2026-06-26, 17:43
  #1
Medlem
https://www.uddevallabloggen.se/2011/06/huggormsbett-kan-vara-livshotande.html

Där kan man läsa att hans mor fick livslånga men och även en i kommentarerna fick kvarstående besvär efter ett huggormsbett.

Jag har alltid fått uppfattningen av att huggorm inte är värre än tex getingstick men när man läser detta blir man ju lite rädd.
Har inte varit särskilt rädd för huggorm eftersom jag trott att den bara är farlig för dom som är allergisk mot giftet eller barn och hundar, men kanske måste jag tänka om?
Citera
2026-06-26, 17:58
  #2
Medlem
Starobrnos avatar
En ung tjej som jag känner lite ville gulla med en huggormsunge. Bett - ambulanshelikopter - hela armen blå - dog nästan. De flesta tar ett bett som en man men inte alla.
Citera
2026-06-26, 18:03
  #3
Medlem
BritishSmiles avatar
Som jag har förstått det så är huggis-bett ingen fara alls för en normal frisk individ.

Spädbarn eller sköra åldringar, eller om man råkar ha nån allergi eller sjukdom dock. Då kan det nog bli otrevligt?
Citera
2026-06-26, 18:10
  #4
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
https://www.uddevallabloggen.se/2011/06/huggormsbett-kan-vara-livshotande.html

Där kan man läsa att hans mor fick livslånga men och även en i kommentarerna fick kvarstående besvär efter ett huggormsbett.

Jag har alltid fått uppfattningen av att huggorm inte är värre än tex getingstick men när man läser detta blir man ju lite rädd.
Har inte varit särskilt rädd för huggorm eftersom jag trott att den bara är farlig för dom som är allergisk mot giftet eller barn och hundar, men kanske måste jag tänka om?
Your mileage may vary, som det heter på engelska. Friska och vuxna personer ska klara det med mer eller mindre smärta och svullnad. Svaga, sjukliga och barn klarar det inte lika bra. Men man kan aldrig vara säker, därför ska varje huggormsbett bedömas av vårdpersonal.
Citera
2026-06-26, 18:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
https://www.uddevallabloggen.se/2011/06/huggormsbett-kan-vara-livshotande.html

Där kan man läsa att hans mor fick livslånga men och även en i kommentarerna fick kvarstående besvär efter ett huggormsbett.

Jag har alltid fått uppfattningen av att huggorm inte är värre än tex getingstick men när man läser detta blir man ju lite rädd.
Har inte varit särskilt rädd för huggorm eftersom jag trott att den bara är farlig för dom som är allergisk mot giftet eller barn och hundar, men kanske måste jag tänka om?
Du läser alltså Uddevallabloggen och vad som där skrivs, men tror att det kan vara farligare ändå?
Det är din topic.

Vet du om du är allergisk mot huggormsgift? Vet vi det?
Citera
2026-06-26, 18:23
  #6
Medlem
Det är väldigt varierande.

Normalt säger man att huggormen bett är ingen fara, att man blir huggen när man går i gräset.

En uppretad huggorm kommer leverera mycket större dos gift, det i sig är ingen fara för livet, men du kan få enorma svullnader
https://media.arto.se/app/uploads/sites/11/EditorialFiles/WP/%5BEMWP%5D/webbhuggorm-2.jpg?auto=format&crop=faces&facepad=10&fit=crop&q =50&w=1060&h=1060
Likt som detta.

Som du nämnde själv, har man även allergi för det, vilket man inte vet om förrens man har fått i sig giftet så kan det bli värre. Inte livshotade nu om man är fullt frisk. Eller ja hur långt är ett snöre?

Men man ska helt klart tänka sig för om man hanterar en huggorm! Att gå i naturen och få ett varningsbett är som sagt ingen större fara.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2026-06-26 kl. 18:33.
Citera
2026-06-26, 18:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det är väldigt varierande.

Normalt säger man att huggormen bett är ingen fara, att man blir huggen när man går i gräset.

En uppretad huggorm kommer leverera mycket större dos gift, det i sig är ingen fara för livet, men du kan få enorma svullnader
https://media.arto.se/app/uploads/sites/11/EditorialFiles/WP/%5BEMWP%5D/webbhuggorm-2.jpg?auto=format&crop=faces&facepad=10&fit=crop&q =50&w=1060&h=1060
Likt som detta.

Som du nämnde själv, har man även allergi för det, vilket man inte vet om förrens man har fått i sig giftet så kan det bli värre. Inte livshotade nu om man är fullt frisk.

