2026-06-29, 15:34
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaså, det finns inga kriterier…..?

Varför säger då lagen om detta det som står i citatet….?

En massa påhitt. Det används godtyckligt och det borde du fatta själv.
Citera
2026-06-29, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
En massa påhitt. Det används godtyckligt och det borde du fatta själv.

Då visar du dokumenterade bevis på detta, vad du tror som imbecill är irrelevant..
Citera
2026-06-29, 15:44
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Jaha…. Och hur stor procent av allt polisiärt arbete blir fel så som i exemplen du gav, kontra det totala arbetet polisen gör och som är bra och samhällsnyttigt? Vilket tror du är i extremt stor majoritet…..?

Hoppas du begriper (men jag tvivlar…) att dina exempel är fullständig irrelevanta för polismyndighetens arbete som helhet.

Nyss var det omöjligt att polisen skulle missbruka lagen, nu är det ej relevant. Okej! Om något kan missbrukas kommer det att missbrukas. Men visst, du kan leva vidare i din ideella värld tills polisen har total kontroll över landet, kanske då kommer din lilla hjärna att kunna förstå argumentet.
Citera
2026-06-29, 15:56
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det dör betydligt fler i trafiken än utav dödligt våld i Sverige.

2025 så dog 84 personer utav dödligt våld.
https://bra.se/rapporter/arkiv/2026-03-31-konstaterade-fall-av-dodligt-vald-2025

Samma år så omkom 208 personer i trafiken.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/208-personer-miste-livet-i-vagtrafiken-2025/

År 2020 vad det år som flest dog av dödligt våld under 2000-talet och då dog 124 stycken.
https://bra.se/rapporter/arkiv/2021-03-30-konstaterade-fall-av-dodligt-vald

Även 2020 så var det kring 200 personer som omkom i trafiken.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/vagtrafikskador/2020/vagtrafikskador-2020.pdf

Om nu polisen ska skydda oss medborgare så vore det bättre att införa fler poliskontroller i trafiken framför allt mot alkohol och droger.

När det gäller TS trådstart så måste man även ta hänsyn till syftet med trafiksäkerhetskameror. Syftet med kamerorna i Sverige är att få ned medelhastigheten och på så sätt få till en säkrare trafikmiljö. Skulle man i Sverige förbjuda apparna så går det emot detta syftet.

I Italien för några år sedan så var det vanligt att en kommun kunde sätta upp en egen trafiksäkerhetskamera för att tjäna pengar på den. Alla som körde för fort förbi dem fick böter och de skickade dem direkt till inkasso företag. Det finns exempel på kommuner i Italien som fick in miljonbelopp på en sådan kamera. Där är syftet att tjäna pengar och då vill man inte heller man ska få någon varning. Som väl är så har Italien sen något år städat upp i detta träsk och infört rätt så stora krav på utformningen av trafiksäkerhetskameror. Vilket innebar att åtminstone en region fick stänga ned alla kameror.

Okej, du har en bra poäng där. Däremot är det svårt att säga varför dessa personer dog (i bägge fall). Jag tycker att siffrorna är dock så pass nära trots att att om vi jämför antalet personer som befinner sig i trafiken vilken dag som helst är ju otroligt mycket fler än personer som är involverade i gäng eller gängkriminalitet. Sedan så tar man ju inte hänsyn till problem som överdoser och andra brott som leder på något sätt till döden. Då har vi inte heller tagit upp alla icke dödliga brott som helt och hållet beror på gängkriminaliteten, som gynnas av att gängen får mer makt. Det är verkligen inte normalt att vi har haft sprängningar i bostäder, även om siffrorna är låga.

Så då blir ju frågan: om vi tar allt det här i hänsyn, är det verkligen så att trafiken dödar många fler? Eller är det så att trafiken kanske bara har en viss dödlighet på grund av människan? Det finns ju såklart ingen tanke om att det inte skulle hjälpa att ha trafikkontroller. Hur mycket är för mycket dock? Jag vet inte, men jag tycker personligen inte att hastighet dödar, utan jag tror snarare att det är folk som inte kan köra bil, kör påverkade eller helt enkelt har otur.

Givetvis tycker jag att det är bra med kameror och att man ser till att folk sänker hastigheten på relevanta platser. Så jag håller med om förslaget är kontraproduktivt.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Så det du försöker säga är att polisen inte ska göra sitt jobb….

Vad är det för mening att ha lagar om det enligt dig ska vara fritt fram att skita i dessa lagar…?
Och om det inte ska vara fritt fram att skita i dessa lagar, vem ska övervaka att de följs, och hur…?

Inser du inte att lagar stiftas för att det finns en problem som är betydande och som för många bidrar för att problemet uppstått, och det påverkar för många med icke acceptabla konsekvenser.

Man stiftar inte lagar mot icke existerade problem som inte påverkar någon eller något negativt.

