Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Det är en konsekvens av att det finns för mycket pengar nu, och dessa måste investeras i något.
Det vi ser är en prekrash, lite som ett pyramidspel men ändå inte, och det gäller att satsa när det fungerar och sedan gå av i rättan tid.
Har själv 40% i vanliga sparkonton, kort sparhorisont. Ingen belåning på värdepapper, och jag överlever en totalkrash på börsen. Visst har jag missat en del uppgång på att ha det så, men jag ser det som en försäkring.
Det är en konsekvens av att man inte orkar driva företag. Det är mer komplext nu än för 20 år tillbaka.
Jag har växt upp i en företagarfamilj i en bransch där familjeföretag är vanligt.
Omsättning från 10 miljoner i minsta företagen i branschen, de flesta ligger under 100 miljoner. Spridningen är där emellan.
Jag har genom år pratat med de flesta, när de sålt företaget till en kedja. Alla säger samma sak; jag orkar inte med personalansvaret. Det är inte pengarna, utan att de aldrig får vila, komma bort från personalansvaret.
Min farsa kunde jobba hur mycket som helst. Morsan tog hand om det mesta på hemmafronten, fastän även hon jobbade i företaget. Farsan var av den sista generationen av man/pappa som kom undan med att jobba så mycket.
Idag vill båda föräldrarna vara delaktiga i barnens aktiviteter, vara tränare, skjutsa etc.
Det tror jag är bra. Som företagare kopplas man bort från jobbet, när man tränar barn och ungdomar.
Att driva företag är som att bedriva ett flerfrontskrig. Man har hela tiden hot mot verksamheten från flera håll. Det sliter.