2026-06-29, 21:30
Medlem
Har ett arv på ca 6 miljoner kronor som skall fördelas på fyra personer. Nu har det dragit ut på tiden och pengarna är fortfarande inte utbetalda. Min fundering är:

Arvet innehöll fonder för ca 5 miljoner som såldes i januari. Minus vinstskatt blir det ca 4 miljoner kvar att dela på.(netto)

En juristfirma håller i detta, men min fråga är vem får räntan på pengarna?

Enkelt räknat på 6 månader och 2,5% ränta (rätt placerat) så är det ca 43,000 kr efter skatt.

Enligt juristen så håller banken på pengarna tills allt är klart, men fonderna såldes i januari så pengarna borde ha överförts till dödsboet tycker jag.

Tjänar juristfirman extra pengar på att hålla dessa pengar själv inkl skattepengarna som skall betalas först 2027?
Citera
2026-06-29, 21:35
Medlem
Man begär ut kapital och räntebesked per dödsdagen sedan betalas allt som då förfallit därefter är det dödsboet som har tillgångarna samt eventuella kostnader som uppkommer efter detta.
När bouppteckningen är klar utbetalas beloppet, (dödsbo)konton avslutas med upplupen ränta.
Senast redigerad av tjanska 2026-06-29 kl. 21:43.
Citera
2026-06-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Man begär ut kapital och räntebesked per dödsdagen sedan betalas allt som då förfallit därefter är det dödsboet som har tillgångarna samt eventuella kostnader som uppkommer efter detta.
När bouppteckningen är klar utbetalas beloppet, konton avslutas.
Jo, men fonderna såldes långt senare. Hade jag haft fullmakt hade jag placerat dom i ett 2,5% sparkonto i väntan på arvskiftet. Nu känns det som att juristen tjänar ränta på våra pengar på deras eget konto.
Citera
2026-06-29, 21:55
Medlem
Bäst är att låta juristerna sköta bouppteckning sen avslutar man konton själv.
Då kan man ju göra det precis när man vill.
Nu sitter du i knät på någon annan.
Senast redigerad av crille132 2026-06-29 kl. 21:58.
Citera
2026-06-29, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aljechin69
Enligt juristen så håller banken på pengarna tills allt är klart, men fonderna såldes i januari så pengarna borde ha överförts till dödsboet tycker jag.
Spännande fråga, jag följer.

Att "crille132" inte verkar förstå är en annan sak. Ganska spännande det också.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-29 kl. 21:58.
Citera
2026-06-29, 21:58
Medlem
Citat:
Jo, men fonderna såldes långt senare. Hade jag haft fullmakt hade jag placerat dom i ett 2,5% sparkonto i väntan på arvskiftet. Nu känns det som att juristen tjänar ränta på våra pengar på deras eget konto.
Dom ligger förmodligen kvar på banken med notering dödsbo i adressfältet.
Citera
2026-06-29, 22:03
Medlem
Juristfirman tjänar inte extra pengar på detta och får absolut inte behålla någon ränta själva. Alla ränteintäkter som genereras under tiden dödsboet handläggs tillfaller dödsboet, vilket innebär att de i slutändan fördelas mellan er fyra arvingar när arvskiftet väl genomförs.

När fonderna såldes i januari hamnade pengarna på ett konto som tillhör dödsboet, antingen hos banken eller på ett separat klientmedelskonto hos juristfirman. Advokater och jurister har strikta regler som förbjuder dem från att tillgodoräkna sig ränta på klienters medel.

Att processen drar ut på tiden beror i regel på bankernas interna handläggningstider, det administrativa arbetet med att förbereda skiftet eller att man inväntar deklaration och skattebetalning, inte på att juristen försöker tjäna pengar på dröjsmålet.
Citera
2026-06-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Bäst är att låta juristerna sköta bouppteckning sen avslutar man konton själv.
Då kan man ju göra det precis när man vill.
Nu sitter du i knät på någon annan.
Typ så jag tänkte också. Tyvärr inte så enkelt då det ska delas mellan 3 olika nationer och den kunskapen har inte jag. Dock borde räntan på sålda fonder sedan 6 månader tillfalla dödsboet. Problemet är nog att det går in på ett vanligt konto med NOLL ränta.

Där gör juristen fel i sådana fall som inte erbjuder ett bättre alternativ i väntan på uppdelningen. En split på 50/50 hade varit ok i min värld.
Citera
2026-06-29, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Juristfirman tjänar inte extra pengar på detta och får absolut inte behålla någon ränta själva. Alla ränteintäkter som genereras under tiden dödsboet handläggs tillfaller dödsboet, vilket innebär att de i slutändan fördelas mellan er fyra arvingar när arvskiftet väl genomförs.

När fonderna såldes i januari hamnade pengarna på ett konto som tillhör dödsboet, antingen hos banken eller på ett separat klientmedelskonto hos juristfirman. Advokater och jurister har strikta regler som förbjuder dem från att tillgodoräkna sig ränta på klienters medel.

Att processen drar ut på tiden beror i regel på bankernas interna handläggningstider, det administrativa arbetet med att förbereda skiftet eller att man inväntar deklaration och skattebetalning, inte på att juristen försöker tjäna pengar på dröjsmålet.
Precis, och då det var i januari så är säkert även Skatteverket (deklaration för 2025) involverad.
Citera
2026-06-29, 22:08
Medlem
Citat:
Har ett arv på ca 6 miljoner kronor som skall fördelas på fyra personer. Nu har det dragit ut på tiden och pengarna är fortfarande inte utbetalda. Min fundering är:

Arvet innehöll fonder för ca 5 miljoner som såldes i januari. Minus vinstskatt blir det ca 4 miljoner kvar att dela på.(netto)

En juristfirma håller i detta, men min fråga är vem får räntan på pengarna?

Enkelt räknat på 6 månader och 2,5% ränta (rätt placerat) så är det ca 43,000 kr efter skatt.

Tjänar juristfirman extra pengar på att hålla dessa pengar själv inkl skattepengarna som skall betalas först 2027?

Juristfirman tar betalt per timme, det är det de tjänar pengar på.

Vad gäller ränta och annat så tillfaller de dödsboet på precis samma sätt som ränta och annat som skulle tillfallit vem som helst annars.

Det man delar på är dödsboets tillgångar vid tidpunkten man delar arvet. Det faller på sin orimlighet att man skulle dela på pengarna per dödsdatum: om det skulle ske en kapitalförlust, vem skulle då pyntat upp pengarna?

Sen bör man vara lite taktisk och inte dela på allt kanske om man förväntar sig att det kommer skatter för innevarande år, de skall också betalas och det kan komma surt efter om man delat ut pengarna och man sedan skall behöva ta från egen ficka och täcka luckan.
Citera
2026-06-29, 22:10
Medlem
som tillägg till ovan inlägg.

fråga juristen om pengarna finns på klientkonto eller något annat konto.
du kan inte göra så mycket annat än att få reda på räntan.

det kommer kanske ett liknande steg för dig strax, om det finns någon reavinstskatt, där kan man faktiskt välja, hantera det själv (sade iaf vår jurist) eller sätta in det på skattekontot (Från den 1 december 2024 är intäktsräntan 1,125 procent )
Citera
2026-06-29, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Precis, och då det var i januari så är säkert även Skatteverket involverad.
Nja, skatten betalas ju först nästa år 2027. Så många hundratusen som ligger i ett år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in