2026-06-29, 18:42
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ett nej trumfar alltid ett ja. Det har inget med kön att göra. Om kvinnan säger nej till att ha sex utan kondom gäller det. Om mannen sagt nej till att ha sex med kondom gäller det. Det betyder inte att någon av dem får sex, är man inte överens om vilka gränser som ska gälla ska man helt enkelt avstå från att ha sex med varandra.

Ja, håller helt med, och kvinnan hade möjlighet till det. Alla möjligheter till det. Men hon samtyckte och hade frivilligt sex med mannen.
Citera
2026-06-29, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PricklyPecker
Men att lasta över ansvaret på kvinnan går alltså bra? Med tanke på att alla preventivmedel förutom kondom endast kan kontrolleras av kvinnan. Eller män är kanske inte mogna nog att ta det ansvaret? För känslostyrda i stundens hetta?

Det är BÅDAS ansvar!
Mannen kan inte ursäkta en gravid tjej, med att han trodde hon tagit piller.
Och tjejen kan inte ursäkta sig med att hon trodde att han drar ut i tid.
Citera
2026-06-29, 19:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan verkligen ingen skaffa fram domen? På beskrivningarna och utifrån den grundläggande rättsprincipen att straffrättsliga bestämmelser inte får tolkas extensivt (dvs du kan inte dömas för att ha käkat päron på offentlig plats bara för att det finns ett förbud mot att käka äpplen) känns det här onekligen som något av ett gränsland för en redan långt ifrån invändningsfri lagstiftning.

Därmed inte sagt att jag har något till övers för vissa av de manschauvinistiska och i vissa fall rent misogyna kommentarer och resonemang som förekommer i tråden. För mig är det helt uppenbart att den som kör in sin petterniklas i kärleksgrottan utan skydd fast kvinnan uttryckligen har krävt ett sådant begår en allvarlig kränkning av en annan människa integritet. Det hade det varit även om mannen inte hade fått utlösning inne i henne. I princip får man faktiskt för övrigt ha vilka fåniga krav som helst (t ex att mannen ska ha en liten hatt på huvudet) för att ställa upp på sex: Försöker den andra personen ändå ha sex och inte slutar på uppmaning så är det faktiskt våldtäkt.

Ja, slutar på uppmaning är nyckelordet. Det finns ingen misogyni i framträdande ställning här. Tvärtom mycket föreställningar om ond maskulin sexualitet som måste klippas och begränsas genom lagstiftning. Den här domen kommer på toppen av annan ”progressiv” lagstiftning av uppfostrande och lagom kastrerande art. Den och tidigare lagstiftning är fel både pga att den är olämplig av juridiska och rättighetsskäl som du är inne på och att den utgår från en feministisk föreställning om att omforma och tämja manlig sexualitet som är obehaglig i sin människosyn.

Om du har svårt att se det är det inte konstigt med den massiva indoktrinering som skett. Men det finns alla skäl att med en annan skribent i tråden tala om en cuck-lagstiftning. Kvinnorna är i stor majoritet i domstolar och andra församlingar och de män som företräder männen är typisk sådana som hanrejen till dvärg som är statsminister och eunucken som är justitieminister.
Citera
2026-06-29, 19:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Så länge det sker med en kvinnas kropp så får de underkasta de villkor och begränsningar kvinnan sätter upp -ja.

Nej, gränser är inte motsatsen till respekt och lyhördhet.

Det ”sker” inte med en kvinnas kropp. Ett samlag är en ömsesidig handling med bådas kroppar som i en övervägande och överväldigande del av fallen uppskattas av båda parter.

Dina och andras villkor och begränsningar som utgår från skräck och avsky för män och penetration och mäns utlösning har ingenting med gränser, respekt och ömsesidighet att göra.
Citera
2026-06-29, 19:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det du menar är att mannen inte ska ta något ansvar. Enligt dig är det helt upp till kvinnan att skydda sig, vare sig hon vill att de använder kondom eller inte.

Nej, det är bådas gemensamma ansvar. Därför kan inte kvinnan här lasta över det ansvaret på mannen här och rätten kalla det våldtäkt. Hon har lika lite som honom skydd vid samlaget. Alltså är han inte värre än henne vad gäller det gemensamma ansvaret.
Citera
2026-06-29, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, det är bådas gemensamma ansvar. Därför kan inte kvinnan här lasta över det ansvaret på mannen här och rätten kalla det våldtäkt. Hon har lika lite som honom skydd vid samlaget. Alltså är han inte värre än henne vad gäller det gemensamma ansvaret.

Så om hade haft en femidon i sig hade åtalet haft legitimitet enligt dig eller?
Citera
2026-06-29, 19:50
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Det ”sker” inte med en kvinnas kropp. Ett samlag är en ömsesidig handling med bådas kroppar som i en övervägande och överväldigande del av fallen uppskattas av båda parter.

Dina och andras villkor och begränsningar som utgår från skräck och avsky för män och penetration och mäns utlösning har ingenting med gränser, respekt och ömsesidighet att göra.
Om mannen gör saker mot kvinnans vilja så är det ingen ömsesidig handling.

Varifrån får du att det skulle handla om skräck och avsky för att kvinnan äger rätten att bestämma vad hon vill ska ske när det gäller hennes egen kropp.
Det är väl snarare du som ger uttryck för ett kvinnoförakt där du inbillar dig att en kvinna är ett objekt utan talan.
Citera
2026-06-29, 19:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Så om hade haft en femidon i sig hade åtalet haft legitimitet enligt dig eller?

Åtalet och domen hade haft legitimitet om hon verkligen hade blivit våldtagen, genom att hon t ex vägrat samlag därför att han inte hade kondom och han ändå tvingat sig på henne.

Men så var det ju inte utan de hade ett frivilligt och samtyckande samlag.
Citera
2026-06-29, 19:54
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om mannen gör saker mot kvinnans vilja så är det ingen ömsesidig handling.

Varifrån får du att det skulle handla om skräck och avsky för att kvinnan äger rätten att bestämma vad hon vill ska ske när det gäller hennes egen kropp.
Det är väl snarare du som ger uttryck för ett kvinnoförakt där du inbillar dig att en kvinna är ett objekt utan talan.

Jag inbillar mig inget sådant. Jag är ledsen men jag tänker inte fortsätta diskutera dina helt förvirrade fantasier om vad jag anser. Jag är inte expert på många saker, men vad jag själv anser är jag erkänd expert på och erkänner enbart kvalificerade åsikter.
Citera
2026-06-29, 20:05
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Jag inbillar mig inget sådant. Jag är ledsen men jag tänker inte fortsätta diskutera dina helt förvirrade fantasier om vad jag anser. Jag är inte expert på många saker, men vad jag själv anser är jag erkänd expert på och erkänner enbart kvalificerade åsikter.
Fast då kanske du inte skulle tillskriva andra olika känslor och uppfattningar.
Citera
2026-06-29, 20:16
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Det är BÅDAS ansvar!
Mannen kan inte ursäkta en gravid tjej, med att han trodde hon tagit piller.
Och tjejen kan inte ursäkta sig med att hon trodde att han drar ut i tid.
'Du inser väl att i båda de scenarierna så är det kvinnan som får axla eventuella konsekvenser i form av en graviditet.
Citera
2026-06-29, 20:17
Medlem
För att han inte hade någon sjukdom han inte berättat om, som han medvetet ville smitta henne med.

Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Varför är inte den brottsrubriceringen applicerbar i det aktuella fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in