Citat:
Ursprungligen postat av
fredriktomte
Det är väl lika mycket bådas ansvar att skydda sig mot veneriska sjukdomar? Om den ej sjuka parten bara kräver kondom/femidom är vederbörande lika skyddad mot den veneriska sjukdomen som de är mot graviditet. Jag har svårt att se vad skillnaden i situationerna skulle vara.
Generellt är det bådas ansvar, men om du har en person som är smittad och vet om det, så är det en sak denne vet som kan framkalla fara eller innebära misshandel, men ej hans sexpartner. Han har alltså uppsåt minst genom likgiltighet till sitt handlande att framkalla fara eller misshandla. I detta fallet känner båda till den generella risken för graviditet och könssjukdomar och det finns ingen annan känd risk för liv och hälsa.
Citat:
Otrohet är mycket svårare att lagreglera, eftersom frågan om vad som är otrohet varierar från par till par, därtill är det vanskligt att försöka skilja det från alla andra sätt man kan göra illa sin partner utan att vara otrogen (inte minst genom att göra slut/skilja sig...). Ett ofrivilligt föräldraskap är mycket mer konkret och därtill potentiellt mer långtgående skadligt än en otrohet, samma med sexuellt överförbara sjukdomar. Situationen är mycket lättare avgränsad och kräver inte en massa gungflyaktiga bedömningar från fall till fall.
Jag tycker också att man bör akta sig för att överkriminalisera saker och ting, men det betyder inte att vi för den sakens skull ska nöja oss med lagstiftningen vi har från Hedenhös tid. Ibland finns det goda skäl att kriminalisera sådant som tidigare inte varit kriminellt. På samma sätt kan det också finnas goda skäl att avkriminalisera sådant som varit kriminellt tidigare (t.ex. tycker jag inte att förolämpning borde vara ett brott, även saker som idag sorterar under förargelseväckande beteende, som att vara naken i offentliga miljöer, bör avkriminaliseras).
Det uppstår avgränsningsproblem även om man kriminaliserar att någon utsätter andra för otillåtet föräldrarskap. Det kan som bekant uppstå graviditet av misstag.
Det är knappast rätt väg för samhället att gå med tanke på de låga födelsetalen att krångla till och skuldbelägga barnalstrande eller föräldraskap och peka ut människor som blir gravida med varandra som problematiska och brottsliga.