2026-06-30, 11:31
Medlem
BorgeHs avatar
Det här är en klassiker. Varning! Begravningsbyråer och andra vill mycket gärna göra bouppteckning och hantera dödsboets pengar. De säger att de har pengarna på ett ”klientmedelkonto”. Och det drööööööjer innan de redovisar dem.

Det vi gjort i vår familj är att låta ibland begravningsbyrån göra själva bouppteckningen och skicka in papper. En dödsbodelägare (arvinge) får inte inte göra detta. Men en sambo kan göra det! Så det gör vi nu. Mitt råd är att göra det själva, varför anlita någon? Vi har inte än arvsskatt. Pengarna i dödsboet har en i familjen utsetts att förvalta (betala förfallna räkningar etc.). Det finns färdiga blanketter för detta.

Det har fungerat perfekt. Varför låta andra hantera dödsboets pengar?

Låt begravningsbyråerna göra det som de är till för: transportera avlidna från sjukhus till kyrkor och krematorier!
Citera
2026-06-30, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Frågan är fortfarande vem får räntan på fonderna på 5 mille som såldes i januari och kommer att delas ut i augusti?

Juristen hade inget bra svar på det och därav min fråga. Sitter dom på ett vanligt bankkonto med 0% ränta är det tjänstefel av juristen då han visste att det skulle dra ut på tiden.
Fast frågan är ju vad banken tillåter dödsbodelägare eller den som är utsänd av dödsboet (juristen) att göra?
Bankerna brukar vara ganska restriktiva med att flytta pengar mellan konton eller öppna nytt konto för ett dödsbo. Sen kan inte pengarna delas ut förrens bouppteckningen är klar handläggningstiden är långsam på Skatteverket. Det är där problemet ligger.
Citera
2026-06-30, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast frågan är ju vad banken tillåter dödsbodelägare eller den som är utsänd av dödsboet (juristen) att göra?
Bankerna brukar vara ganska restriktiva med att flytta pengar mellan konton eller öppna nytt konto för ett dödsbo. Sen kan inte pengarna delas ut förrens bouppteckningen är klar handläggningstiden är långsam på Skatteverket. Det är där problemet ligger.

Samtliga dödsbodelägare måste samtycka till att öppna nytt konto, de kan även ge fullmakt till t.ex. en juristfirma.

Flytta pengar mellan dödsboets konton kan banken generellt inte lagligen neka till.
Däremot har banker rätt att neka att öppna nytt konto i ett dödsbos namn.
Att en bank som har 5miljoner på ett 0% konto inte går med på att öppna nytt sparkonto är inte så konstigt, de kommer förlora pengar. Sedan kommer de skylla på "kundkännedom"/identifieringsproblematik gällande dödsbodelägarna.

Det kan vara lättare att få en annan bank att gå med på att öppna konto, den andre banken kommer ju tjäna på pengar på det så därmed betydligt större chans att de godkänner öppnande av konto.

Stämmer helt att inget skifte kan ske innan bouppteckningen är klar.
Just nu har skatteverket en kötid på 11veckor innan en handläggare ens tilldelas bouppteckningen.
Sedan tar det mellan 4-12veckor beroende på hur komplicerad bouppteckningen är och om det behövs komplettering.
Kan alltså ta uppåt 6månader i dagsläget från det att man lämnat in bouppteckningen till skatteverket tills det att ett arvskifte kan ske.
Citera
2026-06-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och missade räntor går till Swedbank.

Till den/de bank/banker där dödsboet har sitt/sina konton ja.
Idag är det väldigt vanligt att vara kund hos fler än en bank. Vanligt att ha en bank där man har lönekonto och en mindre/nisch bank för sparande och lån för bättre räntor/villkor.
Citera
2026-06-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Jo, men vem håller på pengarna i vårt fall i ca 6 månader. Sen ska skattepengarna också hållas på tills nästa år. Visst det är dödsboets pengar, men var placeras dom under tiden?

Jag hade gärna lagt dom i en fond eller på ett bra räntekonto. Nu styr juristen allting och vi har noll insyn i detta.

Saken är den att innan ni har bouppteckningen klar och godkänd så håller banken på pengarna. Det är helt enkelt för att de inte kan låta vad för löst folk som helst hålla på och jiddra runt med pengarna. Och nej, det gäller även juristen.

