2026-06-29, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
I en demokrati måste minoriteten böja sig för majoritetens vilja. I fallet covid ville en majoritet begränsa rörligheten och det fick en minoritet finna sig i. En majoritet vill se hårdare tag mot brottslingar, det får en minoritet finna sig i. Dessa hårdare tag inkluderar avlyssning, kameraövervakning, kontroll och begränsande av digitala medel.

Så, nej, jag är inte helt fri. Men jag är så fri jag kan vara, givet hur det ser ut i världen idag. Jag kan till viss det skriva under på allegorin om det tjudrade lammet. Men om frisläppandet av lammet innebär att även vargen släpps fri så är en begränsad rörlighet under ett tjuder kanske att föredra?

När majoriteten vill göra islam till obligatorisk religion får du alltså, enligt ditt resonemang, finna dig i att bli muslim eller betraktas som brottsling.

Judarna var också "så fria som de kunde vara" i Nazityskland, givet lagarna som då gällde. Men då kan man fråga sig varför domstolarna efter kriget dömde personer som hade följt Nazitysklands lagar... Konstigt det där..
Citera
2026-06-29, 14:02
Medlem
BerraByggers avatar
Syften kan förändras precis som styrande politikens riktning, men när man börjar förbjuda information blir jag skeptisk.

Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Det här är signalpolitik, det går inte att förbjuda informationsflöden med mindre än att man skapar en diktatur. Visst, förbjud appen i appstore, men då kan du köra vie en websida istället. Eller så tillåter en del telefoner att man lokalinstallerar appar.

Helt enig i detta.
Citera
2026-06-29, 14:37
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
När majoriteten vill göra islam till obligatorisk religion får du alltså, enligt ditt resonemang, finna dig i att bli muslim eller betraktas som brottsling.

Judarna var också "så fria som de kunde vara" i Nazityskland, givet lagarna som då gällde. Men då kan man fråga sig varför domstolarna efter kriget dömde personer som hade följt Nazitysklands lagar... Konstigt det där..

Vilken twist på mitt inlägg. Orkar inte ens bemöta det där...
Citera
2026-06-29, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag dömer inte ut ALLT som snuten gör. När de väl tar en mördare, gängledare eller våldtäktsman är det jättebra. Men det är där de ska lägga fokus enligt mig. Att lägga miljarder på att ta folk som cyklar mot rött, röker en joint eller kör i 81km/h på en 70-väg är bara pengar i sjön.

Men igen: det handlar om vilket samhälle man vill ha. Om du vill ha MER övervakning och statlig kontroll så är det upp till dig. Jag vill inte ha det.

Sen snackar du om ansvar. Jag jobbar och betalar skatt, jag är engagerad i kulturföreningar och idrottsföreningar, jag är trevlig mot folk i min omgivning, jag källsorterar med mera. Mer ska man inte behöva göra som medborgare.

Så det du försöker säga är att polisen inte ska göra sitt jobb….

Vad är det för mening att ha lagar om det enligt dig ska vara fritt fram att skita i dessa lagar…?
Och om det inte ska vara fritt fram att skita i dessa lagar, vem ska övervaka att de följs, och hur…?

Inser du inte att lagar stiftas för att det finns en problem som är betydande och som för många bidrar för att problemet uppstått, och det påverkar för många med icke acceptabla konsekvenser.

Man stiftar inte lagar mot icke existerade problem som inte påverkar någon eller något negativt.

Och fortfarande har du inte fattat att det inte är så ofarligt som du tror att köra säg 10 kmh över skyltat. Det ger fel signaler, för ger det ingen påföljd så kan man ju tassa upp 5 till, och sen lite till…. och det ger ökad risk för att olyckor sker och det kan då få betydligt allvarligare konsekvenser, även för helt oskyldiga. Du verkade helt ignorera det jag skrev och visade i förra, att många olyckor med bilar drabbar helt oskyldiga i andra bilar, och en av klart påverkande faktorer är för hög hastighet.

