Citat:
Ursprungligen postat av
Aljechin69
Har ett arv på ca 6 miljoner kronor som skall fördelas på fyra personer. Nu har det dragit ut på tiden och pengarna är fortfarande inte utbetalda. Min fundering är:
Arvet innehöll fonder för ca 5 miljoner som såldes i januari. Minus vinstskatt blir det ca 4 miljoner kvar att dela på.(netto)
En juristfirma håller i detta, men min fråga är vem får räntan på pengarna?
Enkelt räknat på 6 månader och 2,5% ränta (rätt placerat) så är det ca 43,000 kr efter skatt.
Enligt juristen så håller banken på pengarna tills allt är klart, men fonderna såldes i januari så pengarna borde ha överförts till dödsboet tycker jag.
Tjänar juristfirman extra pengar på att hålla dessa pengar själv inkl skattepengarna som skall betalas först 2027?
Juristfirman tar betalt per timme, det är det de tjänar pengar på.
Vad gäller ränta och annat så tillfaller de dödsboet på precis samma sätt som ränta och annat som skulle tillfallit vem som helst annars.
Det man delar på är dödsboets tillgångar vid tidpunkten man delar arvet. Det faller på sin orimlighet att man skulle dela på pengarna per dödsdatum: om det skulle ske en kapitalförlust, vem skulle då pyntat upp pengarna?
Sen bör man vara lite taktisk och inte dela på allt kanske om man förväntar sig att det kommer skatter för innevarande år, de skall också betalas och det kan komma surt efter om man delat ut pengarna och man sedan skall behöva ta från egen ficka och täcka luckan.