Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Ingen människa har rätt att sex med andra "på sina villkor" enbart. Det ska handla om ömsesidighet. Om kvinnan vill att du ska ha kondom så har du kondom, oavsett vad du tycker om det (Detta sagt av en som hatar kondomer). Om hon inte vill att du kommer i henne så respekterar du det med. Är du osäker på om du kan behärska dig så får ni ha en dialog om det först och resonera om hur ni ska göra om olyckan ändå är framme.
Vad nu detta har med rättsfallet att göra? Han är väl dömd för att inte ha haft kondom trots att kvinnans sagt att det var ett krav för sex? Eller har det lagts honom särskilt till last att han kom i henne?
Du har nog fått en märklig uppfattning om du läst de senaste sidorna från vissa debattörer och trott dem. Man kan tro att du inte varit på Flashback förut 🙂
Det handlar förstås inte om mig alls och inte någon brist på dialog eller whatnot. Det är sidospår som kommer sig av medvetna försök att få debatten att handla om saker den inte handlar om genom att tillskriva andra uppfattningar de inte gett uttryck för.
Ja, rättsfallet handlar om att han inte hade kondom trots att det påstås att hon hade det som krav. Dvs att hon villkorat sitt samtycke.
Jag och flera med mig har hävdat att hon trots det gett samtycke i stunden och att det då är det som räknas. Om hon inte samtyckt hade hon sagt ifrån då hon märkte att kondom saknades, vilket är rätt orimligt enligt samlad erfarenhet.
Sedan har jag och andra vidare hävdat att villkorat samtycke är extremt tveksamt om det är en ens avlägset vettig idé. Var går gränsen för vad som skall kunna villkoras? Är det inte om kondomkrav kan villkoras logiskt om i alla fall löften om icke graviditet i så fall också kan villkoras?
Är du med så långt?