2026-06-30, 11:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är givetvis talande och också grunden för den här domen. Rädsla och avsky för penetration och manlig utlösning.

Dessa saker ses som skadliga och onda som män utsätter kvinnor för och som måste regleras och lagföras så män kastreras och bara har rätt till utlösning om det sker på ett sätt som både kvinnan och det feminiserade rättsväsendet i efterhand ändå anser ok med förbehåll. Kommer en man på fel sätt skall han dömas till fleråriga fängelsestraff.
När det sker mot kvinnans vilja - absolut.
Ser man kvinnor som individer med egna rättigheter, framförallt till den egna kroppen, så är det inte underligt faktiskt.
Anser man att kvinnor är objekt utan rätt till egen vilja i sexuella sammanhang, ja - då blir det så klart svårare att förstå.
Citera
2026-06-30, 11:44
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
Enligt samtyckeslagen måste båda partners samtycka till varje sexuell handling under samlaget. Om villkoret/villkorat samtycke inte rör samlaget (jag ligger med dig om du klipper gräsmattan) så är det aldrig våldtäkt. Så är lagen utformad

Tänker du då att en man som använder kondom fastän kvinnan sagt att sexet ska ske utan kondom begår en våldtäkt?

Tänker du att själva penetrationen, sexet, och utlösningen är skilda sexuella handlingar?
Citera
2026-06-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Antagligen ville hon inte bli gravid?
Någon skrev längre upp att hon hade haft andra sexpartners under tiden och då är det förståeligt att hon inte vill utsätta andra för risk. Knullar man rundor ska man ta ansvar och skydda sig. Stoppar du naken-janne i vem som helst? I alla fall jag tar på mig regnkappan om det inte är ett förhållande.

Finns mååååååååånga kvinnor som ”ställer upp” mot sin vilja i relationer. Det kan vara sex utan kondom, sex på hans villkor, sex alltså bara sex. Så länge han är nöjd får hon ett enkelt liv. Himla märkligt att det inte kunde respekteras att hon ställde krav en endaste gång.

Får väl anta de hade ett förhållande, sex flera gånger och han tyckte de hade något speciellt.
Så länge hon är nöjd får mannen ett lugnt liv. Går åt båda hållen vetdu.
Citera
2026-06-30, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Inget av det är relevant.

Allt det är relevant. Det är saker som är olagligt i andra länder där en tror på att villkor för sex är nästan lika viktigt som hur en förmedlar sitt samtycke under sexakten.

Om någon struntar i kondom i en delstat i USA. Då kan en stämma personen för skada. Då ett avtal har brutits.

Jag har bara läst en dom vad gäller kondom och våldtäkt i Sverige. Och där nämner de kondomen som krav för samtycke. Det är den här domen för att vara exakt

Då är det rimligt att p-piller kan vara krav för samtycke.

Eller att det är ett krav att har testat sig för könssjukdomar för att få samtycke.

Eller att avslöja sitt biologiska kön.

Eller att vara ärlig om att man egentligen inte är steril.

Eller att en har ljugit om att en är socialdemokrat för att ligga.
Citera
2026-06-30, 11:47
Medlem
PricklyPeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tänker du då att en man som använder kondom fastän kvinnan sagt att sexet ska ske utan kondom begår en våldtäkt?

Tänker du att själva penetrationen, sexet, och utlösningen är skilda sexuella handlingar?

Det spelar ingen roll vad jag tänker, jag pratar om hur lagen är utformad. Ja, lagen ser penetration, sexställningar och utlösning som skilda handlingar. Du kan till exempel samtycka till sex men inte till analsex, om killen trycker in den där ändå utan att fråga så rör det sig om en våldtäkt
Citera
2026-06-30, 11:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredriktomte
Att ljuga om p-piller eller sabotera en kondom är mer uppsåt i riskfrågan än att bara ha oskyddat sex när man är smittad. Det förra är en aktiv handling, det senare är "bara" underlåtenhet att informera sexpartnern eller att självmant föreslå skydd.

Ja, därför ska man bara kriminalisera uppsåtligt handlande, som t.ex. att kvinnan ljuger om att hon går på p-piller eller mannen saboterar kondomen. Oavsiktligt handlande, t.ex. att kvinnan glömt att ta p-piller eller att mannen råkar komma i kvinnan trots att de kommit överens om att han ska dra sig ur, skulle då inte vara brottsligt.

Födslotalen får nog lösas på annat sätt än att ursäkta människor som gör andra människor gravida/till föräldrar mot deras vilja.

Att sabotera en kondom -något ju både män och kvinnor kan göra avsiktligt- är en uppsåtlig handling, men det saknar ju konsekvensen som det gör att avsiktligt utsätta någon för en sjukdom.

