2026-06-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wihi
Jag fick nyligen veta via Rewell att mitt testosteronvärde ligger på 9,8, vilket de anser är tillräckligt lågt för att rekommendera behandling med Nebido.

Jag har funderat en del på TRT och känner att jag är ganska sugen på att testa. Jag väger cirka 72 kg, är 170 cm lång, röker inte, dricker inte, tränar 4–6 gånger i veckan och sköter kosten bra. Trots det känner jag att jag skulle vilja få lite extra energi och se om TRT kan ge den där extra boosten.

Ni som har fått Nebido via Rewell, hur har ni upplevt det? Har ni märkt någon skillnad när det gäller muskeluppbyggnad, återhämtning, energi eller välmående? Är det värt det enligt er erfarenhet?

Enligt Rewell är upplägget 4 ml Nebido, sedan en ny injektion efter 6 veckor, ytterligare en efter 6 veckor och därefter var 8:e vecka.

Jag försöker framför allt hitta erfarenheter från personer som har använt Nebido och hur det påverkat deras resultat på gymmet och möjligheten att bygga muskler.

Det låter lite som att du främst är ute efter en “boost” till gymmet snarare än att du faktiskt mår dåligt av lågt testosteron. TRT är egentligen tänkt för personer som har tydliga symptom på testosteronbrist, t.ex. låg libido, trötthet, dålig återhämtning, depression, hjärndimma, erektionsproblem osv och inte bara för att få lite bättre resultat på gymmet.

9,8 nmol/L är visserligen lågt för många män, men det är också viktigt att kolla varför värdet ligger där. Sömn, stress, kalorier, överträning, mediciner, sömnapné och massa andra saker kan påverka testosteronet tillfälligt. Ett enstaka blodprov säger inte alltid hela bilden heller.

Nebido kan absolut ge förbättringar i energi, återhämtning och välmående om man faktiskt har testosteronbrist. Många får bättre libido, mer driv och lättare att bygga eller behålla muskler. Men TRT är inte riktigt samma sak som en “gymkur”. Det är ofta en långsiktig eller livslång behandling där kroppen samtidigt kan minska eller stänga ner sin egen testosteronproduktion.

Det är också viktigt att veta att Nebido fungerar annorlunda jämfört med t.ex. testosteron enantat/cypionat som många pratar om online.

Sen är det lite av en myt att TRT automatiskt gör någon stor och jätteatletisk. Om man redan tränar 4–6 gånger i veckan, äter bra och sover bra så kommer TRT i regel inte förvandla fysiken dramatiskt om man inte faktiskt låg lågt och mådde dåligt innan. Många som går på TRT med normala eller lätt låga nivåer blir besvikna för att de förväntar sig nästan steroidliknande resultat.

Jag tycker personligen att man ska fråga sig,
Vill jag behandla symptom och må bättre eller vill jag främst optimera gymresultat?

För det är två ganska olika saker. Om du egentligen mår bra idag och bara vill ha lite extra edge på gymmet så är det kanske värt att tänka igenom beslutet ordentligt innan man hoppar på en behandling som kan bli långvarig.
Senast redigerad av korbakor 2026-06-09 kl. 22:56.
Citera
2026-06-12, 21:55
Medlem
Det är någon kombination av att prestera bättre på gym och få en bättre livsstil!
Fick precis reda på att jag kommer få gå på Tostrex 5 pump. Ni som har kört Tostrex 5 pump och sedan ta nytt test om ca 1 månad.

Om man skulle vilja öka pumpen från 5 pump förutsatt att gelen funkar bra, tror ni läkarna går med på det?
Senast redigerad av Wihi 2026-06-12 kl. 22:44.
Citera
2026-06-12, 22:49
Medlem
Citat:
Det är någon kombination av att prestera bättre på gym och få en bättre livsstil!
Fick precis reda på att jag kommer få gå på Tostrex 5 pump. Ni som har kört Tostrex 5 pump och sedan ta nytt test om ca 1 månad.

Om man skulle vilja öka pumpen från 5 pump förutsatt att gelen funkar bra, tror ni läkarna går med på det?

Optimera ditt mående snarare än nivåer. Du kanske mår skitjävla toppen på 4 pump men blir sakta avsexualiserad och deprimerad på 5 pump. Har du tänkt på det?
Citera
2026-06-13, 13:29
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Låt allt ta sin tid

TRT är en livslång behandling, varför ha bråttom?
Börja med att göra exakt som läkaren säger i minst sex månader, helst ett år, det tar tid att hitta rätt dosering även på gel, tex efter en tid blir din egenproduktion av testosteron i det närmaste obefintlig, då måste dosen justeras, låt läkaren sköta detta i lugn och ro.

