2026-06-29, 00:21
Medlem
Jag står mellan två bilar.
Hyundai i20, 2010 har gått 17 tusen mil, fint utseende, kostar 30 tusen, sand/silvrig färg, har inte dragkrok
Eller
Renault Clio, 2006, har gått 13 tusen mil, lite skrapmärken och allmänt lite sämre skick, kostar 19 tusen, röd, har dragkrok

Jag är okunnig om bilar och går mest på utseende och färg, men har andra kunniga omkring mig. Lutar lite mer åt Renault men vilken är bäst?

Lägger till, kommer bli min första bil och jag har en budget på 30-40 tusen ungefär, kommer främst ha bilen till daglig körning till stallet och enstaka andra resor.
Senast redigerad av Blika1998 2026-06-29 kl. 00:57.
Citera
2026-06-29, 00:38
Medlem
För många mil för min smak. Men å andra sidan är gränsen 30K så vete fan.
Försök hitta en lågmilare som nån tant kört.
Citera
2026-06-29, 00:46
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Hyundai i20 skulle jag välja. Ganska trevlig och bränslesnål bil. Aningen större än småbilen i10, men inte fullt lika stor som mellanstorleken i30. Perfekt storlek om man inte har en stor familj att stuva in.

Hyundai är relativt välbyggda bilar som kommer med de bästa garantivillkoren för personbilar tillsammans med Kia (Båda ägs och tillverkas av Hyundai Group). De kanske inte riktigt är i klass med de japanska tillverkarna, men sydkoreanerna kommer inte så långt efter.

Renault däremot ligger ofta dåligt till i besiktningsstatistik, fransmännen är inte kända för bilkvalitet historiskt sett.

Så skulle jag köpa begagnat och välja mellan dessa två bilar som har många år på nacken så skulle jag välja Hyundai.

Dessutom är ju färgen trevligare på Hyundai-alternativet, men det är ju bara min subjektiva uppfattning.

Ytterligare ett argument för Hyundai-alternativet är ju att den är 4 år nyare än Renault-alternativet. Det hände ganska mycket generellt vad gäller bilutveckling under de åren, från 2006 till 2010.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-06-29 kl. 01:00.
Citera
2026-06-29, 00:51
Medlem
Ställ den frågan till Chat-GPT eller Gemini eller liknande. Gärna med fler specifikationer om det är möjligt. Bara att Copy/Pasta. Jag hade valt Clion. Men det är det är kanske bara för att jag själv har en sådan..
Citera
2026-06-29, 01:04
Medlem
Abscess1122s avatar
Jag hade valt Hyundai i20. De bilarna har relativt bra rykte och du får betydligt nyare bil. Gått längre visst men Renault är oförutsägbara som fan även med lägre miltal. Googla vanliga fel på i20 årsmodell 2010 och kolla att inget allvarligt händer efter 20k mil. Kolla serviceboken också att allt är gjort efter rekommendation. Men för mig tveklöst den snygga i20 som du ska välja.
Citera
2026-06-29, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hyundai är relativt välbyggda bilar som kommer med de bästa garantivillkoren för personbilar tillsammans med Kia (Båda ägs och tillverkas av Hyundai Group). De kanske inte riktigt är i klass med de japanska tillverkarna, men sydkoreanerna kommer inte så långt efter.

I början av 2000-talet var väl Hyundai kända för att vara mycket "bil" för pengarna och "lyxiga" relativt sett?
Citera
2026-06-29, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blika1998
Hyundai i20, 2010 har gått 17 tusen mil, fint utseende, kostar 30 tusen, sand/silvrig färg, har inte dragkrok
Eller
Renault Clio, 2006, har gått 13 tusen mil, lite skrapmärken och allmänt lite sämre skick, kostar 19 tusen, röd, har dragkrok

Jag är okunnig om bilar och går mest på utseende och färg, men har andra kunniga omkring mig. Lutar lite mer åt Renault men vilken är bäst?

Lägger till, kommer bli min första bil och jag har en budget på 30-40 tusen ungefär, kommer främst ha bilen till daglig körning till stallet och enstaka andra resor.

Tejpa fast sminkspegeln på en pinne och stoppa ner mellan motorn och torpedväggen. Leta upp något som ser ut som en fyrkantig silverfärgad relativt platt låda (ECU:n). Står det Magneti Marelli på den så tacka vänligt men bestämt nej till affären!
Citera
2026-06-29, 02:13
Medlem
IceEyess avatar
Generellt sett så är nog Hyundai det mer driftsäkra valet, och dessutom en nyare bil.

Fast när det rör sig om så pass gamla bilar så kanske skicket är mer avgörande.
Citera
2026-06-29, 04:29
Medlem
Citat:
Eller

Jag hade försökt hitta en Toyota i samma storlek.
Aningen dyrare, men långt mer driftsäker än en fransk bil.

Räkna med 1-2verkstadsbesök per år på Hyundai och Renault.
Citera
2026-06-29, 05:37
Medlem
tnems avatar
Citat:
Eller

Skulle gissa att ingen av dessa bilar får dra en hästsläp, om det är det du tänker dra med bilen.
Citera
2026-06-29, 09:02
Medlem
Köt en äldre 1980-1990 bil med få mil på mätaren. Finns en vit golf på blocket med typ 8000 mil. Skottsäker bil som är superbillig att laga ifall något händer! OCH den håller ju värdet i massor med år!
Citera
2026-06-29, 12:03
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man ska alltid köpa en så liten och så japansk bil som möjligt om det är driftsäkerhet och ekonomi man bryr sig om.

Självklart också så låga mil som möjligt men japanskheten trumfar det om skillnaden är så liten som på dessa två bilar. Hyundai är nästan japansk.

Det allmänna skicket måste också beaktas givetvis. Finns fullständig servicebok? Sånt är viktigt. En bil som gått flera år utan oljebyte ska man inte köpa.

Sen spelar tidigare ägare roll också. Tidigare hyrbil eller företagsbil går bort. Tuffe Ahmed - är inge bra. Gammal tant - är väldigt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in