Citat:
Jag fick nyligen veta via Rewell att mitt testosteronvärde ligger på 9,8, vilket de anser är tillräckligt lågt för att rekommendera behandling med Nebido.
Jag har funderat en del på TRT och känner att jag är ganska sugen på att testa. Jag väger cirka 72 kg, är 170 cm lång, röker inte, dricker inte, tränar 4–6 gånger i veckan och sköter kosten bra. Trots det känner jag att jag skulle vilja få lite extra energi och se om TRT kan ge den där extra boosten.
Ni som har fått Nebido via Rewell, hur har ni upplevt det? Har ni märkt någon skillnad när det gäller muskeluppbyggnad, återhämtning, energi eller välmående? Är det värt det enligt er erfarenhet?
Enligt Rewell är upplägget 4 ml Nebido, sedan en ny injektion efter 6 veckor, ytterligare en efter 6 veckor och därefter var 8:e vecka.
Jag försöker framför allt hitta erfarenheter från personer som har använt Nebido och hur det påverkat deras resultat på gymmet och möjligheten att bygga muskler.
Jag har funderat en del på TRT och känner att jag är ganska sugen på att testa. Jag väger cirka 72 kg, är 170 cm lång, röker inte, dricker inte, tränar 4–6 gånger i veckan och sköter kosten bra. Trots det känner jag att jag skulle vilja få lite extra energi och se om TRT kan ge den där extra boosten.
Ni som har fått Nebido via Rewell, hur har ni upplevt det? Har ni märkt någon skillnad när det gäller muskeluppbyggnad, återhämtning, energi eller välmående? Är det värt det enligt er erfarenhet?
Enligt Rewell är upplägget 4 ml Nebido, sedan en ny injektion efter 6 veckor, ytterligare en efter 6 veckor och därefter var 8:e vecka.
Jag försöker framför allt hitta erfarenheter från personer som har använt Nebido och hur det påverkat deras resultat på gymmet och möjligheten att bygga muskler.
Det låter lite som att du främst är ute efter en “boost” till gymmet snarare än att du faktiskt mår dåligt av lågt testosteron. TRT är egentligen tänkt för personer som har tydliga symptom på testosteronbrist, t.ex. låg libido, trötthet, dålig återhämtning, depression, hjärndimma, erektionsproblem osv och inte bara för att få lite bättre resultat på gymmet.
9,8 nmol/L är visserligen lågt för många män, men det är också viktigt att kolla varför värdet ligger där. Sömn, stress, kalorier, överträning, mediciner, sömnapné och massa andra saker kan påverka testosteronet tillfälligt. Ett enstaka blodprov säger inte alltid hela bilden heller.
Nebido kan absolut ge förbättringar i energi, återhämtning och välmående om man faktiskt har testosteronbrist. Många får bättre libido, mer driv och lättare att bygga eller behålla muskler. Men TRT är inte riktigt samma sak som en “gymkur”. Det är ofta en långsiktig eller livslång behandling där kroppen samtidigt kan minska eller stänga ner sin egen testosteronproduktion.
Det är också viktigt att veta att Nebido fungerar annorlunda jämfört med t.ex. testosteron enantat/cypionat som många pratar om online.
Sen är det lite av en myt att TRT automatiskt gör någon stor och jätteatletisk. Om man redan tränar 4–6 gånger i veckan, äter bra och sover bra så kommer TRT i regel inte förvandla fysiken dramatiskt om man inte faktiskt låg lågt och mådde dåligt innan. Många som går på TRT med normala eller lätt låga nivåer blir besvikna för att de förväntar sig nästan steroidliknande resultat.
Jag tycker personligen att man ska fråga sig,
Vill jag behandla symptom och må bättre eller vill jag främst optimera gymresultat?
För det är två ganska olika saker. Om du egentligen mår bra idag och bara vill ha lite extra edge på gymmet så är det kanske värt att tänka igenom beslutet ordentligt innan man hoppar på en behandling som kan bli långvarig.
Senast redigerad av korbakor 2026-06-09 kl. 22:56.
Senast redigerad av korbakor 2026-06-09 kl. 22:56.