2026-06-27, 12:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Säg mig hur du räknat ut det?
Sök själv hur många som blir stuckna av geting, det rör sig om tiotusentals.

Det är ca 20 gånger fler som dör av getingstick än av ormbett i Sverige. Precis som att det är 400-500 som drunknar varje år i Sverige. Sen kan du säga: ”men hur många badar då”?
Citera
2026-06-27, 12:59
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I Sverige är det ca 20 gånger högre risk att dö av ett getingstick än av ett ormbett. Sen får du själv avgöra vad du är mest rädd för.

Vad som är farligast i ett laboratorietest under ordnade former är en sak och verkligheten är något annat.

Fast det gör inte det enskilda getingsticket farligare än det enskilda ormbettet. Du jämför äpplen och päron, vad som statistiskt är högre risk att dö av per hela populationen, frågan handlade ju om det enskilda bettet. Tror du på fullaste allvar att om 1000 personer blir getingstuckna, och 1000 personer huggormsbitna, så dör fler av getingstick?
Citera
2026-06-27, 13:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Fast det gör inte det enskilda getingsticket farligare än det enskilda ormbettet. Du jämför äpplen och päron, vad som statistiskt är högre risk att dö av per hela populationen, frågan handlade ju om det enskilda bettet. Tror du på fullaste allvar att om 1000 personer blir getingstuckna, och 1000 personer huggormsbitna, så dör fler av getingstick?

Jag har inte pratat om ett experiment där tusen pers blir stuckna av getingar och tusen pers blir bitna av huggormar. Jag har pratat om vad som generellt är farligast. Och om vi snackar ond bråd död så är det ca 20 gånger högre risk att dö av ett getingstick i Sverige än av ett ormbett. Det finns laboratorier och sen finns det verkligheten.
Citera
2026-06-27, 13:07
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag har inte pratat om ett experiment där tusen pers blir stuckna av getingar och tusen pers blir bitna av huggormar. Jag har pratat om vad som generellt är farligast. Och om vi snackar ond bråd död så är det ca 20 gånger högre risk att dö av ett getingstick i Sverige än av ett ormbett. Det finns laboratorier och sen finns det verkligheten.

Fast TS undrade ju om ett huggormsbett var farligare än ett getingstick, inte hur stor sannolikheten är att bli biten/stucken.
Citera
2026-06-27, 13:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Fast TS undrade ju om ett huggormsbett var farligare än ett getingstick, inte hur stor sannolikheten är att bli biten/stucken.

Som jag tolkar trådstarten så är han ute efter vad man ska vara mest rädd för generellt och då vill jag hävda att man har anledning att vara räddare för getingar än för huggormar.
Citera
2026-06-27, 13:14
Avstängd
Citat:
Det är ca 20 gånger fler som dör av getingstick än av ormbett i Sverige. Precis som att det är 400-500 som drunknar varje år i Sverige. Sen kan du säga: ”men hur många badar då”?

Ja, precis, du fattar ju.

Badar det 3 miljoner i sverige årligen och 500 drunknar så går det inte säga att det är farligare att bada bara för att 500 dör och 2 personer dör av getingstick.
Citera
2026-06-27, 15:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja, precis, du fattar ju.

Badar det 3 miljoner i sverige årligen och 500 drunknar så går det inte säga att det är farligare att bada bara för att 500 dör och 2 personer dör av getingstick.

Det handlar om vad man ska vara rädd för och i Sverige är det mer rimligt att vara räddare för getingar än för huggormar.

Sen är ju folk jävligt orimliga när de är rädda för vargar, huggormar och gäddor men inte för att åka bil, bada eller för dolda hjärtfel.
Citera
2026-06-27, 15:07
Avstängd
Citat:
Det handlar om vad man ska vara rädd för och i Sverige är det mer rimligt att vara räddare för getingar än för huggormar.

Sen är ju folk jävligt orimliga när de är rädda för vargar, huggormar och gäddor men inte för att åka bil, bada eller för dolda hjärtfel.

Ok, så om du är ute på typ atlanten och båten sjunker så kommer du inte vara rädd för att bli uppäten av hajar eftersom det bara dör ett fåtal personer av hajattacker varje år? Samma dåliga logik.
Citera
2026-06-27, 15:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ok, så om du är ute på typ atlanten och båten sjunker så kommer du inte vara rädd för att bli uppäten av hajar eftersom det bara dör ett fåtal personer av hajattacker varje år? Samma dåliga logik.

