2026-06-26, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Jag tar hellre getingstick än huggormsbett. Men det är bara för jag vet hur getingstick påverkar mig, vet inte om bett av huggormen.

Tänk på att getingstick oftast blir värre desto fler man får i livet. Dom som utvecklar allergi mot det har ofta fått rätt många innan.
Citera
2026-06-26, 21:41
Medlem
Ördögs avatar
Jag har lyckligtvis inga egna erfarenheter av ormbett, men tipsar gärna om den här artikeln.

Från skogen till intensiven: Huggormsbett ledde till helikopterresa och sju veckors återhämtning
https://yle.fi/a/7-10078187
En sommarutflykt i Åbolands skärgård med kompisarna slutade illa för Joakim Lindholm. Han blev biten av en huggorm och det visade sig att han var väldigt allergisk.
Citera
2026-06-26, 21:44
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Blev biten två gånger under 3 minuter. Inget speciellt hände.
Citera
2026-06-26, 21:49
Medlem
Mailmanss avatar
På 10 år så blir ca 2-3000 bitna och 1 dör.
Citera
2026-06-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
13% allvarliga fall av typ några hundra bett årligen är ju ändå en ganska hög procent tycker jag och betydligt mer än vad jag trodde först.
På vissa som skriver här låter det snarare som att risken för allvarliga komplikationer snarare var typ 0.1%.
Blir du biten så har du då just över 10% chans att åka in på intensiven och kanske går det då som för kvinnan i bloggen, att du får långvariga besvär.

13% låter faktiskt otroligt mycket.
Tänk, det är var 10:e som blir huggormsbiten som då blir så sjuk att dom måste på intensiven.
Intensiven, då är det väl direkt fara för lovet om man måste dit.

Vet inte vad chans för borrelia eller TBE är på fästingar men förmodligen långt ifrån 13% som blir svårt sjuk där.

Fan, huggorm verkar mycket farligare än vad jag visste och tveksamt om det går att jämföra med getingstick.
Dom flesta har nog blivit stucken av en geting, har själv blivit det 4 gånger, jordgeting 1 gång och resten vanliga getingar.
Måste vara tusentals och åter tusentals som blir getingstucken varje år i Sverige.
Citera
2026-06-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
På 10 år så blir ca 2-3000 bitna och 1 dör.
Och av dom hammar ca 300 på intensiven...
Citera
2026-06-26, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Jag kan tänka mig att det också beror på var du blir biten. Lyckligtvis har jag aldrig blivit biten men i våras var jag ute på en promenad och var bara någon centimeter från att trampa på en huggorm. Höll på att skita på mig och var på helspänn resten av den dagen.

Om du blir biten ska du raka vägen till sjukhuset du kan inte veta hur allvarligt det kan bli. Dödsfall är dock väldigt ovanliga i Sverige.
Ja, var man blir biten spelar stor roll, illa om det injiceras direkt in i blodbanan. Mängden gift varierar också från noll till mycket. Blir man biten ska man hålla sig lugn, röra på sig så litet som möjligt och som sagt söka vård direkt. Kanske behöver man även en stelkrampspruta mot själva bettet. Hörde om en ung kille som dog för länge sedan av ett huggormsbett som blev infekterat.
Citera
2026-06-26, 22:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
https://www.uddevallabloggen.se/2011/06/huggormsbett-kan-vara-livshotande.html

Där kan man läsa att hans mor fick livslånga men och även en i kommentarerna fick kvarstående besvär efter ett huggormsbett.

Jag har alltid fått uppfattningen av att huggorm inte är värre än tex getingstick men när man läser detta blir man ju lite rädd.
Har inte varit särskilt rädd för huggorm eftersom jag trott att den bara är farlig för dom som är allergisk mot giftet eller barn och hundar, men kanske måste jag tänka om?

Getingstick är klart farligare men det är väl nån vart tionde år typ som dör av huggorm i Sverige. Ändå JÄVLIGT mycket farligare att åka bil.
Citera
2026-06-26, 22:38
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Blir du biten så har du då just över 10% chans att åka in på intensiven och kanske går det då som för kvinnan i bloggen, att du får långvariga besvär.

Lägg av. Om du är en normal människa så är risken nära noll procent. Det handlar om personer som har andra bakomliggande sjukdomar eller är gamla.

Gamla människor blir dåliga om de tar ett steg framåt.
Citera
2026-06-26, 22:45
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Och av dom hammar ca 300 på intensiven...

Det stämmer säkert
Kanske var otydlig, det är ingen barnlek, men väldigt få dör.
Citera
2026-06-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Det stämmer säkert
Kanske var otydlig, det är ingen barnlek, men väldigt få dör.

Ändå, hamna på intensiven vill man inte oavsett vad det gäller.
Sen kan man undra hur många av dom som får problem pga bettet kpngt efteråt.
Citera
2026-06-26, 23:12
Medlem
Under värmeböljor kan ormarna blir slöa och hinner kanske inte ringla undan.
Senast redigerad av kringkring 2026-06-26 kl. 23:14. Anledning: Korrigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in