Citat:
Ursprungligen postat av
Soffpotatis1357
Håller med! Det är ju knappast deras ursprungliga och naturliga område att vistas i. Det fanns inga måsar inne i centrum och i bostadsområden när jag var barn, de kom senare. Och det var inte ens ett problem när de började komma eftersom de var så få och de kom bara någon gång per dag, alltid till ett och samma ställe (förmodligen på grund av att det fanns något att äta där). Nu för tiden är det måsar i centrum och i bostadsområden dagligen. Sitter på hustaken och gatulampor. Flyger överallt och skränar. Även mitt i natten. Skrämmer bort andra fåglar och även katter. Attackerar folk när de ska in eller ut hos exempelvis tandläkaren för att de har ett bo med ägg/ungar i närheten. Och det är ju inte bara ett fåtal måsar på 2-3 platser. De är många. På många platser. Märks ju att beståndet ökat något förjäkligt. Om måsar inte börjar räknas som en invasiv art och om det inte görs något åt det. Hur ser det ut om ett par år?
Kommer ihåg 70 talet även 80 såg man måsar i staden var det för att det var oväder på kustlandet sedan åkte dom tillbaks hem igen.
Sedan ett antal år bor jag på landet och ser dom bara när bönderna plöjer sina åkrar det finns väl en hel del mask och smaskens men sedan åker dom hem är jag i staden av någon anledning ser man ju måsar nu för tiden på våren och en bit in på hösten när första natt frosten har varit det är inte klokt, snart är dom nog där året runt och åker runt där istället så ja, det skulle behövas skjutas av 60% av dom