2026-06-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
* Det är just sånt som är sååå sjuukt o garanterar pengar därför att staten genom lag tvingar folk att anlita krääämaaare som krääämaar aav folket deras pengar. Staten tvingar alltså av folk pengar till privatkapitalister
Kan du berätta mer om hur och vad staten gör för att tvinga småföretagare att sälja och vilken lag det är du hänvisar till. Tack.

Ta gärna även lite om vad staten tjänar på tvånget.
Citera
2026-06-30, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Det är en konsekvens av att man inte orkar driva företag. Det är mer komplext nu än för 20 år tillbaka.

Jag har växt upp i en företagarfamilj i en bransch där familjeföretag är vanligt.
Omsättning från 10 miljoner i minsta företagen i branschen, de flesta ligger under 100 miljoner. Spridningen är där emellan.
Jag har genom år pratat med de flesta, när de sålt företaget till en kedja. Alla säger samma sak; jag orkar inte med personalansvaret. Det är inte pengarna, utan att de aldrig får vila, komma bort från personalansvaret.
Min farsa kunde jobba hur mycket som helst. Morsan tog hand om det mesta på hemmafronten, fastän även hon jobbade i företaget. Farsan var av den sista generationen av man/pappa som kom undan med att jobba så mycket.
Idag vill båda föräldrarna vara delaktiga i barnens aktiviteter, vara tränare, skjutsa etc.
Det tror jag är bra. Som företagare kopplas man bort från jobbet, när man tränar barn och ungdomar.

Att driva företag är som att bedriva ett flerfrontskrig. Man har hela tiden hot mot verksamheten från flera håll. Det sliter.

Men varför vill inte barnen ta över - För att företagarna får sååå mycket pengar att barnen aldrig behöver jobba om de inte vill - utan tar ett hobbyjobb för syns skull o lever på kapitalavkastning - om
jag skulle ha fel är det obegripligt att barnen tar en vanlig anställning istället för att leva gott på familjens företag genom övertagande
Citera
2026-06-30, 08:34
Medlem
Kokkashugis avatar
Företagsvänlig politik resulterar i högre konkurrens, nystarter underlättas och priser pressas.
Citera
2026-06-30, 08:37
Medlem
Ja, Sverige har verkligen förändrats. Numera hatar jag nästan alla veterinärer. Satans tjuvfolk.
Citera
2026-06-30, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Företagsvänlig politik resulterar i högre konkurrens, nystarter underlättas och priser pressas.

Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Ja, Sverige har verkligen förändrats. Numera hatar jag nästan alla veterinärer. Satans tjuvfolk.
Lite kul, det gäller inte med veterinärer.

Sedan handlar det väl till stor del att folk med sällskapsdjur tillhör en otroligt lättlurad del av befolkningen. Finns det naivare än de med en en hund? 30-40 tusen per år för att slippa vara ensamma, ännu konstigare med de som har ett förhållande. Knasigt värre.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-30 kl. 08:42.
Citera
2026-06-30, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Kostar Hemnet verkligen 35 000?
Shit.
Det låter galet mycket. Hur är det med Booli?

Edit. Booli istället för Boolia.
Senast redigerad av HORSVERIGE 2026-06-30 kl. 08:46.
Citera
2026-06-30, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Det låter galet mycket. Hur är det med Boolia?
Det statliga företaget heter Booli. https://www.booli.se/

Ett av få statliga bolag som konkurrerar på den kommersiella marknaden. Då kanske mest genom SBAB, https://www.sbab.se/ Men nu även på den här marknaden.

Har både sparande och bolån där, fungerar toppen. De köper dock inte upp små familjeföretag.

För övrigt är väl försäljning av familjeföretag en av få metoder för att få loss pengar. Inte ovanligt att små familjeföretag nätt och jämt går ihop, med företagare som arbetar dygnet runt till en ytterst låg timpenning. Ser det som ganska självklart om arvtagarna som sett det hela på nära håll vill sälja.

