Citat:
Ursprungligen postat av
Starobrno
En ung tjej som jag känner lite ville gulla med en huggormsunge. Bett - ambulanshelikopter - hela armen blå - dog nästan. De flesta tar ett bett som en man men inte alla.
Citat:
Ursprungligen postat av
BritishSmile
Som jag har förstått det så är huggis-bett ingen fara alls för en normal frisk individ.
Spädbarn eller sköra åldringar, eller om man råkar ha nån allergi eller sjukdom dock. Då kan det nog bli otrevligt?
Huggormsungar håller väl bettet längre och drar in mer gift(?), fick jag höra när jag var yngre efter att ha lekt lite med en..
har för mig jag läst att vuxna huggormar ibland biter utan att göra sig av med giftet, men jag vet inte... men vilket kan förklara skillnaden i hur bett ibland är som getingstick och ibland ger mer allvarliga effekter... läste lite kort om det i våras när jag upptäckte en huggorm där jag satt, som tagit sig precis under ryggsäcken som jag lutade mig mot 😁oops.
Har haft en huggis kommande emot mig med en annan gång när jag suttit på marken, upptäckte den bara 2meter ifrån ringlandes mot mig, som jag fick flytta på... En annan gång satt jag i en solstol, och kände något på benet, kollade ner så var det en huggorm som höll på att ringla sig upp! Men den blev rädd och ryggade tillbaka istället för att bita när jag upptäckte den som tur var.. Än har jag inte blivit biten...
https://ibb.co/ns7kzVCc
här är den lilla jäkeln från i våras som letat sig under ryggsäcken bakom mig, styrde bort den mot ett träd... inte så bra bild men.