Citat:
Ursprungligen postat av
Aljechin69
Ingen av arvtagarna har gett juristen någon fullmakt utan efter att den sista avlidna gått bort så fullföljde han bara det som stod skrivet i testamentet.
Han gör säkert bara sitt jobb, men fem miljoner kronor i snart 7 månader kan man inte bara låta sitta på ett 0% räntekonto.
Medgivandes saknades och då är det minst 6 månader innan det godkänns och det borde juristen ha påpekat då och med rätt placering kan det tillföra dödsboet extrapengar med rätt placering.
Allt framgår väl i arvsskifteshandlingarna.
Mig veterligen måste en fullmakt specificera vem som har fullmakten. Om testamentet eller annan handling den avlidne har lämnat efter sig skall ge någon rätt att rodda rundor så skall det på ett allra minimum vara angivet vem som har den fullmakten.
Och jag har för mig det är rätt restriktivt vad en sådan fullmakt har för verkan dessutom.
Jag är rätt övertygad att juristen utifrån det du beskrivit inte har någon fullmakt att göra bankärenden för dödsboets räkning.
Man kan ju fråga sig om det ingår i juristens uppdrag att ge goda råd, det gör det nog, men frågan är hur långt det är rimligt att tycka att det sträcker sig. Inom hans gebiet så är det väl rätt givet, men utöver det så är det inte rimligt att förvänta sig att råden skall hålla en kvalitet högre än vad gemene man skulle ge. Jag tycker nog inte det är givet att en jurist skall rekommendera att placera om pengarna, isht inte utan att det efterfrågas explicit.
Men om det finns arvskifteshandling, finns det verkligen det? Då är det ju bara att ta den, traska ner på banken och plocka ut arvet? För övrigt om bouppteckningen är klar och godkänd så är det ju bara för alla att traska ner på banken med den så kan banken fixa det på plats. En arvskifteshandling är inte någon komplicerad sak, isht inte när det kommer till för banken.
Enda man kanske skall tänka på där är att spara pengar på dödsboets konto för saker som skall betalas och dela ut resten när allt är betalt och klart.