2026-06-27, 22:35
Medlem
Bob-Dylans avatar
Huggormsbett kan ge svåra konsekvenser även för en frisk person.
Nästan hälften av betten är dock torrbett.
Citera
2026-06-27, 23:04
Medlem
Sommargays avatar
Risken att dö är väldigt låg. Inget dödsfall på över 20 år trots hundratals bett i Sverige årligen. Dock gör det fruktansvärt ont och du mår fullkomligt förjävligt. 3-7 dagar på sjukhus med rejäl svullnad som kan ta ett par veckor innan den lägger sig helt och finns risk för kroniska skador. Man gjorde om vårdens rutiner för några år sedan genom att vara snabbare och liberalare med motgiftet. Innan höll man mycket på att mäta förloppet för att se om motgift verkligen var nödvändigt och motgift är mycket mindre effektivt om det sätts in sent. Nu administreras det direkt när patienten visar symptom.
Citera
2026-06-27, 23:05
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Blev biten två gånger under 3 minuter. Inget speciellt hände.
Då var det torrbett. Du hade väldig tur.
Citera
2026-06-28, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
https://www.uddevallabloggen.se/2011/06/huggormsbett-kan-vara-livshotande.html

Där kan man läsa att hans mor fick livslånga men och även en i kommentarerna fick kvarstående besvär efter ett huggormsbett.

Jag har alltid fått uppfattningen av att huggorm inte är värre än tex getingstick men när man läser detta blir man ju lite rädd.
Har inte varit särskilt rädd för huggorm eftersom jag trott att den bara är farlig för dom som är allergisk mot giftet eller barn och hundar, men kanske måste jag tänka om?
Nej det är riktigt farligt.
Citera
2026-06-28, 09:54
Medlem
300 bett per år måste väl vara en rejäl underdrift? Kanske antalet som får vård?

Jag har två nära vänner som blivit bitna (en fick rätt jobbiga komplikationer). Bor förvisso i skogen i "huggormsland" och ser normalt 5-10 olina ormar på tomten varje år. Brukar se dem som mest på våren när de vaknar och är slöa eller efter en kallare period när de vill ut och värma sig. Efter det brukar de flytta på sig..
Citera
2026-06-28, 10:03
Medlem
Månsans avatar
Spelade golf med en snubbe för några år sen. Jag bara åkte till golfklubben och blev i ihoplottad med killen på samma starttid. På tredje hålet slog han ut bollen i massa eländig, vildvuxen sly och högt gräs. Där gick han och högg runt med golfklubban och letade efter sin boll. Plötsligt… AAAAAJ, fan din jävel… han hade blivit biten av en huggorm långt ner på vaden. Detta sket han fullständigt i, han bara fortsatte spelet som om inget hänt. Äh det där är inget, har blivit biten förr, det går snart över menade han.

Vi andra spelare i bollen tyckte han borde ta det lugnt, söka vård, avbryta spelet och invänta kroppens reaktioner på bettet. Behövs inte ansåg snubben. Huggormskillen var närmast opåverkad. Han haltade lite en stund och sa att det gjorde helvetes ont i benet. Men att sluta spela ville han inte. Sen spelade vi klart golfrundan, det tog ytterligare fyra timmar. Kanske var han immun på något sätt efter upprepade bett. Kanske avled han när han kom hem, jag har ingen aning.
Citera
2026-06-28, 11:26
Medlem
ja blev biten av en huggorm i lillfingret. Trodde det var en snok som ja fånga me håven och skulle plocka ur den ur håven och så bet dwn
mig i lillfingret. fingret svullna upp som en golfboll och jag blev tvärdålig🫩
Citera
2026-06-28, 14:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Varsågod!
https://imgur.com/a/0YPKn30

Lite kass bild men men
Väldigt snygg huggorm! Själva räffelmönstret är medfött i mig att ge rädsla så jag hoppar till och känner iskyla och jag blir instinktivt rädd fast det är en bild.
Citera
2026-06-28, 15:27
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Huggormsbett kan ge svåra konsekvenser även för en frisk person.
Nästan hälften av betten är dock torrbett.
.

Vuxna erfarna huggormar ger ofta torra bett , espingar dom unga sprutar in full dos

Värt o tänka på att det finns helsvarta huggormar med extremt svagt zickzack mönster så man inte tror det är en snok
Citera
2026-06-28, 15:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Spelade golf med en snubbe för några år sen. Jag bara åkte till golfklubben och blev i ihoplottad med killen på samma starttid. På tredje hålet slog han ut bollen i massa eländig, vildvuxen sly och högt gräs. Där gick han och högg runt med golfklubban och letade efter sin boll. Plötsligt… AAAAAJ, fan din jävel… han hade blivit biten av en huggorm långt ner på vaden. Detta sket han fullständigt i, han bara fortsatte spelet som om inget hänt. Äh det där är inget, har blivit biten förr, det går snart över menade han.

Vi andra spelare i bollen tyckte han borde ta det lugnt, söka vård, avbryta spelet och invänta kroppens reaktioner på bettet. Behövs inte ansåg snubben. Huggormskillen var närmast opåverkad. Han haltade lite en stund och sa att det gjorde helvetes ont i benet. Men att sluta spela ville han inte. Sen spelade vi klart golfrundan, det tog ytterligare fyra timmar. Kanske var han immun på något sätt efter upprepade bett. Kanske avled han när han kom hem, jag har ingen aning.

Tvärtom man blir inte immun av upprepade bett, utan extra känslig. Tredje eller fjärde gången är det kört. De farligaste är tydligen de största, inte ungarna som man trodde förut.
Citera
2026-06-28, 19:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Tvärtom man blir inte immun av upprepade bett, utan extra känslig. Tredje eller fjärde gången är det kört. De farligaste är tydligen de största, inte ungarna som man trodde förut.

Det är ju det att vuxna hushåller med giftet som är energikrävande o producera men en vuxen orm med en dålig dag är ju mycket mer giftig naturligtvis
Citera
2026-06-29, 17:34
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Väldigt snygg huggorm! Själva räffelmönstret är medfött i mig att ge rädsla så jag hoppar till och känner iskyla och jag blir instinktivt rädd fast det är en bild.
Jag är inte särskilt förtjust i ormar heller men de är fascinerande på något sätt. Ormar känns som riktiga urtidsdjur orörda av tidens tand.

De bara finns där - och de är rätt häftiga att studera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in