Ät rätt mat, träna rätt och sov ordentligt under tiden.

Efter att du verkligen vet hur du mår på det som läkaren förskriver kan du börja diskutera att ändra på doseringen, eller ändra doseringen efter eget tycke.
Senast redigerad av trottwell 2026-06-13 kl. 13:58.
Citera
2026-06-24, 20:31
Medlem
Är det någon som nyligen gjort utredning hos rewell som skulle kunna redogöra lite för hur det går till, vilka steg som görs, vad det kostar etc?
Citera
2026-06-26, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dengubbengerinte
Är det någon som nyligen gjort utredning hos rewell som skulle kunna redogöra lite för hur det går till, vilka steg som görs, vad det kostar etc?
Det står på deras hemsida:
https://rewell.se/page/testosteronbrist
Senast redigerad av korbakor 2026-06-26 kl. 15:49.
Citera
2026-06-27, 21:27
Medlem
Är inte TRT otroligt tungt på kroppen?
Citera
2026-06-27, 22:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stimulants95
Är inte TRT otroligt tungt på kroppen?

Vad menar du med "tungt på kroppen"?
Citera
2026-06-28, 19:18
Medlem
Hej, någon här som kombinerar antidepressiv medicinering med trt eller har kunnat sluta med antidepp tack vare trt?

Jag har haft problem med ångest, trötthet, depression i stora delar av mitt liv. Åt SSRI (Sertralin + Mirtazapine) i 10 år innan jag för ca ett år sedan bytte till Duloxetine + Mirtazapine pga biverkningar (främst migränattacker, ofta). Duloxetine är en SNRI som ska vara snällare mot testot och Mirtazapine ska inte heller ha någon negativ påverkan i det avseendet.

Jag är i bestånd att sluta med åtminstone Duloxetinet då jag upplever att migränen inte förbättrades av bytet. Jag har spolat antideppen tidigare men alltid med resultatet att jag gått tillbaka till mitt gamla jag med ångest och trötthet osv. Bortsett från migränattackerna upplever jag att antideppen gör mig väldigt gott och jag är en helt annan människa innan jag började med dem.

Till saken hör att jag kollade mitt testo via testmottagningen tidigare i år och kom in enligt följande

Testosteron: 12 nmol/L
Lutropin/LH: 1.7 IE/L
SHBG: 29 nmol/L
Fritt testosteron (S-testosteron bioaktiv) 6.2 nmol/L
Östradiol: 109 pmol/L

Fick ett läkarutlåtande med som förstås sa att allt var toppen.

Jag sneglar lite på TRT men vet inte riktigt om jag är redo att hoppa i båten än med tanke på att det troligtvis blir en livslång behandling. Jag lever ett bra liv och det mesta fungerar, dock mycket tack vare antideppen.

Går nu i tankarna att antideppen i själva verket varit symtomlindring på ett underliggande lågt testo i hela mitt liv. Blev efter utredning erbjuden testo som barn för att sätta igång puberteten men tackade nej, och den kom i tid ändå.

Är 36 år, tränar 4 ggr i veckan, sover bra, regelbunden och hälsosam kost, BMI på 22.2, låga stressnivåer.
Citera
2026-06-29, 11:55
Medlem
Hej på er grabbar.

Jag har har några frågor till er gällande som har lågt testosteron.

Hur har ert tex driv varit innan ni påbörjat behandlingen?

Den där tävlingsinstinkten, viljan att utvecklas på jobbet eller passionen för gamla hobbys svalnar. Mål som förr kändes spännande och motiverande väcker ingen som helst känslomässig respons längre.

Det är så jäkla spoton för mig. Verkligen 0 driv.

Män med lågt testosteron drar sig ofta undan, vilket lätt misstolkas av omgivningen som att de har blivit kalla, tråkiga eller arroganta. I själva verket handlar det om en total mental och social dränering.
​
Här är hur umgänget och relationerna påverkas:

Social tillbakadragenhet ("Isolering")
​Mannen slutar ofta ta initiativ till att ses. Att tacka ja till en AW, en middag med vänner eller att hälsa på släkten känns plötsligt som ett enormt projekt. Efter en arbetsdag har han absolut noll social energi kvar, vilket gör att han helst bara vill sitta i soffan, titta in i en skärm och vara ifred.

Samma med detta stycket...exakt mitt i prick.

Känner ni igen er? Blev det bättre med behandlingen?

Mvh
Citera
2026-06-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innumerable
Hej, någon här som kombinerar antidepressiv medicinering med trt eller har kunnat sluta med antidepp tack vare trt?