För att vi ska landa i mindre poliser och mindre jobb för dem, så är det första som behöver ske, att du och alla andra, alla, måste börja ta lagar och regler på allvar, och följa dessa. Ditt svar på detta verkar vara att vissa lagar är det ok att skita i…
Citera
2026-06-29, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Japp, så funkar det exakt. Polisen gör aldrig fel och missbrukar aldrig sin makt, så då behöver vi inte oroa oss för dessa lagar.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polis-doms-for-37-fall-av-dataintrang
https://www.ht.se/halsingland/polis-i-halsingland-doms-lackte-sekretessbelagd-information/
https://www.domstol.se/nyheter/2025/09/svea-hovratt-domer-tva-poliser-for-bl-a--grovt-narkotikabrott-till-langa-fangelsestraff/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pnE6a/polis-domd-efter-valdsam-bluesfestival
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/fore-detta-polisen-doms-till-sex-ars-fangelse-for-grova-valdtakter
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polis-forgrep-sig-pa-pojkar-online-doms/

Det finns väldigt gott om exempel, om du orkar googla..

Jaha…. Och hur stor procent av allt polisiärt arbete blir fel så som i exemplen du gav, kontra det totala arbetet polisen gör och som är bra och samhällsnyttigt? Vilket tror du är i extremt stor majoritet…..?

Hoppas du begriper (men jag tvivlar…) att dina exempel är fullständig irrelevanta för polismyndighetens arbete som helhet.
Citera
2026-06-29, 15:12
Medlem
Handlar ju inte om någon nollvision, det handlar om att få in lite stålar samt höja statistiken.
Istället för att ta tag i det riktiga problemen, men det är ju svårare och jobbigare.
Citera
2026-06-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Fast det var ju inte det du skrev. Vad du skrev och jag citerar:
"Nej, polisen kan och får inte idag avlyssna folk hur de vill utan att de faktiskt är misstänkta för brott".
Vidhåller du fortfarande att det citerade stämmer eller vidhåller du att du hade fel, för du gjorde en 180graders vändning direkt när jag påtalade att du är ute och cyklar?

Ja jag formulerade mig klantigt, så det blev fel i sak. Det jag menade var att normalt folk inte behöver oroa sig för att riskera blir avlyssnade. Man ska helt enkelt ha jobbat rätt hårt med att t ex umgås med totalt fel klientel, för att löpa risk för avlyssning, vilket mitt förklarande inlägg tydligt borde visa.
Citera
2026-06-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graceless
Lugna ner dig lille vän .

Ingen här har påstått att polisen inte ska göra kontroller. Däremot är det väldigt svårt att försvara att vi har nationell trafikvecka nästan varje vecka samtidigt som vi har haft sprängningar och mord som påminner om 2004 Irak. Vi vet att det finns olika områden och poliser jobbar med olika saker, men polisen som resurs i överlag är begränsad, så det är svårt att försvara att vi lägger majoriteten av tiden på just detta. Resurser kan omprioriteras. Det är inte direkt så att polisen letar upp folk som har snott en cykel, ingen skulle tycka att det var en rimlig prioritering. Enligt din logik är det dock lika viktigt som alla andra brott.

Det finns inga konstigheter med att ifrågasätta detta. När det gäller polisstat så verkar du ju inte kunna se utvecklingen eller var vi är på väg. Polisen kan redan nu avlyssna folk som inte ens är misstänkt för brott, det är självklart inget som kan missbrukas. Det är sådana som dig som tror att polisen aldrig gör fel, självklart tror man inte då att Sverige kan bli en polisstat.

Det dör betydligt fler i trafiken än utav dödligt våld i Sverige.

2025 så dog 84 personer utav dödligt våld.
https://bra.se/rapporter/arkiv/2026-03-31-konstaterade-fall-av-dodligt-vald-2025

Samma år så omkom 208 personer i trafiken.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/om-oss/pressrum/nyhetsarkiv/2026/208-personer-miste-livet-i-vagtrafiken-2025/

År 2020 vad det år som flest dog av dödligt våld under 2000-talet och då dog 124 stycken.
https://bra.se/rapporter/arkiv/2021-03-30-konstaterade-fall-av-dodligt-vald

Även 2020 så var det kring 200 personer som omkom i trafiken.
https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/vagtrafikskador/2020/vagtrafikskador-2020.pdf

Om nu polisen ska skydda oss medborgare så vore det bättre att införa fler poliskontroller i trafiken framför allt mot alkohol och droger.

