Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Om Tidö-partierna förlorar så är min gissning att man kommer att hävda oegentligheter vid valets genomförande.
Tidöpartierna underblåser allt vad de kan en splittring i samhället och det skulle förvåna mig om Tidöpartierna kommer att acceptera en valförlust. Om det blir en sådan gissar jag att man högljutt kommer att torgföra att folket måste ta tillbaka den makt som tagits ifrån dem.
Ett scenario jag tror vi kommer att få uppleva då är ett liknande det i USA där folk stormade parlamentet.
Vad tror ni?
USA är ett politiskt U-land. De odemokratiska, konspiratoriska strömningarna vi ser i staterna är vi lyckligtvis förskonade från i Sverige. Dels är vårt politiska system väldigt annorlunda från deras, men vi har heller inte samma utbredda misstro mot hur systemet är utformat som kan bana väg för den typen av konspiratoriska valanalyser.
Inget parti kommer påstå att valfusk har förekommit från högre ort. Möjligen kan lokala företrädare för SD torgföra sådana åsikter (de har ju en tradition av olämpliga uttalanden och ovärdigt beteende i samband med val), men dessa kommer knappast elda på massorna.