2026-06-29, 20:19
Medlem
B66883s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
Varför skjuter vi inte av alla fiskmåsar? Vad bidrar de med? Vi har motat bort och avlivat andra djur som inte anpassar sig till vårt samhälle. (Björn, varg, vildsvin)

Det dyker upp fler och fler såna här historier:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxw2zl/christian-50-skadades-i-masattack-som-en-torped

Jag har själv blivit utsatt, och jag har inte en enda bra erfarenhet av dessa jävla cp-djur. Varför avrättar vi inte bara varenda jävla fiskmås?

Man skulle kunna mata änder ifred. Man slipper lackskador på bilen. Dessutom skulle fiskbeståndet öka. Jag kan inte se något negativt i detta alls.
Att jaga dessa djur skulle skänka glädje till många deprimerade människor som saknar mening med livet.

Ja, det är jättetråkigt. De har helt tagit över exempelvis vissa delar av Malmö sjukhus. Primärt då psykiatrin där de härjar, attackerar och för liv. Tråkigt att frihetsberövade patienter som sitter på LVM exempelvis skall behöva uthärda detta elände på psykiatrins innergård som är sluten. Bedrövligt rent ut sagt, och det blir värre och värre för varje år.
Citera
2026-06-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Fy fan vilken skön karma du skaffat dig ditt lilla äckel. Vänta bara. Hahaha, hämnden är ljuv.
Vad är det hemska i att skjuta mås?
Är fan värre när du drar upp en fisk ur vattnet med ditt fiskespö, fisken lider garanterat.
Stora gäddor blir så uttröttade att vissa inte ens överlever.

Skjuter man en mås så dör den direkt.
Djur bör aldrig lida när man tar död på dom.
Citera
2026-06-29, 21:11
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Fattar inte varför fiskmåsar är fridlysta. Måste vara någon riktig bögfan som kom på det.
Citera
2026-06-29, 21:19
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Vad är det hemska i att skjuta mås?
Är fan värre när du drar upp en fisk ur vattnet med ditt fiskespö, fisken lider garanterat.
Stora gäddor blir så uttröttade att vissa inte ens överlever.

Skjuter man en mås så dör den direkt.
Djur bör aldrig lida när man tar död på dom.

Märkligt nog brukar den typen av människa vara positivt inställd till djurförsök, industriella köttindustrin med mera - alt skiter blankt i sådant. (notera att jag alltså inte vet anv åsikter i detta - jag har dock noterat en paradoxal dubbelmoral här å där ibland)

I förbifarten. Spjutfiske är som kanske bekant inte tillåtet i landet. Jag hade fan blivit en riktig klippa på spjutfiske annars. Pilbågsskytte ang jakt är väl oxå förbjudet? Jag hade fan blivit bra på det oxå. Prickat åtminstone några måsar.
Citera
2026-06-29, 21:19
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Fattar inte varför fiskmåsar är fridlysta. Måste vara någon riktig bögfan som kom på det.

Enligt vissa rykten så skrek just måsarna till sig dessa sk rättigheter.
Citera
2026-06-29, 21:54
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Din satans psykopat.
Jag älskar alla djur och inte minst fiskmåsar, men sadistister och psykopater som dig hatar jag.
Ynkrygg som ger dig på försvarslösa djur. Finns inget värre eller ynkligare.

Du har aldrig bott i närheten av måsar. Dom håller i gång hela dagarna och nätterna. Skriker och attackerar allt runtomkring. Dom är riktiga skräpfåglar. Bidrar ingenting. Äter sopor.
Citera
2026-06-29, 22:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Du har aldrig bott i närheten av måsar. Dom håller i gång hela dagarna och nätterna. Skriker och attackerar allt runtomkring. Dom är riktiga skräpfåglar. Bidrar ingenting. Äter sopor.

Bor omringad av dem, det är rätt chill. se det som en lek när du flyr till jobbet så blir det roligare.
Citera
2026-06-29, 22:54
Medlem
SmygerOmkrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upp-till-bevis
Haha kunde varit jag som står där i fönstret och på balkongen😂 ja ok då förstår jag problemet. Själv har jag bara två ungar på gården (grannen avskyr dem dock och har satt upp flera skrämmor på sin balkong) de svär högt åt dessa.

Men har du så många i närheten förstår jag problemet mer. Skicka in till hyresvärden och kräv att de får flytta bona till nästa år iaf.

Haha, jag får korrigera mig själv känner jag, jag var så jävla trött och arg inatt, jag skulle aldrig i verkliga livet förgifta några djur, inte ens de förbannade fiskmåsarna, men ja, det här är inte hållbart, jag tycker det kommer klagomål över hela landet över deras framfart.

Idag gick jag förbi ett antal ungar, absolut är de förjävla söta, de små dunbollarna eller vad du kallade dem, men herregud vilka as de växer upp till att bli.
Citera
2026-06-29, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Fiskmåsen är inte fridlyst utan det är fritt fram att jaga dem under perioden 11 augusti - 28 februari. Räcker med klass 4 (.22 LR). Smakar som kyckling sägs det.

Givetvis måste man ha jakträtt och/eller skyddsbehov, men det gäller ju all jakt i Sverige.

https://jagarskolan.nu/lessons/fiskmas/

Fast du får inte jaga i tätbebyggt område.
Citera
2026-06-29, 23:04
Medlem
isa67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Fiskmåsar är tyvärr fridlysta.
Exakt.så här står det på google :
I Sverige är alla vilda fåglar, inklusive fiskmåsen, skyddade och fridlysta under sin häckningsperiod, som infaller mellan den 1 april och 31 juli varje år. Det innebär att du inte får döda, skada, störa fåglarna eller förstöra deras ägg och bon.

Men håller dock med om att de är jättestörande nu, när man vill ha öppna fönster till nattsömnen.Hos mig flyger de och skriker rakt utanför min balkong.Det rör sig om bara några meter.Kräken är också rätt stora på nära håll.
Citera
2026-06-29, 23:13
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Haha det var det mest efterblivna jag läst idag.
Här får du exempel på ”onda” människor då
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-attackeras-kunder-i-falun-av-beskyddande-masar

I Falun!
Fiskmåsar vs Fiskmasar?
Citera
2026-06-29, 23:17
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Det är skillnad på fiskmåsar och trutar. Fiskmåsar är mindre, skriker bara för att varna men attackerar normalt inte. Trutar är stora, riktiga rovdjur, skriker och går till attack mot människor om de tror att ungarna är hotade. Min mor, 75+, gick med rollator och kunde inte värja sig när hon gick utanför huset där hon bodde. Truten dök och hackade henne uppe i huvudet så att blodvite uppstod. Där gick gränsen. Min bror och jag såg till att den halvvuxna ungen försvann för gott från omgivningen. Mamma och pappa trut blev helt galna i tre dagar, flög runt överallt och letade efter ungen. När de till slut förstod att det inte fanns någon unge längre försvann de. Miljö- och hälsa i kommunen talade om att de inte skjuter av trutar när de häckar men att fastighetsägare kan plocka bort äggen innan de är kläckta och upprepa detta om det läggs nya ägg. Till slut blir de så störda att de väljer annan plats att häcka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in