Du riskerar att se på sex på samma sätt som den här domen. Graviditet är ingen sjukdom man utsätter någon för utan en rimlig konsekvens av samlag mellan man och kvinna. Det bär mig emot att någonsin jämföra det med att sprida en sjukdom.

Det är bådas ansvar tillsammans att skydda sig för graviditet och möjlig sjukdom vid samlag och det ansvaret skall man inte kunna delegera bort och helt lasta på den andra parten. Man är två om att göra barnet.

När en part har en farlig sjukdom är det inte alls samma sak utan då är det denna ensam som utsätter den andra parten ensidigt och det är inget delat ansvar vad den personen gör när han eller hon faktiskt sitter på den kunskapen och kan välja.
Citera
2026-06-30, 11:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Vad då åt andra hållet, menar du om ifall en sån där kvinna med penis gör intrång i min kropp?

Du vet mycket väl att du och andra radikala feminister anser att om ett heterosexuellt par har samtyckande sex så anser ni att kvinnan gör en större "uppoffring" då hon blir penetrerad vilket mannen inte blir.
Jag menar vem som helst, man eller kvinna, som tar sig rätten och gör intrång i din kropp eller på andra sätt nyttjar din kropp på ett sätt som är jämförbart med samlag i lagens ögon.

Ditt övriga är ju bara dravel - helt betydelselöst dessutom.
Jag tror dock att i normal relationer så behöver ingen känna att denne gör en "uppoffring" eftersom samtyckande sex normalt inte handlar om det.

Citat:
Om jag vet med mig om att jag har en könssjukdom och har oskyddat sex med någon utan att tala om det skulle jag då åtalas för våldtäkt? Själva sexakten var det samtycke kring.
Nej, då kan du åtalas för brott mot smittskyddslagen. OM du däremot är smittat och har sex med en kvinna utan hennes samtycke så är det våldtäkt, och då kommer rubriceringen våldtäkt trumfa smittskyddslagen.
Citera
2026-06-30, 11:49
Medlem
Citat:

Mer sannolikt kvinnan som våldtar mannen då ifall hon vägrar ligga utan kondom?

Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Får väl anta de hade ett förhållande, sex flera gånger och han tyckte de hade något speciellt.
Så länge hon är nöjd får mannen ett lugnt liv. Går åt båda hållen vetdu.
Vad han tycker spelar ingen roll. Har han frågat henne eller han bara kör sitt egna race?
Glöm att jag fråga. Uppenbarligen körde han sitt egna race.
Citera
2026-06-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Samtycket handlar om vad som får ske i och på den egna kroppen.
Dina exempel är irrelevanta.

Ah så hon var vrålkåt så plaskvåt så hon kände inte skillnad på kondom eller inte men hon blev ändå våldtagen eftersom de fanns en detalj i sexet hon var missnöjd med snyggt resonerat alla som inte är radikfeminister inser ju det orimliga i denna dom
Citera
2026-06-30, 11:52
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Allt det är relevant. Det är saker som är olagligt i andra länder där en tror på att villkor för sex är nästan lika viktigt som hur en förmedlar sitt samtycke under sexakten.

Om någon struntar i kondom i en delstat i USA. Då kan en stämma personen för skada. Då ett avtal har brutits.

Jag har bara läst en dom vad gäller kondom och våldtäkt i Sverige. Och där nämner de kondomen som krav för samtycke. Det är den här domen för att vara exakt

Då är det rimligt att p-piller kan vara krav för samtycke.

Eller att det är ett krav att har testat sig för könssjukdomar för att få samtycke.

Eller att avslöja sitt biologiska kön.

Eller att vara ärlig om att man egentligen inte är steril.

Eller att en har ljugit om att en är socialdemokrat för att ligga.
Nej, det är inte rimligt eftersom det endast påverkar kvinnans kropp.

I övrigt är det ju inte relevant här, eftersom vi i Sverige följer svensk lagstiftning, inte amerikansk eller någon annan.
Därför stenar vi t ex inte otrogna eller ogifta heller.

Svensk lag handlar om rätten över den egna kroppen - (dvs vad får du göra med/mot/i/på den andras kropp). Inte rätten att diktera andras liv och val in absurdum.
Citera
2026-06-30, 11:53
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Så man ska upplysa om vad som händer under sex
Och det blir ett brott om man gör fel med...

Jisses, förstår du inte vilken skiten verklighet det blir om den uppfattningen blir praxis.

Varför skulle det vara ett problem?

Mina sexpartners hantera att både prata och vara sexiga samtidigt.
Citera
2026-06-30, 11:54
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
De hade haft sex upprepade gånger UTAN skydd,
det enda spår av detta "krav" finns dokumenterat efteråt.

Vad som skett eller inte skett tidigare spelar absolut inte någon som helst roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in