2026-06-29, 14:18
Medlem
Oavsett omständigheter så låter det misstänkt fake att polisen skulle lämna två 80-åriga damer åt sitt öde sådär.
Citera
2026-06-29, 14:23
Medlem
Har det framkommit någonstans hur stor skuld ärendet gäller? Jag tycker det är lite skillnad om kvinnan är skyldig 50K eller om är skyldig 5 miljoner. I det första fallet tycker jag att det känns lite fel att ta bilen, men i det andra fallet är det helt rätt, oavsett vilka följder det får för kvinnan och hennes passagerare.
Citera
2026-06-29, 14:30
Medlem
jessewn372s avatar
Värre saker har väl hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av osigneradx
Jag tror du missförstår vad jag menar lite. Det är inte något “trauma” eller påstå att någon inte kan ringa efter hjälp. Poängen jag försöker lyfta är att det var kl 1 mitt i natten, en vardag, och att de därför behövde väcka en anhörig för att få hjälp att ta sig hem.

Tycker du själv att det är rimligt att en anhörig ska behöva väckas kl. 01, köra 40 minuter dit och 40 minuter hem, när han dessutom ska upp och jobba nästa dag, bara för att polisen lämnar dem där utan alternativ? Det är den delen jag ifrågasätter.
Citera
2026-06-29, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Polisen kunde ha skjutsat hem kvinnorna tycker jag.

Jag fick skjuts hem av polisen en gång när jag var i 20-årsåldern och totalt spiknykter. Jag hade långt att gå mitt i natten, så jag var väldigt tacksam.

De hade väl inget bättre för sig eftersom det fanns mer resurser och färre "problem" på den tiden.

Så var det tidigare, innan vi hade mängder av grovt kriminella gängbrottslingar och klaner.

En grovt kriminell som inte har vita pengar på papperet, eller andra utmätbara tillgångar, har tidigare kunnat åka omkring i dyra bilar, eftersom de betalat en släkting kontant (pengar från brottslighet) för att stå som bilens ägare.

Därför så ändrades lagen, för att göra det möjligt att konfiskera alla tillgångar som används av kriminella drägg.

Jag tror att du har blandat ihop polisen och taxi. Det är taxi som kör hem personer. Om man har en bil och inte säljer den för att betala sina skulder så är det här sånt som händer. Hon får lära sig att göra rätt för sig innan hon skjutsar mamma mitt i natten
Citera
2026-06-29, 15:27
Medlem
Citat:
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Det är väl ingen hemlighet att högerstyre alltid leder till fascism och förtryck av de svagaste i samhället. Hur många gånger behöver historien upprepa sig. Numera ser jag också polisbilar överallt, ibland 2-4 polisbilar vid en och samma rödljussignal. Sverige blir mer och mer ett polissamhälle, övervakningssamhälle, och de redan fattigaste i samhället betalar den stora notan, medan de rikaste får lagrabatter och beskattningslättnader för att bli ännu rikare.
Citera
2026-06-29, 15:56
Avslutad
Jag visste inte ens om att polisen kunde göra så, alltså beslagta bilen för att man har skulder hos Kronofogden.

Tycker nog det var lite orimligt att polisen skulle ta bilen där och då och lämnar två sjukliga gamla tanter åt sitt öde... Kronofogden kände ju till bilen och hade väl kunnat hämta den när som helst på dagtid? Inte direkt så pass akut att bilen måste tas i beslag mitt i natten.
Citera
2026-06-29, 15:58
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Förmodligen tre invandrarkärringar med attityd. Polisen gjorde helt rätt.
Förmodligen var det *inte* det. Du har fel.
Citera
2026-06-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le-bienheureux
Folk som oironiskt säger "Regler är regler" borde det införas dödsstraff för.
Folk som hatar poliser borde det införas dödsstraff för. Blöjanarkister.

Citat:
OT klart dom kunde väntat med att hämta bilen och istället göra det under dagtid på hennes adress, men så blev det inte tack vare någon förmodad nyexad polis skulle leka duktig goy genom att vara en paragrafryttare.
Då tror du att bilen som hon vägrat sälja för att betala sina skulder står på gården och väntar på att bli utmätt? Svenskt rekord i naivitet.
Citera
2026-06-29, 16:13
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
https://www.vn.se/gnosjo/polisen-granskas-kvinnor-strandsattes-mitt-i-natten/

Det här väckte en del funderingar hos mig.

