2026-06-30, 06:59
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
En tanke, är det verkligen rimligt att poliser bedriver indrivning åt kronofogden?
Det är väl inte ett brott att ha dålig ekonomi och skulder så varför ska polisen sköta det?
Tycker kronofogden borde anställa egna indrivare som kan ringa polisen om de blir hotade i sitt arbete istället för att polisen ska agera indrivare, kanske bara är jag!
Och nej jag har inga skulder eller dålig ekonomi men tycker det är lite skevt ändå!

Normalt är det ju KFMs personal som ber polisen om hjälp vid behov. Alternativet till polis vill du nog inte ha.
Citera
2026-06-30, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
En tanke, är det verkligen rimligt att poliser bedriver indrivning åt kronofogden?
Det är väl inte ett brott att ha dålig ekonomi och skulder så varför ska polisen sköta det?
Tycker kronofogden borde anställa egna indrivare som kan ringa polisen om de blir hotade i sitt arbete istället för att polisen ska agera indrivare, kanske bara är jag!
Och nej jag har inga skulder eller dålig ekonomi men tycker det är lite skevt ändå!
Tycker det är toppen att polisen och numera även tullen får agera indrivare.

Att ha skulder är inget brott, men att glida omkring i en dyr bil när man istället borde betala kan vara det.

Vi vet egentligen ingenting om den typ sextioåriga kvinnan som fick sin bil beslagtagen, men det handlade troligen inte om att hon missat att betala några hundringar till Klarna.
Citera
2026-06-30, 07:17
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Jo.

Där jag bor hade vi en gång en riktigt bra polis, respekterad av alla, även buset. Han visste exakt vilka adresser han behövde hålla koll på. Dök där upp väl så unga tonåringar, så ingrep han, körde hem dem till föräldrarna - Vet ni var jag hämtat ert barn? Föräldrarna skämdes, barnet skämdes. Ett resolut ingripande, som gav direkta resultat, helt utan att blanda in juridiken. Men.. omorganisationer, HR-avdelningar, byråkrati, toppstyrning. Han sade upp sig och valde att köra lastbil de sista tio åren innan pension. Hela samhället förlorade stort, mycket stort.
Vi har verkligen fått ett allt mer opersonligt och omänskligt samhälle. Man omorganiserar och städar undan erfarenhet och förnuft.
Citera
2026-06-30, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Vi har verkligen fått ett allt mer opersonligt och omänskligt samhälle. Man omorganiserar och städar undan erfarenhet och förnuft.
Vi vet ju faktiskt inte vad som verkligen hände. Så vänta ett tag innan du anklagar någon. Att JO tar upp fallet kan dock betyda något.
Citera
2026-06-30, 07:24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Tycker det är toppen att polisen och numera även tullen får agera indrivare.

Att ha skulder är inget brott, men att glida omkring i en dyr bil när man istället borde betala kan vara det.

Vi vet egentligen ingenting om den typ sextioåriga kvinnan som fick sin bil beslagtagen, men det handlade troligen inte om att hon missat att betala några hundringar till Klarna.

Jag tror att det "hemska" var att polisen drog ner brallorna på föraren framför äldre släktingarna.

Skam skall inte underskattas som motivator till att få gäldenären att betala.

Kanske skulle vi göra som i Spanien, där följer tydligen herrar i frack och cylinderhatt efter gäldenären och precis alla vet vad saken gäller när de ser dem. Verkar effektivt!
Citera
2026-06-30, 07:49
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Vi vet ju faktiskt inte vad som verkligen hände. Så vänta ett tag innan du anklagar någon. Att JO tar upp fallet kan dock betyda något.
Vi vet att bilen konfiskerades mitt i natten när sällskapet var på väg hem. Medresenärerna var två åttioåriga kvinnor med taskig hälsa.
De lämnades vid vägkanten på vishan en kylig aprilnatt.