Men att man kan få besvär så långt efter bettet är ju också något man helst vill slippa, låter som mycket värre än ett getingstick iaf.
Citera
2026-06-26, 18:36
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Men att man kan få besvär så långt efter bettet är ju också något man helst vill slippa, låter som mycket värre än ett getingstick iaf.

Generellt så är det betydligt värre ja, enligt google dör 3 personer per år av getingstick. Det är absolut inge dessa siffror av huggormsbett, men då ska man räkna med att många fler blir stuckna av getingen samt att motgiftet för huggormen är mycket mer effektivare, finns inte direkt motgift för getingen.

Jag tar hellre getingstick än huggormsbett. Men det är bara för jag vet hur getingstick påverkar mig, vet inte om bett av huggormen.
__________________
Senast redigerad av Noccofocus 2026-06-26 kl. 18:40.
Citera
2026-06-26, 18:39
  #9
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
En ung tjej som jag känner lite ville gulla med en huggormsunge. Bett - ambulanshelikopter - hela armen blå - dog nästan. De flesta tar ett bett som en man men inte alla.


Citat:
Ursprungligen postat av BritishSmile
Som jag har förstått det så är huggis-bett ingen fara alls för en normal frisk individ.

Spädbarn eller sköra åldringar, eller om man råkar ha nån allergi eller sjukdom dock. Då kan det nog bli otrevligt?
Huggormsungar håller väl bettet längre och drar in mer gift(?), fick jag höra när jag var yngre efter att ha lekt lite med en..

har för mig jag läst att vuxna huggormar ibland biter utan att göra sig av med giftet, men jag vet inte... men vilket kan förklara skillnaden i hur bett ibland är som getingstick och ibland ger mer allvarliga effekter... läste lite kort om det i våras när jag upptäckte en huggorm där jag satt, som tagit sig precis under ryggsäcken som jag lutade mig mot 😁oops.

Har haft en huggis kommande emot mig med en annan gång när jag suttit på marken, upptäckte den bara 2meter ifrån ringlandes mot mig, som jag fick flytta på... En annan gång satt jag i en solstol, och kände något på benet, kollade ner så var det en huggorm som höll på att ringla sig upp! Men den blev rädd och ryggade tillbaka istället för att bita när jag upptäckte den som tur var.. Än har jag inte blivit biten...

https://ibb.co/ns7kzVCc
här är den lilla jäkeln från i våras som letat sig under ryggsäcken bakom mig, styrde bort den mot ett träd... inte så bra bild men.
Citera
2026-06-26, 18:39
  #10
Medlem
Hannitys avatar
Killgissare här, men har för mig att huggormen är en relativt giftig orm, i klass med andra mer beryktade ormar som skallerormen. Men oftast är den snål med hur mycket gift den använder.

Häromåret läste jag om en yngre man som spelade golf och blev biten i handen när han skulle plocka upp golfbollen ur ett buskage. Han var tydligen en hårsmån från döden. Det kan ju varit för att huggormen var i jaktläge, trodde golfbollen var ett ägg och väntade på ett större djur/fågel som den trodde lagt det, så den killen fick maximal giftdos.
Citera
2026-06-26, 18:56
  #11
Moderator
Tystnads avatar
Inte alls ofarligt!! En Bekants äldre far blev biten och ville inte in till akuten trots barnen fått beskedet att han måste in omgående, så dom tvingade dit honom, väl i väntrummet gick han från helt normal till kollapsa totalt och det blev akut direkt, klarade sig enbart för han kom under behandling direkt på akuten.
Citera
2026-06-26, 19:03
  #12
Medlem
Gentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Inte alls ofarligt!! En Bekants äldre far blev biten och ville inte in till akuten trots barnen fått beskedet att han måste in omgående, så dom tvingade dit honom, väl i väntrummet gick han från helt normal till kollapsa totalt och det blev akut direkt, klarade sig enbart för han kom under behandling direkt på akuten.

Så empiri är alltså en definitiv sanning för dig? Huggormen är farlig för alla, för din bekants kusins äldre far som var otrogen med sin syster och fick barn barn blev huggen och fick åka in?

Har blivit huggen själv 2 -3 gånger, även yngstingen som då var 3 månader. Tacksam för att sistnämnda gick bra, även om vi åkte in för att kontrollera, men för egen del sved det och kliades något fruktansvärt. Sett globalt är huggormen ungefär den mest farliga av alla GIFTormar. Därmed inte sagt att man inte ska respektera huggormen. Sedan får man ha i åtanke att huggormen inte injicerar gift i ens en majoritet av alla bett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in