2026-06-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ja ni ser ju ett exempel här ni som läser tråden. Just såna här aggressiva människor som direkt går på attack väljer måsarna attackera.

Kloka djur är dom, avslöjar lätt vilken sorts människa man är.

Har sett ett flertal barnfamiljer bli attackerade, du påstår alltså att de är onda och aggressiva människor?
Citera
2026-06-29, 16:31
Avslutad
Ja vi skulle behöva skjuta många av dessa för att minska beståndet. Alldeles för många nu.

Det är obehagligt tycker jag när de flyger omkring vid matställena. Känns ofräscht. När man minst anar det kan de lägga en kabel som hamnar rakt i ens mat eller försöka stjäla ens mat.

Kan inte Arbetsförmedlingen starta någon måsjakt-utbildning. Jag kan tänka mig jaga fiskmås på heltid om lönen är okej.
Citera
2026-06-29, 17:32
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Många fåglar är livrädda för starkt LED-ljus (undrar om det är själva styrkan eller frekvensen på ljuset dom är rädda för - för en hel del landbaserade rovdjur verkar INTE reagera alls på det?).

Vill ni skrämma slag på å terrorisera fåglar så rek jag därför en LED-ficklampa med lång räckvidd och bra styrka. Finns hur många bra som helst där ute numera - även i budgetkategorin. Mest effektivt på natten/kvällen såklart men har en grön LED-lampa med lång räckvidd som dom faktiskt stör sig på redan på dagtid. Dom stör sig som fan på laser-ljus oxå btw. Nån myndighet införskaffade via licens en jävla stark grön laser för detta syfte.

Inte heller jag förstår varför inte ren skyddsjakt bedrivs på dessa plågoandar. En ensam jägare med ett bra sikte å en ljuddämpare på ett kraftigt grovkalibrigt PCP-luftvapen hade kunnat göra av med hur många som helst på en natt (utan att störa vanligt folk).
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-06-29 kl. 17:38.
Citera
2026-06-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finmalet
Varför är fiskmåsar och huggormar som är helt ohotade fridlysta?

Vad bestäms fridlysningen på och ser någon någonsin över den?

De är inte fridlysta!
Däremot så får man inte ta död på dem denna årstiden när de är som mest aggressivast pga de har ungar.
Nu när de dessutom är så många i städerna, så är princip all utemiljö inpinkat revir av något fiskmåspar.
Sedan så är det ju inga fåglar som lär smaka något vidare i kött, så det med gör väl att de inte är så populära att jaga.
Man får jaga fiskmås från mitten av augusti till slutet av februari dvs gott och väl halva året.
Citera
2026-06-29, 18:12
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nja. Jag bor hela somrarna där dom häckar och dom har aldrig stört mig. Men man ska inte underskatta djurs förmåga att känna av vilken sorts människor dom möter. Det är nog endast människor med dåliga intentioner dom attackerar. Djur är bra att avgöra vilka människor som är goda och vilka som är onda.
Haha det var det mest efterblivna jag läst idag.
Här får du exempel på ”onda” människor då
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-attackeras-kunder-i-falun-av-beskyddande-masar
Citera
2026-06-29, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
De är inte fridlysta!
Däremot så får man inte ta död på dem denna årstiden när de är som mest aggressivast pga de har ungar.
Nu när de dessutom är så många i städerna, så är princip all utemiljö inpinkat revir av något fiskmåspar.
Sedan så är det ju inga fåglar som lär smaka något vidare i kött, så det med gör väl att de inte är så populära att jaga.
Man får jaga fiskmås från mitten av augusti till slutet av februari dvs gott och väl halva året.

Ahh såg att nån, kanske du, skrev det i tråden efter att den där jag citerar skrev att den var fridlyst.

Har inget emot dem egentligen, klart att de ska kunna skydda sina ungar.

Tråkigt dock att man i Sverige inte kan jaga något utan tillstånd en på allmän mark. Byråkratlandet nr1.

Iofs är det typ fri skyddsjakt på vildsvin iaf.

edit: Verkar som att de faktiskt är fridlysta men får ändå i praktiken jagas om de är på tomten.
Senast redigerad av Finmalet 2026-06-29 kl. 18:32.
Citera
2026-06-29, 18:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Haha det var det mest efterblivna jag läst idag.
Här får du exempel på ”onda” människor då
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/har-attackeras-kunder-i-falun-av-beskyddande-masar
Dom ser ut som att dom hade det på kommande, vad är din poäng?

Och varför springer dom och viftar som några dårar? Uppenbart förklemade stadsbor som tappat sitt förhållande till naturen. Pinsamt.
Citera
2026-06-29, 18:30
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasgrab
Har sett ett flertal barnfamiljer bli attackerade, du påstår alltså att de är onda och aggressiva människor?

Attackerade eller attackerade? Har du sett fåglarna gripa tag med sina klor i människokött och försökt hacka ur ögonen på människor? Eller har du sett fåglar dyka mot människor?
Citera
2026-06-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReklamApaNeger
Det är den fågel jag hatar mest av alla, för ett sånt jävla liv nästan dygnet runt. En sommar jobbade jag med att rikta järnvägsspår i en hamn och fann en hel del bon med ägg i, det kändes rätt befriande att kasta dom hårt mot en vägg.

Då var det nog inte måsägg. De lämnar i princip aldrig boet när de ruvar. Hanen och honan turas om.
Citera
2026-06-29, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Människan har ju förstört haven. För några decennier sedan när det fortfarande fanns fisk i haven så bodde de där. De har blivit intvingade till stan pga människans utrotning av fisk. Så skärp dig

Vadå fisk. De äter pommes.
Citera
2026-06-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmust
Varför skjuter vi inte av alla fiskmåsar? Vad bidrar de med? Vi har motat bort och avlivat andra djur som inte anpassar sig till vårt samhälle. (Björn, varg, vildsvin)

Det dyker upp fler och fler såna här historier:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gxw2zl/christian-50-skadades-i-masattack-som-en-torped

Jag har själv blivit utsatt, och jag har inte en enda bra erfarenhet av dessa jävla cp-djur. Varför avrättar vi inte bara varenda jävla fiskmås?

Man skulle kunna mata änder ifred. Man slipper lackskador på bilen. Dessutom skulle fiskbeståndet öka. Jag kan inte se något negativt i detta alls.
Att jaga dessa djur skulle skänka glädje till många deprimerade människor som saknar mening med livet.

Din satans psykopat.
Jag älskar alla djur och inte minst fiskmåsar, men sadistister och psykopater som dig hatar jag.
Ynkrygg som ger dig på försvarslösa djur. Finns inget värre eller ynkligare.
Citera
2026-06-29, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag tror en enskild person skulle kunna dra ner beståndet rejält genom text mat med gift i.
Säg det är 200 måsar på en ö, jag tror du skulle kunna ta död på de flesta av dom inom 1 vecka bara genom att låta dom äta förgiftad mat.

Glykol kanske?
Man vill ju undvika farliga saker som andra djur också kan drabbas av när måsen väl är död.

Vi hade massa måsar i stugan för flera år sedan men skjöt bort alla under sommaren, sedan dess har dom inte återvänt.

Fy fan vilken skön karma du skaffat dig ditt lilla äckel. Vänta bara. Hahaha, hämnden är ljuv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in