Blir fan mörkrädd över att folk tycker det är ok att utsätta helt oskyldiga människor för fara för en annan persons skulder. Har folk blivit robotar utan själ och hjärta?
Polisen tar lågt hängande frukter. Skattefusk etc straffas hårdare än våldsbrott...pengar effektivitet och kontroll av den lilla människan har blivit den heliga gralen...man går över lik för den. Äckligt beteende.
Senast redigerad av ppp333 2026-06-30 kl. 07:53.
Citera
2026-06-30, 07:54
Medlem
Citat:
Vi vet att bilen konfiskerades mitt i natten när sällskapet var på väg hem. Medresenärerna var två åttioåriga kvinnor med taskig hälsa.
De lämnades vid vägkanten på vishan en kylig aprilnatt.
Blir fan mörkrädd över att folk tycker det är ok att utsätta helt oskyldiga människor för fara för en annan persons skulder. Har folk blivit robotar utan själ och hjärta?
Polisen tar lågt hängande frukter. Skattefusk etc straffas hårdare än våldsbrott...pengar effektivitet och kontroll av den lilla människan har blivit den heliga gralen...man går över lik för den. Äckligt beteende.
Vi vet inte om det är hela sanningen. Jag tror att några kapitel saknas i boken.

Om polisen har gjort som beskrivs är det naturligtvis helt oacceptabelt.
Senast redigerad av Krascha 2026-06-30 kl. 07:56.
Citera
2026-06-30, 08:00
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Vi vet inte om det är sanningen.
Det är klart..de kanske inte var 80 år...eller de skjutsades i själva verket hem av polisen... eller det kanske inte ens var med i bilen öht.
Eller så var de oerhört våldsamma 80 åriga kvinnor som utsatte polisen för fara. Det skulle kunna förklara saken..
Citera
2026-06-30, 08:09
Medlem
Citat:
Det är klart..de kanske inte var 80 år...eller de skjutsades i själva verket hem av polisen... eller det kanske inte ens var med i bilen öht.
Eller så var de oerhört våldsamma 80 åriga kvinnor som utsatte polisen för fara. Det skulle kunna förklara saken..
Lär dig att en nyhet ska tas med en nypa salt tills det blivit bekräftat.

Gällande oerhört våldsamma personer som är åttio år så förekommer det, vi har till och med speciella avdelningar på äldreboenden för dessa personer. Utrustade med överfallslarm till 112.
Citera
2026-06-30, 08:22
Medlem
Den enda jag känner som fått bilen utmätt av kronofogden var med om samma händelseförlopp. Ödslig väg mitt i natten så polisen gjorde en slagning på den enda bilen ute på vägen - den som råkade ligga framför dem.
Stora skillnaden är dock att i det här fallet erbjöd polisen skjuts hem. Vilket jag ändå anser borde vara en självklarhet så länge personen inte är otrevlig och utåtagerande mot polisen.
Citera
2026-06-30, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparklyfairydust
Den enda jag känner som fått bilen utmätt av kronofogden var med om samma händelseförlopp. Ödslig väg mitt i natten så polisen gjorde en slagning på den enda bilen ute på vägen - den som råkade ligga framför dem.
Stora skillnaden är dock att i det här fallet erbjöd polisen skjuts hem. Vilket jag ändå anser borde vara en självklarhet så länge personen inte är otrevlig och utåtagerande mot polisen.

En bekant till mig hämtades av polisen till förhör flera mil bort - rycktes upp från middagsbordet midsommarafton (ja han var oskyldig dessutom) - kastades ut från polisstationen sent på kvällen
utan plånbok o tvingades klara sig själv - frun onykter.

Polisens motivering för att försätta folk i nödlägen - Polisen är ingen taxiverksamhet - men de bedriver ju taxiverksamhet för kriminella o djur
Citera
2026-06-30, 08:30
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Lär dig att en nyhet ska tas med en nypa salt tills det blivit bekräftat.

Gällande oerhört våldsamma personer som är åttio år så förekommer det, vi har till och med speciella avdelningar på äldreboenden för dessa personer. Utrustade med överfallslarm till 112.
Om det är en bluffnyhet och det inte hänt alls så är det en sak...
Men om poliserna gjort det som sägs...dvs låtit åttioåriga tanter tvingats ut ur bilen och övergivits långt hemifrån på natten i kylan så är det illa. Och det jag reagerar på här på flashback är att folk som tror att det hänt ändå försvarar förfarandet. Det är läskigt. Du la dock till i ditt inlägg att OM det hänt är det oacceptabelt. Där är vi överens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in