Jag har haft problem med ångest, trötthet, depression i stora delar av mitt liv. Åt SSRI (Sertralin + Mirtazapine) i 10 år innan jag för ca ett år sedan bytte till Duloxetine + Mirtazapine pga biverkningar (främst migränattacker, ofta). Duloxetine är en SNRI som ska vara snällare mot testot och Mirtazapine ska inte heller ha någon negativ påverkan i det avseendet.

Jag är i bestånd att sluta med åtminstone Duloxetinet då jag upplever att migränen inte förbättrades av bytet. Jag har spolat antideppen tidigare men alltid med resultatet att jag gått tillbaka till mitt gamla jag med ångest och trötthet osv. Bortsett från migränattackerna upplever jag att antideppen gör mig väldigt gott och jag är en helt annan människa innan jag började med dem.

Till saken hör att jag kollade mitt testo via testmottagningen tidigare i år och kom in enligt följande

Testosteron: 12 nmol/L
Lutropin/LH: 1.7 IE/L
SHBG: 29 nmol/L
Fritt testosteron (S-testosteron bioaktiv) 6.2 nmol/L
Östradiol: 109 pmol/L

Fick ett läkarutlåtande med som förstås sa att allt var toppen.

Jag sneglar lite på TRT men vet inte riktigt om jag är redo att hoppa i båten än med tanke på att det troligtvis blir en livslång behandling. Jag lever ett bra liv och det mesta fungerar, dock mycket tack vare antideppen.

Går nu i tankarna att antideppen i själva verket varit symtomlindring på ett underliggande lågt testo i hela mitt liv. Blev efter utredning erbjuden testo som barn för att sätta igång puberteten men tackade nej, och den kom i tid ändå.

Är 36 år, tränar 4 ggr i veckan, sover bra, regelbunden och hälsosam kost, BMI på 22.2, låga stressnivåer.

Du kommer troligen inte få TRT och ärligt tror jag inte du behöver det. MEN, berätta gärna mer om hur du blev erbjuden TRT som barn. Det kan ju tyda på att du är intersex eller har Klinefelters syndrom eller liknande. Du borde i sådana fall få remiss till en endokrinolog för att få en helhetsbild över alla dina hormoner.

Titta på saker som vitamin D(ta 5000IE/dag). Testa att ta 10mg med zink varje dag, 300mg magnesium.

Ha i åtanke att Cymbalta är väldigt jobbigt att sluta med.

För din migrän finns det profylaxer såsom candesartan. Du kanske ska titta på sådana? De gånger jag gått på SSRI får jag ofta förjävlig huvudvärk av onani för det är nästan omöjligt att komma. Se om det finns ett liknande mönster även för dig.
Citera
2026-06-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Du kommer troligen inte få TRT och ärligt tror jag inte du behöver det. MEN, berätta gärna mer om hur du blev erbjuden TRT som barn. Det kan ju tyda på att du är intersex eller har Klinefelters syndrom eller liknande. Du borde i sådana fall få remiss till en endokrinolog för att få en helhetsbild över alla dina hormoner.

Titta på saker som vitamin D(ta 5000IE/dag). Testa att ta 10mg med zink varje dag, 300mg magnesium.

Ha i åtanke att Cymbalta är väldigt jobbigt att sluta med.

För din migrän finns det profylaxer såsom candesartan. Du kanske ska titta på sådana? De gånger jag gått på SSRI får jag ofta förjävlig huvudvärk av onani för det är nästan omöjligt att komma. Se om det finns ett liknande mönster även för dig.

Jag var kortvuxen som barn, och pga en av mina föräldrar är väldigt kort samt utvecklades sent så föranledde det massa läkarbesök, prover osv. Det var både blodprover, röntgen, kontroll av könsorgan m.m. Som jag vid tillfället upplevde som väldigt jobbigt.

Eftersom det är cirka 25 år sedan minns jag förstås inte alla detaljer och slutsatser, mer än att jag blev erbjuden att få testoinjektioner för att sätta igång puberteten och eventuellt bli lite längre.

Jag tackade som sagt nej och kom ändå i puberteten samtidigt som mina jämnåriga. Jag är idag 175 cm lång, det vill säga ca 5 cm under svenskt genomsnitt. Lite kortare än gemene man det vill säga men det var längesen jag träffade någon som refererade till mig som "kort".

Är med handen på hjärtat väldigt glad att jag tackade nej till behandlingen då jag ju i slutändan utvecklades som normalt ändå. Det enda som utredningen förde med sig för min del var en livslång misstro mot vården och läkarkåren.

Edit: tar både zink, mag och D varje dag. Har testat alla profylaxer som finns mot migrän inkl candesartan, beta-blockerare, gcrp-hämmare m.m. Ingenting fungerar, eller så för det med sig oacceptabla bieffekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in