Frågan är vad juristen gör egentligen i sammahanget? Det kan kanske vara tryggt och smidigt för er att låta en jurist sköta formalia med bouppteckningen, men när det väl är gjort bör det vara i SKVs händer. Frågan är vad som har dragit ut på tiden egentligen? Någonstans låter det som att det har uppståt något slags problematik. Jag skulle nog försöka få klarhet i var ärendet ligger någonstans, var det har fastnat.
Citera
2026-06-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Till den/de bank/banker där dödsboet har sitt/sina konton ja.
Idag är det väldigt vanligt att vara kund hos fler än en bank. Vanligt att ha en bank där man har lönekonto och en mindre/nisch bank för sparande och lån för bättre räntor/villkor.
Jo, men jag tolkar det som, något som kanske är tokfel, att dödsboet plockar ut allt som finns, exempelvis sparande i andra banker, aktier och fonder och placerar detta på ett speciellt dödsbokonto med låg eller ingen ränta.

Och sedan segas det med utbetalning till arvtagarna.
Citera
2026-06-30, 20:14
Medlem
Citat:
Jo, men jag tolkar det som, något som kanske är tokfel, att dödsboet plockar ut allt som finns, exempelvis sparande i andra banker, aktier och fonder och placerar detta på ett speciellt dödsbokonto med låg eller ingen ränta.

Och sedan segas det med utbetalning till arvtagarna.

Dödsboet sköts ofta av just dödsbodelägare, dvs arvingar eller av någon som anlitas av arvingarna, varför skulle dessa göra något sådant sabotera för sig själv eller sina kunder?
Citera
2026-06-30, 20:16
Medlem
Citat:
Dödsboet sköts ofta av just dödsbodelägare, dvs arvingar eller av någon som anlitas av arvingarna, varför skulle dessa göra något sådant sabotera för sig själv eller sina kunder?
Inte en aning, men jag tolkar trådstarten som att det är just vad som hänt. Kanske för att det är enklast?
Citera
2026-06-30, 20:23
Medlem
Citat:
Spännande fråga, jag följer.

Att "crille132" inte verkar förstå är en annan sak. Ganska spännande det också.

😂
Citera
2026-06-30, 20:28
Medlem
Citat:
Inte en aning, men jag tolkar trådstarten som att det är just vad som hänt. Kanske för att det är enklast?

I vanliga fall flyttar man alla tillgångar till ett konto och stänger ned alla konton man inte behöver.
Det är inte på något sätt enklare att lägga pengarna i ett lågräntekonto än ett högräntekonto.

Den som sköter ett dödsbo har också en lagstadgad skyldighet att förvalta tillgångarna väl.
Att lägga stora belopp i ett 0% konto istället för ett sparkonto kan innebära lagbrott.
Citera
2026-06-30, 20:35
Medlem
Citat:
I vanliga fall flyttar man alla tillgångar till ett konto och stänger ned alla konton man inte behöver.
Det är inte på något sätt enklare att lägga pengarna i ett lågräntekonto än ett högräntekonto.

Den som sköter ett dödsbo har också en lagstadgad skyldighet att förvalta tillgångarna väl.
Att lägga stora belopp i ett 0% konto istället för ett sparkonto kan innebära lagbrott.
SE-banken har 0.10% ränta på sitt sparkonto om beloppet är upp till 250k, Danske Bank något liknande. Och då handlar det om sparkonton, något som man knappast placerar pengarna på.

På mitt lönekonto har jag noll procents ränta, antar att det är detsamma på kontot som någon juristfirma placerar ett dödsbos pengar på.

Det där att man ofta har flera banker tror jag inte gäller de som går och dör i dag. Man har nog allt sitt sparande på samma bank som företaget man arbetade på 1950 satte in lönen på, och möjligen ett AF på samma bank.

Kanske med ett autosparande som i dag ger 0.1% i ränta. Så inte mycket bättre än dödsboets 0% i ränta, om det nu är så.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-30 kl. 20:40.
Citera
2026-06-30, 20:45
Medlem
Citat:
SE-banken har 0.10% ränta på sitt sparkonto om beloppet är upp till 250k, Danske Bank något liknande. Och då handlar det om sparkonton, något som man knappast placerar pengarna på.

På mitt lönekonto har jag noll procents ränta, antar att det är detsamma på kontot som någon juristfirma placerar ett dödsbos pengar på.

Det där att man ofta har flera banker tror jag inte gäller de som går och dör i dag. Man har nog allt sitt sparande på samma bank som företaget man arbetade på 1950 satte in lönen på, och möjligen ett AF på samma bank.

Kanske med ett autosparande som i dag ger 0.1% i ränta. Så inte mycket bättre än dödsboets 0% i ränta, om det nu är så.

Nej gäller ju att hitta bättre ränta än så för att det skall göra skillnad.
Har man flera miljoner i dödsboet så kan det bli en del men i de absolut flesta fallen så spelar det i princip ingen roll alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in