Jag menar generellt. Självklart är det rimligt att vara rädd för att dö av ett tigerbett om du blir attackerad av en tiger.
Citera
2026-06-27, 17:10
Medlem
Generellt är Huggormen en Farlig orm. Det enda som talar till dess fördel är att den är så liten mot andra ormar i sydligare länder. Giftet i sig är i klass med många andra "extrem farliga ormar". Beror lite på vad giftet är uppbyggt av osv. Men Mängden gift de oftast använder är så pass liten att de flesta människor, barn, djur osv överlever om de får vård och vila. Notera dock att många bett som en huggorm gör är just bett utan att de sprutar in gift. De har inte lika mycket gift som sina större släktingar häller.

Personer med ålder, vikt, temperatur, alkohol i kroppen kan göra sitt med.
Det må vara ett mörkertal om de som blir bitna men de ca 30 personer som svävar mellan liv och död så är det bara någon enstaka på 10 år som dör.
Betrakta att detta med då.

Vi lever i ett land där vi har vårdcentraler i princip 30 min oavsett var du bor (kanske inte nordligaste Sverige) Sjukhus inom samma avstånd. Man ligger väl inte och såsar enligt hastighetsskyltarna om man skulle bli biten direkt häller. Det finns motmedel mot ormbett som oftast fungerar bra om man får det i tid.

De flesta ränner inte runt i skogarna utan många håller sig i stadsmiljö vilket gör att det nog är färre ormbett än andra sydligare länder.
Vi har en bra sjukvård. Många uppsöker sjukvård, Vi har råd att uppsöka sjukvård. Vi har bil , mobil andra länder har kanske inte alltid samma skyddsnät även om det nog inte är så "uland" som ibland framstår.
Vi lär oss rätt tidigt i skolan att en Huggorm är skyddad och giftig. Man jagar ju inte runt i skog eller åkermark för att hitta en direkt.
Det dör folk betydligt oftare från att blivit dödade / klämda från kor.

Skulle jag vara ute i skogen så är jag nog mer rädd för Vildsvin än att stöta på en orm ändå.
En Galt som kommer springande är nog betydligt mer skräckinjagande än en orm som ligger och väser som man ryggar till för.
Getingar / bin mm är många olika arter och vissa är mer aggressiva än andra.
Det är väl relativt udda att de anfaller om man nu inte står och petar på boet häller. Det som inte finns är motgift i samma utsträckning. Många människor är dessutom allergiska mot getinstick och troligen enklare att bli stucken av en geting som är nere i glaset / maten om man sitter ute och äter på sommaren hemma i trädgården eller nere på stan.

Jag vet inte om det förs register om ormbett och Getingstick mm. Men det känns ju som att ormbett ändå är rätt vanligt. Många hundar som blir bitna i nosen (många dör väl just pga det är så bra värvnad in i kroppen och bara 10-40kg mot våra dubbla kilo) Getingstick är det väl ingen som åker in för om man inte vet att man är allergisk eller svullnar upp mer än normalt.

Oavsett så bör man nog sätta sig i bilen och åka direkt till vårdcentral / sjukhus för att få vård för huggorms bett.
Citera
2026-06-27, 17:50
Medlem
IceEyess avatar
Blir man biten av en orm så biter man väl tillbaka.
Citera
2026-06-27, 21:34
Avstängd
Citat:
https://www.uddevallabloggen.se/2011/06/huggormsbett-kan-vara-livshotande.html

Där kan man läsa att hans mor fick livslånga men och även en i kommentarerna fick kvarstående besvär efter ett huggormsbett.

Jag har alltid fått uppfattningen av att huggorm inte är värre än tex getingstick men när man läser detta blir man ju lite rädd.
Har inte varit särskilt rädd för huggorm eftersom jag trott att den bara är farlig för dom som är allergisk mot giftet eller barn och hundar, men kanske måste jag tänka om?

Du ska alltid ha nära kontakt med vården om du blir biten av en orm.
Det kan ju finnas en liten möjlighet att någon har en illegal giftigare orm som rymt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in