2026-06-30, 12:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
Det spelar ingen roll vad jag tänker, jag pratar om hur lagen är utformad. Ja, lagen ser penetration, sexställningar och utlösning som skilda handlingar. Du kan till exempel samtycka till sex men inte till analsex, om killen trycker in den där ändå utan att fråga så rör det sig om en våldtäkt

Om en kvinna samtycker till vaginalt sex utan kondom, vad har hon då samtyckt till?
Citera
2026-06-30, 12:10
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Då säger alltså lagen att om en man använder kondom fastän kvinnan sagt att sexet ska vara utan kondom så ska mannen dömas för våldtäkt till 3 års fängelse och 230.000 kr i skadestånd.

Du måste väl ändå ha en tanke om ifall du tycker att det är rimligt eller ej?

Om utlösningen är en enskild sexuell handling så bör ju kvinnan specifikt ha ställt upp krav för den specifika delen för att det ska gå att döma någon för att ha brutit mot det kravet. Håller du med om det?

Ja, säger kvinnan att mannen inte får komma i henne och han gör det ändå, så är det självklart våldtäkt
Citera
2026-06-30, 12:10
Medlem
Bland de mer absurda våldtäktsdomar jag hört om och då har man ändå hört mycket hon har helt frivilligt sex och blir sur på mannen för att han inte har skydd när det är lika mycket hennes ansvar att se till det, han blir därför dömd för våldtäkt efter de frivilliga ligget för han kört oskyddat detta är bara ett sätt att försöka skrämma män till underlydelse att allt ska vara 100 procent på kvinnans villkor
Citera
2026-06-30, 12:11
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Om en kvinna samtycker till vaginalt sex utan kondom, vad har hon då samtyckt till?

Hon har samtyckt till det du skriver.
Citera
2026-06-30, 12:14
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Varför bör inte det vara brottsrubriceringen i det här aktuella fallet då?

Jag har liksom aldrig varit i den situationen eller fört diskussion om något rättsfall om det så jag vet faktiskt inte exakt vad rubriceringe blir.

Kolla upp lagtexten.
Citera
2026-06-30, 12:14
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hon har samtyckt till det du skriver.

Vad innebär det? Vad innebär det till att en kvinna har samtyckt till oskyddat vaginalt samlag? Det är ju otroligt viktigt att veta eftersom man riskerar 3 års fängelse, skadestånd på 230.000 kr samt ett förstört liv om man inte riktigt förstått.
Citera
2026-06-30, 12:19
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Däremot undrar jag vad som hade hänt ifall det motsatta skedde.
Om tjejen samtyckt till sexuellt umgänge utan kondom, men mannen använder kondom.
Hade han fått tre års fängelse i det fallet också?
I Sverige? Absolut!
Citera
2026-06-30, 12:22
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Vad innebär det? Vad innebär det till att en kvinna har samtyckt till oskyddat vaginalt samlag? Det är ju otroligt viktigt att veta eftersom man riskerar 3 års fängelse, skadestånd på 230.000 kr samt ett förstört liv om man inte riktigt förstått.

"Är det okej om jag kommer i dig?" Problem solved
Citera
2026-06-30, 12:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
"Är det okej om jag kommer i dig?" Problem solved

Svara på frågan istället. Vad innebär det att en kvinna har samtyckt till oskyddat vaginalt sex?
Citera
2026-06-30, 12:25
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
När sa hon till om kondom menar du? Efteråt...aha.

Hon var kåt, och han uppfyllde hennes vilja.
Det var samtycke varje gång. Finns inget bevis för att det inte varit ett samtycke.
Hon menar i efterhand att hon tjatat om kondom.

Han är snäll och sa inte emot det, han erkände inte alls att han borde haft kondom heller.
Han borde ifrågasatt hennes påstående direkt.
Det framgår av SMS;en att hon sagt till honom det upprepade gånger .. mao FÖRE

Nej, han gjorde ju inte det eftersom det inte fanns något samtycke till det han gjorde. Han gick emot hennes vilja - heter det då.
Citera
2026-06-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag menar vem som helst, man eller kvinna, som tar sig rätten och gör intrång i din kropp eller på andra sätt nyttjar din kropp på ett sätt som är jämförbart med samlag i lagens ögon.

Ditt övriga är ju bara dravel - helt betydelselöst dessutom.
Jag tror dock att i normal relationer så behöver ingen känna att denne gör en "uppoffring" eftersom samtyckande sex normalt inte handlar om det.

Nej, då kan du åtalas för brott mot smittskyddslagen. OM du däremot är smittat och har sex med en kvinna utan hennes samtycke så är det våldtäkt, och då kommer rubriceringen våldtäkt trumfa smittskyddslagen.

En kvinna hade oskyddad sex, smittad med HIV - sa inget om det men det blev inte våldtäkt....
Citera
2026-06-30, 12:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
En kvinna hade oskyddad sex, smittad med HIV - sa inget om det men det blev inte våldtäkt....
Nej, eftersom det faller under smittskyddslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in