2026-06-29, 23:29
Medlem
Har hittat en bil till, en Volvo s60, 2001, har gått 25 tusen mil men en del saker bytta som kamrem, kostar 20 tusen. Har dessutom dragkrok.

Tycker Hyndauien eller Volvon är mest intressanta, har inte sett Volvon än dock.
Citera
2026-06-30, 08:15
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blika1998
Har hittat en bil till, en Volvo s60, 2001, har gått 25 tusen mil men en del saker bytta som kamrem, kostar 20 tusen. Har dessutom dragkrok.

Tycker Hyndauien eller Volvon är mest intressanta, har inte sett Volvon än dock.
S60 är bra bil men stor skillnad mellan 2001 och 2010 i vad du får. Om du ska köpa en bil som är 25 år gammal så tror jag nog det är bra att du är händig och kan byta ut de många små komponenter som raserat med åldern. Skulle fortfarande satsa på i20, den blir lättare att äga, köra och sedan sälja vidare.
Citera
2026-06-30, 08:19
Medlem
WilfPaiements avatar
Citat:

Titta hellre efter en S60 från 2003 och framåt, gjordes en del uppdateringar då, bl.a. byttes spjällhuset från Magneti Marelli till Bosch, borde gå att hitta så pass gamla bilar och ändå hamna under dit pristak.
Citera
2026-07-01, 00:13
Medlem
Citat:

Ja du, pratar du Volvon så är du alltså nere på en 25 år gammal bil som gått långt. Då ska typ halva bilen vara "bytt" om du inte ska få springa på verksta'n i tid och otid och reparera kupéfläkt, generator, utslitna bussningar, stötdämpare, koppling osv...
Nu har ju de inte stuckit fram trynet här i tråden än..., men tro inte på de där som påstår att en gammal Volvo bara går och går. Jag kan berätta om en bekant som köpte en gammal S 60, eller om det nu var en S 40? Det första som hände till vintern var att kupéfläkten gick sönder. Han fick sitta med värmeljus och en lös sådan där fläkt som man pluggar in i ciggtändar-uttaget... Till våren var det dags för besiktning. TOLV tvåor! Inte värt att slänga pengar på, så det blev skroten!
Samma person faktiskt (ja, han är inte duktig på att köpa bilar...) köpte nu i vintras en ungefär lika gammal V 70. Den höll i fyra månader innan kopplingen rasade... Så lyssna inte på de där puckona som gafflar om att en gammal Volvo är outslitlig!
Citera
2026-07-01, 02:29
Medlem
En Toyota corolla som gått 14500 mil, 2003, kostar 25 tusen, hade fått nedslag på besiktningen, en 2a pågrund av att ena framlampan inte lyste.

Problemet med den är att den finns långt bort och skulle då inte ha någon bilkunnig person med mig utan skulle behöva bedöma den själv.

Hyndauien är tittad av kunnig person och säljs av en bekant som är bilförsäljare.
Citera
2026-07-01, 13:27
Medlem
Citat:
En Toyota corolla som gått 14500 mil, 2003, kostar 25 tusen, hade fått nedslag på besiktningen, en 2a pågrund av att ena framlampan inte lyste.

Problemet med den är att den finns långt bort och skulle då inte ha någon bilkunnig person med mig utan skulle behöva bedöma den själv.

Hyndauien är tittad av kunnig person och säljs av en bekant som är bilförsäljare.
Det stora problemet är att vi naturligtvis inte kan avgöra bilens skick åt dig via nätet...

Däremot framstår det väl mer och mer som att Hyundaien är det du ska köpa (om du nu klarar dig utan dragkrok). Det handlar ju tydligen bara om i sammanhanget relativt få tusenlappar mer för att få en nyare och fräschare bil. Om du dessutom med de där sista raderna i inlägget antyder att bilen är godkänd av en bilkunnig och du får ett bra erbjudande av en bekant i bilbranschen är det väl inget snack längre.
Citera
2026-07-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det stora problemet är att vi naturligtvis inte kan avgöra bilens skick åt dig via nätet...

Däremot framstår det väl mer och mer som att Hyundaien är det du ska köpa (om du nu klarar dig utan dragkrok). Det handlar ju tydligen bara om i sammanhanget relativt få tusenlappar mer för att få en nyare och fräschare bil. Om du dessutom med de där sista raderna i inlägget antyder att bilen är godkänd av en bilkunnig och du får ett bra erbjudande av en bekant i bilbranschen är det väl inget snack längre.