Och fortfarande har du inte fattat att det inte är så ofarligt som du tror att köra säg 10 kmh över skyltat. Det ger fel signaler, för ger det ingen påföljd så kan man ju tassa upp 5 till, och sen lite till…. och det ger ökad risk för att olyckor sker och det kan då få betydligt allvarligare konsekvenser, även för helt oskyldiga. Du verkade helt ignorera det jag skrev och visade i förra, att många olyckor med bilar drabbar helt oskyldiga i andra bilar, och en av klart påverkande faktorer är för hög hastighet.

För att vi ska landa i mindre poliser och mindre jobb för dem, så är det första som behöver ske, att du och alla andra, alla, måste börja ta lagar och regler på allvar, och följa dessa. Ditt svar på detta verkar vara att vissa lagar är det ok att skita i…

Ta ut pinnen ur röven för fan. ALLA bryter mot lagar lite då och då. Men som tur är så är en majoritet av befolkningen hyfsat vettig så det handlar oftast om småbrott som inte drabbar andra. Och så kommer det alltid vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Nyss var det omöjligt att polisen skulle missbruka lagen, nu är det ej relevant. Okej! Om något kan missbrukas kommer det att missbrukas. Men visst, du kan leva vidare i din ideella värld tills polisen har total kontroll över landet, kanske då kommer din lilla hjärna att kunna förstå argumentet.

Var har jag påstått att lagar aldrig har missbrukats, eller kan komma att missbrukas….? Citera….

Men vilket är vanligast, att de fyller en viktig funktion och bidrar till ett bättre och tryggare samhälle, än att de missbrukas och gör samhället sämre och otryggare…?

Vilket är tryggast, att polisen har demokratisk kontroll över vårt land, än att allehanda lagbrytare har det enligt div huligannormer…?
Citera
2026-06-29, 15:58
Medlem
Citat:
Då visar du dokumenterade bevis på detta, vad du tror som imbecill är irrelevant..
Intressant kommentar, eftersom du själv i en annan tråd svarade "det är ju självklart" när jag bad om källa på ett påstående du gjorde.
Citera
2026-06-29, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ta ut pinnen ur röven för fan. ALLA bryter mot lagar lite då och då. Men som tur är så är en majoritet av befolkningen hyfsat vettig så det handlar oftast om småbrott som inte drabbar andra. Och så kommer det alltid vara.

Ja visst är det så, men det betyder ju inte att vi ska släppa tyglarna än mer fria, då det aldrig lär leda till ökad laglydighet.

Vi har trots att ett av de absolut friaste länderna i världen för medborgarna.
Citera
2026-06-29, 16:01
Medlem
gracelesss avatar
Citat:
Var har jag påstått att lagar aldrig har missbrukats, eller kan komma att missbrukas….? Citera….

Men vilket är vanligast, att de fyller en viktig funktion och bidrar till ett bättre och tryggare samhälle, än att de missbrukas och gör samhället sämre och otryggare…?

Vilket är tryggast, att polisen har demokratisk kontroll över vårt land, än att allehanda lagbrytare har det enligt div huligannormer…?

Fast nu diskuterar vi inte om polisen gör nytta eller ej, självklart gör de mer nytta än inget. Men om du tror att polisen behöver kunna åka hem till dig utan anledning för att lösa gängkriminaliteten finns det inget jag kan säga som kommer gå in i din hjärna.

Du kan inte begripa att bara för att vissa lagar inte missbrukas nu innebär inte att framtiden är lika. Rättigheter vi ger bort försvinner i princip för alltid, så därför ska vi inte ger bort dom hur som. Men ja, du har bara gapat utan att tillföra något öht till debatten, så jag slutar svara nu.
Citera
2026-06-29, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Intressant kommentar, eftersom du själv i en annan tråd svarade "det är ju självklart" när jag bad om källa på ett påstående du gjorde.

Jaha, så även du tror att det används godtyckligt lite hur som, bara nån får lust…?
Jag brukar se dig som synnerligen saklig och förnuftig i de trådar jag läst dina inlägg, bete dig nu inte så det bara visar sig vara en naiv illusion av mig….
Citera
2026-06-29, 16:02
Medlem
Citat:
Jaha, så även du tror att det används godtyckligt lite hur som, bara nån får lust…?
Jag brukar se dig som synnerligen saklig och förnuftig i de trådar jag läst dina inlägg, bete dig nu inte så det bara visar sig vara en naiv illusion av mig….
Det har jag inte påstått.

Jag tycker bara att det är intressant när folk har dubbla måttstockar och kräver källa av andra, men avfärdar källkrav för sina egna påståenden.
Citera
2026-06-29, 16:03
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja visst är det så, men det betyder ju inte att vi ska släppa tyglarna än mer fria, då det aldrig lär leda till ökad laglydighet.

Vi har trots att ett av de absolut friaste länderna i världen för medborgarna.

Vi lever i ett hyfsat fritt land och det vill jag värna om och det är därför jag reagerar så fort nån börjar skrika om hårdare tag och mer statlig kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in