När det gäller TS trådstart så måste man även ta hänsyn till syftet med trafiksäkerhetskameror. Syftet med kamerorna i Sverige är att få ned medelhastigheten och på så sätt få till en säkrare trafikmiljö. Skulle man i Sverige förbjuda apparna så går det emot detta syftet.

I Italien för några år sedan så var det vanligt att en kommun kunde sätta upp en egen trafiksäkerhetskamera för att tjäna pengar på den. Alla som körde för fort förbi dem fick böter och de skickade dem direkt till inkasso företag. Det finns exempel på kommuner i Italien som fick in miljonbelopp på en sådan kamera. Där är syftet att tjäna pengar och då vill man inte heller man ska få någon varning. Som väl är så har Italien sen något år städat upp i detta träsk och infört rätt så stora krav på utformningen av trafiksäkerhetskameror. Vilket innebar att åtminstone en region fick stänga ned alla kameror.
Citera
2026-06-29, 15:20
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du påstår nu saker som jag absolut aldrig ens antytt, så sluta fantisera…

Nej, polisen kan och får inte idag avlyssna folk hur de vill utan att de faktiskt är misstänkta för brott.

Du kanske skulle söka till rikspolischef, du verkar ju tycka att du vet bättre hur polisens verksamhet ska styras och skötas, och du har ju såklart full insikt och erfarenhet i hur en sådan tung befattning ska skötas…

Jo polisen kan idag avlyssna vem som helst utan brottsmisstanke.
Citera
2026-06-29, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jo polisen kan idag avlyssna vem som helst utan brottsmisstanke.

Nej det kan de inte….

De kan avlyssna någon trots att det inte finns brottsmisstanke för just den personen, men det är inte ”bara bara” att börja avlyssna utan det är hårda kriterier som måste uppfyllas innan man kan få tillstånd för avlyssningen.
Citera
2026-06-29, 15:24
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej det kan de inte….

De kan avlyssna någon trots att det inte finns brottsmisstanke för just den personen, men det är inte ”bara bara” att börja avlyssna utan det är hårda kriterier som måste uppfyllas innan man kan få tillstånd för avlyssningen.

Det finns inga kriterier. Polisen kan avlyssna vem som helst utan brottsmisstanke. Punkt.

Vilken värld lever du i?
Citera
2026-06-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det finns inga kriterier. Polisen kan avlyssna vem som helst utan brottsmisstanke. Punkt.

Vilken värld lever du i?

Jaså, det finns inga kriterier…..?

Varför säger då lagen om detta det som står i citatet….?
Citat:
Ja, polisen får under vissa strikta förutsättningar avlyssna personer i hemlighet utan att de är misstänkta för ett specifikt brott. Detta sker genom en lag som kallas preventiv tvångsmedelsanvändning och syftar främst till att förhindra grov organiserad brottslighet.För att få använda denna typ av avlyssning utan brottsmisstanke krävs följande:Risk för allvarlig brottslighet: Det måste finnas en påtaglig risk för att personen ska utöva eller medverka till ett mycket allvarligt brott (t.ex. mord, grovt rån eller omfattande narkotikabrott).Koppling till gäng: Personen ska tillhöra eller verka för en kriminell grupp eller organisation där det förekommer den typen av brott.Dubbel riskbedömning: Åtgärden måste vara av synnerlig vikt för att förhindra brottet, och nyttan måste väga tyngre än det integritetsintrång som avlyssningen innebär.Domstolsbeslut: Alla former av hemliga tvångsmedel måste godkännas i förväg av en domstol.Utöver detta avlyssnas ibland personer som inte är direkt misstänkta när polisen avlyssnar en annan individ som faktiskt är brottsmisstänkt. Då kan kommunikation som sker mellan den misstänkta och en utomstående person (som du) också råka spelas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in