2026-06-30, 12:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är du som är oförmögen att förstå regeln om rätten till sin egen kropp, och det faktiskt är helt könsneutralt.

Det finns inga sådana rättsfall eftersom det inte är olagligt, utan tvärtom en rättighet, att skydda sig..

Så ett samtycke till sex kan aldrig vara villkorat att det ska ske utan kondom?
Citera
2026-06-30, 12:47
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Sexet är frivilligt och samtyckande. Det är i efterhand hon konstaterar att han sprutat på ett sätt hon anser inte överensstämmer med vad hon påstår var avtalat.

Jag måste påpeka en annan sak. När vuxna människor diskuterar sådant som lagar utgår de från allmänna perspektiv där man sätter dem i en kontext av hur de påverkar samhället och påverkar en själv ur ett större perspektiv.

Man utgår inte från sin egen privata situation och ser det som avgörande för hur lagar bör se ut och hur de påverkar andra. Man resonerar inte som ett barn utifrån att jag vill inte ha kondom och då skall inte lagarna inte förbjuda mig utan jag skall få spruta hur jag vill i kvinnor även om de säger nej.

Förstår du?

Jag förstår men det är du som fört in din egen situation här och tror att det omfattar alla andra.

Samtyckeslagen är en mycket bra lag.

Här är det väl domen som saknas för att den ska kunna diskuteras på riktigt.
Citera
2026-06-30, 12:51
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Var det inte du som svarade så här?

Risk för smitta har ju inget med våldtäkt att göra.
Risk för smitta kan givetvis visst ha med våldtäkt att göra.
Att smitta någon faller däremot under smittskyddslagen och andra delar i brottsbalken.
Citera
2026-06-30, 12:54
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4everyoung
Det påverkar dock mannens hela liv om hon blir gravid. Så att ljuga om att ta p-piller borde vara lika brottsligt som kondom-fallet.
Gör det?
Det beror väl helt på hur hon hanterar det och vilka val hon gör.
Att skydda sig från oönskad avkomma är dock upp till var och en, och man kan inte anmäla en man för att man blir gravid av ett samlag.
Man kan däremot anmäla sexuella handlingar som sker utan samtycke.
Citera
2026-06-30, 12:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Risk för smitta kan givetvis visst ha med våldtäkt att göra.
Att smitta någon faller däremot under smittskyddslagen och andra delar i brottsbalken.

Men själva risken att utsätta någon för smitta är inte våldtäkt. Därför är det väl en irrelevant diskussion i det aktuella fallet?
Citera
2026-06-30, 12:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Jag förstår men det är du som fört in din egen situation här och tror att det omfattar alla andra.

Samtyckeslagen är en mycket bra lag.

Här är det väl domen som saknas för att den ska kunna diskuteras på riktigt.

Jag har inte alls fört in mig i diskussionen. Det är andra som gör det medvetet för att kunna slå till med den korkade pannbenslogiken att - ”Du anser inte att det under några omständigheter kan likställas med våldtäkt att en man får utslätning” - ”Då är det för att du vill ha utlösning i en kvinna mot hennes vilja”.

Denna fördumning av varje diskussion för att man uppfattar att man då vinner diskussionen är vanligt förekommande och många av de vanliga misstänkta att göra så deltar i debatten.
Citera
2026-06-30, 12:56
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Och om jag har förstått det så måste man även inför varje nytt samlag komma överens om vad samtycket innefattar eftersom det som var OK igår kanske inte är OK idag.
Och inte nog med det så måste man nog även under ett pågående samlag kontinuerligt komma överens om vad som innefattas i samtycket eftersom det som var OK för 5 minuter sedan inte behöver vara OK nu.

Svettig!!! Och livsfarligt.
Ja, inför varje samlag så ska det finnas ett samtycke. Självklart. Vilken urbota dum fråga.
Och ja, man kan ändra sig under pågående samlag.
Citera
2026-06-30, 12:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Man kan däremot anmäla sexuella handlingar som sker utan samtycke.

Vad innebär det att en kvinna samtycker till vaginalt oskyddat sex?
Citera
2026-06-30, 12:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja, inför varje samlag så ska det finnas ett samtycke. Självklart. Vilken urbota dum fråga.
Och ja, man kan ändra sig under pågående samlag.

Sluta svara så urbota dumt på varje fråga/påstående.
Citera
2026-06-30, 13:00
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vad innebär det att en kvinna samtycker till vaginalt oskyddat sex?
Precis det - samtycke till vaginalt oskyddat sex.

Citat:
Sluta svara så urbota dumt på varje fråga/påstående.
Ja visst blir det urbota dumt att ens behöva ta upp sådana självklarheter.
Citera
2026-06-30, 13:00
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har inte alls fört in mig i diskussionen. Det är andra som gör det medvetet för att kunna slå till med den korkade pannbenslogiken att - ”Du anser inte att det under några omständigheter kan likställas med våldtäkt att en man får utslätning” - ”Då är det för att du vill ha utlösning i en kvinna mot hennes vilja”.

Denna fördumning av varje diskussion för att man uppfattar att man då vinner diskussionen är vanligt förekommande och många av de vanliga misstänkta att göra så deltar i debatten.

Du skrev på ett sätt som verkade som att du enbart skrev om dig själv.

Det är nämligen inte så vanligt att män inte känner av på förhand innan utlösningen kommer.

Men vi släpper det då och väntar på domen.
Citera
2026-06-30, 13:02
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Men själva risken att utsätta någon för smitta är inte våldtäkt. Därför är det väl en irrelevant diskussion i det aktuella fallet?
Det beror ju på. Villkorade hon kondom av det skälet så finns det ju med i diskussionen.

Det har ingenting att göra med om någon smittat någon och vad det bedöms som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in