dels är vårt politiska system väldigt annorlunda från deras, men vi har heller inte samma utbredda misstro mot hur systemet är utformat som kan bana väg för den typen av konspiratoriska valanalyser.

Inget parti kommer påstå att valfusk har förekommit från högre ort. Möjligen kan lokala företrädare för SD torgföra sådana åsikter (de har ju en tradition av olämpliga uttalanden och ovärdigt beteende i samband med val), men dessa kommer knappast elda på massorna.

Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Inte en chans. Hur skulle fusk gå till? Det är tekniskt sett helt omöjligt.
Det enda sättet är genom påverkanskampanjer innan val.
Jag har varit rösträknare och systemet går inte knäcka. Om inte tusentals människor skulle konspirera och det verkar inte så enkelt då rösträknarna och övriga valarbetare är från alla representerade partier, samt opolitiska diton i ungefär lika delar.

Det finns ingen ”single point of faliure” alla anomalier rapporteras och följs upp, verkar det blivit fel någonstans, så gör man i det yttersta ett nyval i kretsen.
Så nej, det är ingen risk. Om inte någon här förklarar hur i hela friden det skulle göras.

Jag tror inte att valfusk kommer att förekomma. Tvivelaktiga påverkningar har väl förekommit tidigare oc kan säkert förekomma även i årets val.

Däremot tror jag, speciellt om resultatet blir någorlunda jämnt till vänsterns fördel, att ifrågasättanden kommer att höras även från partitopparna.
Om inte annat för att skapa oreda och så frö av osäkerhet. Vad har Tidöpartierna att förlora på det? Inget. Hos vänsterväljare har de redan så dåligt rykte så man riskerar egentligen ingenting.
Citera
Igår, 11:54
Medlem
Nu är jag inte ngn som gillar högern precis men har de hävdat dessa saker tidigare? I Sverige? Tror inte vi är som skitländer som USA precis men jag kan ha fel. Följer inte direkt allt.
Citera
Igår, 12:05
Medlem
Citat:
Jag tror inte att valfusk kommer att förekomma. Tvivelaktiga påverkningar har väl förekommit tidigare oc kan säkert förekomma även i årets val.

Däremot tror jag, speciellt om resultatet blir någorlunda jämnt till vänsterns fördel, att ifrågasättanden kommer att höras även från partitopparna.
Om inte annat för att skapa oreda och så frö av osäkerhet. Vad har Tidöpartierna att förlora på det? Inget. Hos vänsterväljare har de redan så dåligt rykte så man riskerar egentligen ingenting.

Fast på vilka grunder skulle KD, L eller moderaterna lägga fram den kritiken? Sossarna har trots allt styrt sverige merparten av det senaste århundradet. Skulle tidöpartierna hävda valfusk så behöver de presentera bevis för sin tes för att det inte ska framstå som ett oärligt utspel från ett gäng dåliga förlorare (vilket rimmar illa med i synnerhet kristerssons äss i valdebatten om att de erbjuder ett seriöst alternativ som tar ansvar, är sammanhållet osv.)

Det finns en politisk tradition av offentliggjorda eftervalsanalyser i Sverige. Om din teori skulle stämma så skulle samtliga partier göra en helomvändning i hur sådana traditionellt är utformade, där alla tidöpartier skulle behöva lägga fram bevis för att valet är riggat. Det är ett sånt jävla wildcard att jag har svårt att se att det skulle hända.
Citera
Igår, 12:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Nej, det har jag svårt att tro!
Citera
Igår, 12:18
Medlem
anomaligns avatar
Inte osannolikt alls att det kommer dyka upp sånt. SD är den starkaste kandidaten för att försöka få spinn på valfuskidéer. Dels är deras väljare i rätt hög grad mer benägna än gemene man att tro på de felaktiga konspirationsteorierna runt det amerikanska valet för några år sedan, och alltså mentalt förberedda att vara mindre kritiska när det kommer att acceptera liknande konspirationsteorier överförda till svensk spelplan, och dels hämtar partiet i hög grad inspiration från, och får även stöd från MAGA-rörelsen.

Konspirationsteorier om valfusk är en strategi som den globala MAGA-/fasciströrelsen har provat på många håll redan. Så kanske anser SD att tiden är rätt för något sånt här, om de förstår att de är på väg ut i kylan igen.
Citera
Igår, 12:19
Medlem
Om man nu är så orolig för oegentligheter vid valet så anmäl dig som röstmottagare! Om du inte orkar med det så finns det i varje vallokal sittplatser för åskådare där man kan observera hela processen.

Det valfusk som har förekommit i Sverige historiskt har varit enskilda incidenter som inte haft någon konkret effekt på valresultatet.
Citera
Igår, 12:20
Medlem
smickras avatar
Citat:

Vilka ifrågasättanden skulle det röra sig om? Hypotetiskt?
Citera
Igår, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
SD är duktiga på sånt. Plockar bort röstsedlar för S, och sätter dit sina egna
Nonsens! Det fungerar inte så.
Citera
Igår, 12:43
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Om Tidö-partierna förlorar så är min gissning att man kommer att hävda oegentligheter vid valets genomförande.

Tidöpartierna underblåser allt vad de kan en splittring i samhället och det skulle förvåna mig om Tidöpartierna kommer att acceptera en valförlust. Om det blir en sådan gissar jag att man högljutt kommer att torgföra att folket måste ta tillbaka den makt som tagits ifrån dem.
Ett scenario jag tror vi kommer att få uppleva då är ett liknande det i USA där folk stormade parlamentet.
Vad tror ni?

Om resultatet blir jämnt så kan det säkert hända, men nu är skillnaden mellan blocken 12 % och ökande, så ingen risk.

Mer intressant att Moderaterna redan accepterat förlusten och det öppet pratas om att decapitera Uffe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in