Citat:
Ursprungligen postat av
Adacse
Såklart jag förstår och accepterar att alla inte har ekonomi att begrava i egen grav med sten, och alla känner inte tillräckligt för sina anhöriga att de bryr sig, vissa är giriga och tänker att det blir mindre till arvet om den döde skall begravas ståndsmässigt.
Du kanske har inte behövt begrava någon ännu och behöver inte ta det beslutet. Men tro mig att när man står där och den man älskade skall begravas, då är det viktigt.
Dessutom tror jag inte att denna mamma resonerat som du, att andra minnen är viktigare. Hursomhelst när jag tänker mer på det, varför vill man inte ha en egen grav man kan plantera blommor på och minnas på? Vad gör en minneslund så konkurrenskraftig? De olika alternativen är ju inte varandras konkurrenter mer än till praktisk och ekonomisk aspekt.
Om min unge dog hade jag velat ha ett mausoleum. Fanken alltså.
Du förstår och accepterar
inte att människor tänker och känner på olika sätt. Mina erfarenheter vet du inget om, men jag har gjort valet minneslund istället för gravplats, och jag kommer att göra samma val igen. Jag saknar den jag älskade fortfarande, många år senare, men jag har aldrig saknat en grav. Och jag lovar dig, det var definitivt aldrig en fråga om kostnad.
Du vet bensäkert vad
du känner och hur
du tänker, och utgår från att det är det enda som är rätt att känna och tänka. Så enkelt är det inte.
Hur denna mamma tänkte vet vi inte, och just därför vill åtminstone inte jag döma henne på den punkten. Jag kan döma på de punkter som gäller brotten, utifrån vad jag vet genom förundersökningen.
Ett skäl till att inte vilja ha en grav kan också vara att man bor, eller kommer att bo, på en annan ort. Och just det känns ju faktiskt inte helt orimligt i det här fallet.