2026-06-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Åkte taxi i ett land tillhörande Warszawapakten. Bilen var gammal och dålig och vägarna var ännu sämre. Allt skakade och skramlade men chauffören höll moderat hastighet, plötsligt blev vägen bättre, då bromsade han in och höll väl 50km/h. Bakom nästa vägkrök var det en stor poliskontroll där de stoppat ett gäng utländska fina bilar som Mercedes, BMW osv. Chauffören nickade till poliserna och vi fortsatte, efter några 100 meter var det plattan i mattan igen.

Bussresa på hem väg från Ryssland (Sovjet) Mitt ute i ingenstans stannade bussen, pisspaus enligt chauffören. När alla utom chauffören stod och pissade uppenbarade sig ett tiotal poliser från ingenstans och alla fick böter.

Hela landet bygger på korruption, från lägsta taxichaufför till generalerna som då och då mystiskt faller ut från ett fönster.
Här diskuterar man inte Sovjetunionen (som upplöstes för 35 år sedan), utan Ryssland. Det är som att jämföra dagens Sverige med Sverige på 90-talet – det är två helt olika länder.
Citera
2026-06-29, 08:50
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralie
Här diskuterar man inte Sovjetunionen (som upplöstes för 35 år sedan), utan Ryssland. Det är som att jämföra dagens Sverige med Sverige på 90-talet – det är två helt olika länder.
Ryssland var styrande staten i Sovjetunionen och Warsavapakten. Det är något som putin försöker återskapa, han var uppväxt med det, KGB vill ha det så igen. På ett sätt har han lyckats. Kalla kriget har aldrig varit kallare än det är i dag. För 13 år sedan sket vi i väst totalt i ryssland. Nu är de på krigsstigen igen efter ett antal år i ide. Nu har de vaknat och är hungriga.
Citera
2026-06-29, 08:51
Medlem
Sasha08s avatar
Min fru åkte dit i jobbresor innan kriget och jag följde med, fint och rent, inga kaosblattar, smala eller vältränade medborgare utan rosa hår och näsringar. Bra mat och ordning och reda. Vi var i storstäder samt mindre. Generellt är Ryssland bättre för barnfamiljer och kvinnor men det är tack vare att vi i Sverige tagit in sandapor som inte kan bete sig.
Citera
2026-06-29, 09:03
Medlem
LKKINGENs avatar
Ryssland är inget bra land för någon.
TS skriver billigare att leva,,, Tja du, ha samma lön som ryssarna och återkom.

De som inte gillar Putin är mer eller mindre borta ur världshistorien om dom ger uttryck för det och de som gillar Putin är helt oinformerade om vad som händer och antagligen gamla nog att kunna längta tillbaks till CCCP då allt var bättre förr..

Oligarkerna utarmar landet fullständigt, under Putins översyn suger dom ut var enda rubel dom kan ur företag och tar med sig dessa pengar ut ur Ryssland vilket gjort dessa herrar med Putin i topp till några av världens rikaste och också de som lever de mest dekadenta liven utan en tanke på att pengarna skulle kunna sina en dag.
Därav sitter Putin säkert vad han än gör.

Visst svajar det lite nu med Ukraina men de flesta begriper nog att om Putin skulle "försvinna" skulle Ryssland bli så pass ostabilt att oligarkerna sin hybris till trots begriper att dom själv hänger löst.
Det oligarkerna egentligen grämer sig mest över i fråga om Ukraina är att dom inte kan resa som dom vill och spendera så mycket dom orkar. För dom vill såklart vara så lite som bara kan i Ryssland, ett riktigt skithål.
Sen allt dom köper i form av bilar, flygplan, yachter är aldrig Made in Russia. Såklart vet dom att det inte finns något av kvalité i Ryssland, inte ens människorna är något att ha.

Rysska storstäder, har du hört talas om propaganda?
Glamig yta behövs för att faktiskt till mesta del övertyg invånarna att allt är topp och skulle även icke ryssar prisa detta så är det helt ok.
Detta är en helt medveten strateg vilket det plöjs ner stora summor i istället för att sprida pengarna ut i landet för att förbättra levnads villkoren där.

Basen i Putins styre för att hålla medborgarna lugna är att dom får det bättre materiellt, skenbart, men fortfarande lever i en diktatur. Dom får leva i göra det dom känner för så länge dom inte ger sig på Putan eller försnillar från bolag som han och hans polare mjölkar. Det håller folk på gott humör och ingen gnäller på oligarkernas palats, yachter och allt annat som bara multimiljardärer kan ha.
Ryska maffian och sk motorcykelgäng är de mäktigaste i Ryssland förutom Putan och oligarkerna, det om något borde väl säga något om staten Rysslands tillstånd och livsmiljö.

Inte många av oss som skulle överleva en vecka i Ryssland bortom turiststråken i storstadsregionerna och ett fulare folk får man leta efter, skulle vara dom där aboriginerna eller vad dom heter.

Ta dig en tur ut i landet och titta på hur fint, fungerande och välskött det är där.
Citera
2026-06-29, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Min fru åkte dit i jobbresor innan kriget och jag följde med, fint och rent, inga kaosblattar, smala eller vältränade medborgare utan rosa hår och näsringar. Bra mat och ordning och reda. Vi var i storstäder samt mindre. Generellt är Ryssland bättre för barnfamiljer och kvinnor men det är tack vare att vi i Sverige tagit in sandapor som inte kan bete sig.
Okej Sasha
Citera
2026-06-29, 09:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
"Falsk nidbild" kallas för tautologi. Rysk trådstartare?

Jag har aldrig varit i Ryssland. Uppenbarligen inte ett fungerande land för de ligger nära Europa men lever enbart på saker de gräver upp ur marken och ekonomi är jämställbar med ett afrikanskt land.