En kvinna blev stoppad av polisen omkring kl. 01 på natten under en rutinkontroll när hon var på väg hem tillsammans med sin mamma och sin moster, båda över 80 år och med hälsoproblem.

Vid kontrollen såg polisen att kvinnan/föraren hade skulder hos Kronofogden. De beslutade då att ta bilen direkt på plats och kallade dit en bärgare. Därefter lämnades de tre kvinnorna kvar vid vägkanten mitt i natten, ungefär 40 minuter från hemmet, utan någon möjlighet att ta sig hem. De fick till slut ringa en anhörig mitt i natten som fick komma och hämta dem.

Bilen hade varit registrerad på kvinnan i många år. Kronofogden hade länge känt till skulderna. Om bilen nu skulle utmätas hade den kunnat hämtas hemma på hennes folkbokföringsadress under dagtid. I stället valde man att ta den mitt i natten under en rutinkontroll och lämna tre kvinnor - varav två var över 80 år, vid vägkanten.

Enligt polisen motiverades beslutet med att bilen bedömdes vara värdefull eftersom det var en 2015 års modell. I verkligheten hade den gått nästan 30 000 mil och hade flera fel. Kronofogden har sedan dess försökt sälja bilen på exekutiv auktion, men den blev inte ens såld.

JO har nu valt att granska händelsen och dessutom markerat ärendet som brådskande.

Vad tycker ni?

Jag diskuterar inte om Kronofogden har rätt att utmäta egendom vid skulder, det är en annan fråga. Det jag undrar är om ni tycker att polisen agerade rimligt när de lämnade tre kvinnor, där två var över 80 år, ensamma vid vägkanten kl. 01 på natten, cirka 40 minuter hemifrån, efter att ha tagit deras bil.

Hade ni förväntat er att polisen skulle ha hanterat situationen på något annat sätt?

Mitt i mörka natten vid ett skogsbryn kan det vara svårt att avgöra om bilen ifråga är något värdefullt eller ett fallfärdigt kråkbo. Finns en anledning till varför man aldrig skall göra bilaffärer när det är mörkt ute. Till och med skillade bilentusiaster har kunnat gå på en nit.

Nu i eftterhand visade det sig att bilen var ett kråkbo som ingen vill ha.
Citera
2026-06-29, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosse2002
Jag tycker att det var rätt.

Vad var rätt? Att ta bilen eller att lämna de gamla damerna vid en vägkant på vischan en aprilnatt?

Läskigt förresten att läsa vilka fobier många här har mot äldre. Varför måste man benämna en äldre okänd kvinna "kärringjävel"? Är det så man kallar ens mormor eller farmor här? Eller gammelmormor/-farmor. "Bara att ringa efter en taxi eller hoppa på ett tåg"? Vem här bor på landsbygden och/eller har något slags hänsynstagande till andra?

Samt att de flesta siktar in sig enbart på problemet med bilen -- inte att kvinnorna blev lämnade 40 min. från sina hem i kylan. Bilen fattar jag förstås. Men man brukar inte lämna folk till sitt öde sådär.

Finns det någon här som har passerat puberteten och som kan förklara för mig? Hur hade ni tänkt om era flickvänner blivit strandade? "Tjejjävlarna får skylla sig sjäva"?
Senast redigerad av Detdundrar 2026-06-29 kl. 16:27.
Citera
2026-06-29, 16:15
Medlem
eternussermos avatar
Att identiteten fortfarande är okänd gör ju att ziggerommätaren nu ligger på 99/100.
Citera
2026-06-29, 16:26
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
[...]
Då tror du att bilen som hon vägrat sälja för att betala sina skulder står på gården och väntar på att bli utmätt? Svenskt rekord i naivitet.

Bilen hade varit i hennes ägo under flera år samt stått dagligen på gården, den hade givetvis varit utmätt sedan lågt tid tillbaka om den haft ett värde eftersom hon även varit "kund" hos Kronofogden under flera år.

Den som gjorde fel här var inte Polisen själva utan den jourhavande Kronofogden som tog detta beslut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in