Ja hyndauien är bäst i skick och pris, problemet är att jag inte tycker om bilen speciellt mycket men tror tyvärr jag får stå ut, kommer nog inte bli enda bilen jag köper i mitt liv heller. Den har fått godkänt av en bilmekaniker, fick dessutom lägre pris av han som säljer bilen.
Citera
2026-07-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ja hyndauien är bäst i skick och pris, problemet är att jag inte tycker om bilen speciellt mycket men tror tyvärr jag får stå ut,
Aha. Ja, sådant kan spela större roll än man tror. Även om man vänjer sig vid rätt mycket...
Citera
2026-07-02, 16:19
Medlem
Generella råd och åsikter till köpare av begagnad bil:
Köp endast Toyota, Honda eller Suzuki.
Köp INTE europeisk bil i allmänhet och INTE tysk eller svensk i synnerhet.
Köp bil som är 5 - 8 år gammal och körts 5.000 till 8.000 mil.
Köp ingen "stadsbil" utan en som rullat i Norrlands inland.
Köp en "enägarbil" och INTE en bil med en massa ägare.
Köp INTE en bil som ägts av en ungdom - och som kanske buskörts.
Köp INTE en bil som har dragkrok - kolla i s f upp hur kroken använts och till vad - hästsläp värst!

Såvida du inte är autodidakt bilmekaniker med välutrustat garage, lätt kan avvara bilen och har god ekonomi.

Du avser att företrädesvis använda bilen för att transportera dig själv till och från stallet, eller hur?
Singel utan partner/sambo eller småbarn?
Säkerhet är för dig av underordnad betydelse.

Har du tid och ork så råder jag dig all kolla upp både bil och säljare/ägare.
Bilar med din budget säljs inte av seriösa bilhandlare - men skulle du kontakta en bilhandlare så kolla att denne är medlem MRF(Motorbranschens RiksFörbund) för att dessa har förbundit sig att följa ARN:s beslut vid tvist om garantier och reklamationer.

De organ du kan använda för att kolla upp bil och ägare/säljare är biluppgifter.se och carinfo.se.
Båda är gratis!

Sista rådet är att öka budgeten för bilinköp till 100.000:- á 150.000:-.
Övertygad om att du då får en bättre total bilbudget och samtidigt en säkrare bil.

Lycka till!
Citera
2026-07-03, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Köp INTE en bil som har dragkrok - kolla i s f upp hur kroken använts och till vad - hästsläp värst!

Såvida du inte är autodidakt bilmekaniker med välutrustat garage, lätt kan avvara bilen och har god ekonomi.

Du avser att företrädesvis använda bilen för att transportera dig själv till och från stallet, eller hur?

Bilar med din budget säljs inte av seriösa bilhandlare - men skulle du kontakta en bilhandlare så kolla att denne är medlem MRF(Motorbranschens RiksFörbund) för att dessa har förbundit sig att följa ARN:s beslut vid tvist om garantier och reklamationer.

De organ du kan använda för att kolla upp bil och ägare/säljare är biluppgifter.se och carinfo.se.
Båda är gratis!

Övertygad om att du då får en bättre total bilbudget och samtidigt en säkrare bil.

Lycka till!
Ja jo... Men nu skriver hon (?) ju faktiskt att budgeten är 30 - 40 tusen. Då snyter man liksom inte fram 100 000 till lite smidigt om man inte är en gammal gubbe med utflugna barn, boendet avbetalt och bankkontot välfyllt från ett långt arbetsliv...
Citera
2026-07-03, 23:13
Medlem
vemvisstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Tejpa fast sminkspegeln på en pinne och stoppa ner mellan motorn och torpedväggen. Leta upp något som ser ut som en fyrkantig silverfärgad relativt platt låda (ECU:n). Står det Magneti Marelli på den så tacka vänligt men bestämt nej till affären!
Absolut det bästa rådet inför ett bilköp, är bilen utrustad med ECU från Magneti Marelli så är det bara problem framöver.
Skulle aldrig köpa en bil med Magneti Marelli styrbox, kombinerat med ad blue är det en mardröm.
På en nyare Peugeot kan du inte montera en dragkrok för ad blue tanken sitter i vägen.
Citera
2026-07-04, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Båda är gratis!

Lycka till!

Tack för tipsen men har tyvärr verkligen inte mer pengar än 40 tusen så kan inte köpa en hur bra bil som helst, han som säljer bilen är bilhandlare men kan garantera att han är seriös trots sina lägre priser, har tillgång till en bilmekaniker som dessutom tittat på dom olika bilarna jag varit intresserad av.
Är ju själv hästmänniska så hade dragkrok funnits så hade ju det varit just hästsläpp som hade dragits av mig ändå.

Det är dessutom min första bil ooh ska fylla 18 strax så att pengar flyger ju inte in på kontot direkt.
Senast redigerad av Blika1998 2026-07-04 kl. 02:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in