Finns jättekul kanaler på youtube som visar äkta ryskt och sovjetiskt liv, filmat av ryssar, särskilt perioden 1970-2000 är fantastisk på film och det kunde vara 15 års väntetid på en telefon. Och när man fick den så kopplade televerket samtidigt in grannen på samma lina så man kunde höra varann och fick inte tala samtidigt. Men man hade inget val för de var de enda telefonerna i hela höghuset och grannarna stod i kö för att ringa.

Här en underbar film i min favoritkanal om Sovjet, om rysk läsk som fanns i automater. Och man DELADE GLAS MED ALLA.
https://www.youtube.com/watch?v=Zvs2eHb1y9c
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-29 kl. 09:52.
Citera
2026-06-29, 09:30
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralie
Nej, Sverige nu är oerhört likt Sverige på 1990-talet, var får du allt ifrån. På samma sätt säger bilder från Sovjet 1990 mycket om hur ryssar växt upp och ser på världen. Även om just årtalet 1990 är extremt för då kollapsade Sovjet och några år däromkring var det maffian som styrde Sovjet och sedan kom Putin som deras räddare. Lite likt Hitler efter Weimar-krisen.
Citera
2026-06-29, 09:32
Medlem
Har man vart ute och rest och upplevt ryssar under sin semester så har man så klart en bild av att dom är svin som världen inte behöver.
Citera
2026-06-29, 09:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Det påstås ofta av Rysslandshatare här på forumet att landet är ett s.k. "Mordor", utan rinnande vatten, toaletter, där alla är kriminella eller prostituerade, med extrema mängder HIV och dylikt. Och då av människor som inte ens har varit i landet, och får all sin information från tredje partskällor. Därav hade jag tänkt att det skulle vara intressant att diskutera en artikel som nyligen publicerats i Samnytt.

Det är en opinionstext av Joakim Virtanen, som tidigare bland annat varit anställd vid den svenska ambassaden i Moskva. Han totalsågar Ryssland-bilden som framförs i Sverige, där landet utmålas som efterblivet.

https://samnytt.se/sverige-behover-en-verklighetsforankrad-bild-av-ryssland

Vad säger Flashback-folket om det? Finns det någon sanning i det hela? Eller har Putin honom i sin ficka?
Kan det vara så att media och diverse konton i sociala medier överdriver och kastar på tok för mycket smuts?
Och hur kommer det sig att vissa väljer att lita på dessa medier, fast de ljugit om annat tidigare? (massinvandring som ett exempel)

De av oss som varit i storstäder i Ryssland de senaste fem åren vet att på flera plan så är det bättre än i svenska storstäder nu, då det kan vara renare, mer utvecklad infrastruktur, billigare att leva (i genomsnitt) och tryggare att röra sig ute i samhället (speciellt som kvinna).

Jag har bara varit i St Petersburg och där var standarden på el, toaletter, vatten osv helt ok. Skulle jämföra det med östeuropeiska länder som Ungern eller Bulgarien. Dock så tror jag att just St Petersburg har klart högre standard än större delen av övriga Ryssland.

En grej som jag inte gillade med St Petersburg var alla snutar överallt som gick runt och kollade folks papper på ett aggressivt sätt. Jag blev aldrig kollad men jag la märke till att folk med typ ”mongoliskt” utseende blev stoppade hela tiden.
Citera
2026-06-29, 09:41
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chic

De av oss som varit i storstäder i Ryssland de senaste fem åren vet att på flera plan så är det bättre än i svenska storstäder nu, då det kan vara renare, mer utvecklad infrastruktur, billigare att leva (i genomsnitt) och tryggare att röra sig ute i samhället (speciellt som kvinna).

Det här är ren lögn. Fler svenskar borde besöka ryska städer för att se den smutsiga betongen, den sönderfallande asfalten och uppleva den "utvecklade infrastrukturen" där det inte ens går att dricka kranvattnet utan att få magsjuka som i ett afrikanskt land.

Det finns fina lyxiga områden i Moskva och st Petersburg, och det finns fina områden i Abuja, Nigeria också.

Det här är från Ryssland.
https://www.rbth.com/lifestyle/334456-giant-apartment-petersburg-okkervil
https://www.youtube.com/watch?v=_6LUBJOwplI
Citera
2026-06-29, 09:43
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08

Skilsmässofrekvensen i Ryssland är sjukt hög. Tre-fyra gånger så hög som Sverige. Det är inte "bättre för barnfamiljor och kvinnor".
https://www.statista.com/statistics/1009719/russia-marriage-and-divorce-rate/

Våld mot kvinnor är utbrett i Ryssland och ett mycket stort problem. https://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence_in_Russia

Ryska kvinnor är smala tills de gifter sig, sen blir de en ballong på några år. Alla vet hur en ryska Babushka äldre kvinna ser ut.
Citera
2026-06-29, 09:50
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Låg kriminalitet, trygga städer, woke-fritt bl a.

Att påstå att rysk kriminalitet är låg gör att man undrar vad du jämför med. Nigeria?
According to the Prosecutor General’s Office, Russia registered 27,124 crimes in the first half of 2025 — 3,747 more than in the same period a year earlier and the highest figure since 2013.
https://www.themoscowtimes.com/2025/08/20/russias-crime-rate-hits-12-year-high-a90295

12 års högsta rekord.

Från wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_Russia
Mordnivå för Ryssland 6,765
Mordnivå för Sverige 1,147

Ryssland har alltså 5 gånger så många mord som Sverige varje år.

Om rysk kriminalitet är låg enligt dig måste alltså Sverige vara rena paradiset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in