Pappa och mammas dröm är nog inte densamma för barnen, och det är endast den eller de som har drömmen som kan leva på den.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-06-30 kl. 09:04.
Citera
2026-06-30, 09:16
Medlem
Vilken usel trådstart. Rubriken säger att familjeföretag köps upp. Exemplen bilbesiktningen och Hemnet har aldrig varit familjeföretag och priserna som nämns är ett extrempris och inget som den genomsnittliga kunden betalar. Att besikta bil har gått upp men när man ger exempel bör man ta hänsyn till inflation och tillgänglighet det sistnämnda betalar jag gärna extas för.
Citera
2026-06-30, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
"Sedan millennieskiftet har minst 1.250 rörelsedrivande familjeföretag köpts upp av serieförvärvare och investeringsbolag. Det är en fundamental förändring av ägandet i Sverige som, enligt forskare, riskerar att få negativa konsekvenser."

sverige damsugs på företag, exempel på hur det kan gå är tex Hemnet där en bostadsannons var gratis för 20 år sedan och idag kan kosta 35000 kr. Ett annat exempel är veterinärer där riskkapital skapat monopol och alla med hund/katt hur extremt dyrt ett veterniär besök kan bli. Ytterligare exempel är att besikta din bil, över 100% prisökning på bara något decennium

Är detta konsekvensenb av moderaternas marknadsliberala politik? https://www.di.se/nyheter/1250-familjeforetag-uppkopta-nu-varnar-forskare-for-konsekvenser/

Men allt detta hände ju under Feminiztiska Regeringen.

Så detta är ännu en trolltråd inför valtider där vänsterextrema skriver lögner alltid vinklade negativt åt höger.

Flashback är samma skit som Aftonbladet 2026. Sorgligt hur det väller av trolltrådar från vänstern.
Citera
2026-06-30, 09:35
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Utan att djupdyka i ämnet så låter det som om organiserad kriminalitet köper upp företagen.
Citera
2026-06-30, 09:45
Medlem
slush-puppies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Det är en konsekvens av att man inte orkar driva företag. Det är mer komplext nu än för 20 år tillbaka.

Jag har växt upp i en företagarfamilj i en bransch där familjeföretag är vanligt.
Omsättning från 10 miljoner i minsta företagen i branschen, de flesta ligger under 100 miljoner. Spridningen är där emellan.
Jag har genom år pratat med de flesta, när de sålt företaget till en kedja. Alla säger samma sak; jag orkar inte med personalansvaret. Det är inte pengarna, utan att de aldrig får vila, komma bort från personalansvaret.
Min farsa kunde jobba hur mycket som helst. Morsan tog hand om det mesta på hemmafronten, fastän även hon jobbade i företaget. Farsan var av den sista generationen av man/pappa som kom undan med att jobba så mycket.
Idag vill båda föräldrarna vara delaktiga i barnens aktiviteter, vara tränare, skjutsa etc.
Det tror jag är bra. Som företagare kopplas man bort från jobbet, när man tränar barn och ungdomar.

Att driva företag är som att bedriva ett flerfrontskrig. Man har hela tiden hot mot verksamheten från flera håll. Det sliter.

Precis så.
Man orkar inte att vara psykoterapeut åt personalen med alla deras vårdnadstvister, skilsmässor och adhd uitredningar på deras ungar.

Utöver det ska man mäta co2, wellpapp och massa annan skit man ska rapportera in till Naturvårdsverket.

Du har att göra med gen Z idioterna som nu börjar ta plats på kommuner och andra myndigheter. Smidigheten och samarbetsviljan hos dessa nya byråkrater är till skillnad mot de som de ersatte helt obefintlig.
I min kommun har de anställt en manshatande miljökärring med pottfrisyr för att hantera företagens miljötillsyn. Jättebra, hon hatar företagare och vi hatar henne (så mycket att vi hoppas att idoten ska sätta en kravodlad morot i halsen)

Det är snudd på hopplöst att hitta personal. Många av våra ungdomar vill inte jobba med något som inte betalar minst sjusiffrigt och det utan någon erfarenhet eller utbildning.

Vi är idag hänvisade till att anställa araber. Araberna gör ett bra jobb men är inte ett skit intresserade av något mera än att dra ihop nog med flis så de kan uppfylla alla krav för att få grönt ljus att åka hem och hämta en hucklekärring och låsa in i lägenheten.

De är noll intresserade av att bli polare med den svenska arbetskraften det spelar ingen roll om du fixar halal godkänd teambilding. De skulle inte ens följa med på getsafari eller hummus-provning de är helt ointresserade att integreras med svenskar. Så för varje ny arabmedarbetare så är det ett steg närmare att organisationen ska nå tipping point och helt balla ur.

Jag har full förståelse för alla som tröttnat med att sitta med hela sitt livsverket som insats på pokerbordet och känner att en exit är den smarta och enkla vägen ut.
Citera
2026-06-30, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Kostar Hemnet verkligen 35 000?
Shit.
Nej. Upp till 14.000 för en annons.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto