2026-06-29, 01:44
Medlem
Kommer du ut på landsbygden utanför de större urbana regionerna är det som att åka flera hundra år tillbaka i tiden. Infrastrukturen underhålls dåligt och husen ser ut som fallfärdiga ruckel. Rikedomen i landet är helt koncentrerat till städerna (där jag antar att någon som Virtanen helst håller till).

Utöver det hamnar Ryssland på 157 på det globala korruptionsindexet. Det är på samma nivå som många länder i Afrika. Transparensen är i det närmaste obefintlig. De ledande politikerna och oligarkerna har i hög grad berikat sig på ett moraliskt förkastligt sätt. Alkoholismen är fortfarande utbredd även om den minskat något de senaste årtiondena. De flesta i intelligentian har stuckit från landet och kvar finns mest bara ja-sägare, opportunister och klassiska underhuggare. Putin har således lyckats få bort det mesta av fungerande opposition och fri press.

Detta är ingen nidbild utan sanningen.
Citera
2026-06-29, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chic
Det påstås ofta av Rysslandshatare här på forumet att landet är ett s.k. "Mordor", utan rinnande vatten, toaletter, där alla är kriminella eller prostituerade, med extrema mängder HIV och dylikt. Och då av människor som inte ens har varit i landet, och får all sin information från tredje partskällor. Därav hade jag tänkt att det skulle vara intressant att diskutera en artikel som nyligen publicerats i Samnytt.

Det är en opinionstext av Joakim Virtanen, som tidigare bland annat varit anställd vid den svenska ambassaden i Moskva. Han totalsågar Ryssland-bilden som framförs i Sverige, där landet utmålas som efterblivet.

https://samnytt.se/sverige-behover-en-verklighetsforankrad-bild-av-ryssland

Vad säger Flashback-folket om det? Finns det någon sanning i det hela? Eller har Putin honom i sin ficka?
Kan det vara så att media och diverse konton i sociala medier överdriver och kastar på tok för mycket smuts?
Och hur kommer det sig att vissa väljer att lita på dessa medier, fast de ljugit om annat tidigare? (massinvandring som ett exempel)

De av oss som varit i storstäder i Ryssland de senaste fem åren vet att på flera plan så är det bättre än i svenska storstäder nu, då det kan vara renare, mer utvecklad infrastruktur, billigare att leva (i genomsnitt) och tryggare att röra sig ute i samhället (speciellt som kvinna).

När jag var i Ryssland en gång, och fick magknip frågade jag några efter en toalett och de pekade glatt mot en liten träbyggnad som visade sig vara en kur där man skulle ståskita i en grop i marken. Det var 2011 i utkanten av en halvmiljonstad. Skitnödigheten gick över kan jag berätta. Deras siffror om hiv och alkoholism kommer väl från deras egen statistik och den är inte kul. Då har dom inte importerat negrer heller som drar upp hiv-siffrorna. Visst är Ryssland efterblivet, många flerfamiljhus är verkligen hemska och skulle rivas om det var i Sverige.
Citera
2026-06-29, 02:40
Medlem
Kido-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Medveten om [b]vår[b] historia. Vi har däremot slutat med det sedan snart 400 år sedan.
Det är knappast en ursäkt för ryssland att invadera sina grannländer, eller? Sista slaget på svensk mark var mot en rysk invasionsstyrka. Finland anföll de, mördade och stal land från för mindre än 100 år sedan.

Historien upprepas när en en ny "lille Stalin" uppenbarar sig på tronen.
De är inget fredligt land och ingen bra granne. De har redan visat vad de är för sorts folk.

Invaderade Georgien ryssland verkligen enligt FN? Nä, ids inte googla.
Hittar inte kommentaren du svarade på så jag skriver här istället.

Att fler länder blir medlemmar i Nato kan man knappt kalla en expansion. Det är ju länder som ville bli medlemmar. På grund av Rysslands agerande i regionen på sistone. Jag är född och uppvuxen i ett land som tillhörde Warszawapakten. Man vet ju exakt vad Ryssland står för. Ibland har den ryska propagandan varit ganska rolig.Tidningen Pravda var statsägd under sovjetperioden och fungerade som det officiella språkröret och den främsta publikationen för Sovjetunionens kommunistiska parti.
Pravda betyder sanning.
Citera
2026-06-29, 02:49
Medlem
daligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
När jag var i Ryssland en gång, och fick magknip frågade jag några efter en toalett och de pekade glatt mot en liten träbyggnad som visade sig vara en kur där man skulle ståskita i en grop i marken. Det var 2011 i utkanten av en halvmiljonstad. Skitnödigheten gick över kan jag berätta. Deras siffror om hiv och alkoholism kommer väl från deras egen statistik och den är inte kul. Då har dom inte importerat negrer heller som drar upp hiv-siffrorna. Visst är Ryssland efterblivet, många flerfamiljhus är verkligen hemska och skulle rivas om det var i Sverige.
Ja, det beror på att ryssarna hellre stannar kvarboendes i Ryssland.
Citera
2026-06-29, 03:49
Medlem
dude2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Hur mäter du välstånd, i kilometer kö till bensinstation eller vad?

Låg kriminalitet, trygga städer, woke-fritt bl a.
Citera
2026-06-29, 05:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Några kvarter i centrum av Moskva och Petersburg som håller väststandard. Resten är ett dyhål. Då jag var till Ryssland så var dom offentliga toaletterna oftast ett hål i golvet.
Citera
2026-06-29, 06:08
Medlem
immenhusens avatar
Nidbilden stämmer dock till stora delar, om man lämnar Moskva och Petersburg.

/AI
Citera
2026-06-29, 06:08
Medlem
surfacings avatar
"Storstäder i ryssland"... Haha herregud. Vilken värld lever du i? Ryssland är enormt - Platser efter platser som man aldrig hört talas om. Städer man i princip inte kan ta sig till med bil. Allting överallt ser ju förjävligt ut så fort man kommer utanför tullarna. Levnadsstandarden är för fan stäppmark och kalla kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Ryssar är rejäla människor.
Som vill allas väl.

Öh, nej. Det finns bra människor absolut, och då jävlar är de bra. Men i överlag är det ett jävla tattarfolk, ungefär som zigenarna. De har en konstig sorts tjuvmentalitet med låg empati. Tänk nästan lite moralen i mellanöstern - Är det du som blir blåst så är det ditt fel. Skräpfolk att ha och göra med, innan polletten faller ned hur kulturen fungerar. Hur man ska ta sig fram i världen.
Citera
2026-06-29, 07:41
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kido-n
Hittar inte kommentaren du svarade på så jag skriver här istället.

Att fler länder blir medlemmar i Nato kan man knappt kalla en expansion. Det är ju länder som ville bli medlemmar. På grund av Rysslands agerande i regionen på sistone. Jag är född och uppvuxen i ett land som tillhörde Warszawapakten. Man vet ju exakt vad Ryssland står för. Ibland har den ryska propagandan varit ganska rolig.Tidningen Pravda var statsägd under sovjetperioden och fungerade som det officiella språkröret och den främsta publikationen för Sovjetunionens kommunistiska parti.
Pravda betyder sanning.
Du har min fulla sympati för du växt upp i ett land kontrollerat av Sovjetunionen!
Ingen vill ha något sådant igen utom putin, han fick KGB i sig med modersmjölken och vill nu upprätta ett storryssland, Sovjetunionen 2.0.

Det är ingen nidbild, det är bara fakta.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-29 kl. 07:44.
Citera
2026-06-29, 07:54
Medlem
Senast vi hade en ryss på jobbet så började soptunnorna på toaletterna att fyllas upp med bajspapper.

Rinnande vatten och avlopp hade denna ryss sett förut men inte ett avlopp som kunde hantera bajspapper utan att sätta igen.
Citera
2026-06-29, 08:05
Medlem
Onanikrems avatar
Åkte taxi i ett land tillhörande Warszawapakten. Bilen var gammal och dålig och vägarna var ännu sämre. Allt skakade och skramlade men chauffören höll moderat hastighet, plötsligt blev vägen bättre, då bromsade han in och höll väl 50km/h. Bakom nästa vägkrök var det en stor poliskontroll där de stoppat ett gäng utländska fina bilar som Mercedes, BMW osv. Chauffören nickade till poliserna och vi fortsatte, efter några 100 meter var det plattan i mattan igen.

Bussresa på hem väg från Ryssland (Sovjet) Mitt ute i ingenstans stannade bussen, pisspaus enligt chauffören. När alla utom chauffören stod och pissade uppenbarade sig ett tiotal poliser från ingenstans och alla fick böter.

Hela landet bygger på korruption, från lägsta taxichaufför till generalerna som då och då mystiskt faller ut från ett fönster.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-06-29 kl. 08:08.
Citera
2026-06-29, 08:40
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralie
Enligt er länk ligger Ryssland på samma nivå som EU-länderna:
The report also listed the developed countries with the lowest proportion of hygienic toilets to population. Russia came out worst, with Moldova, Romania, Bulgaria and Latvia rounding out the top five.
https://www.theguardian.com/global-development/2015/nov/19/world-toilet-day-south-sudan-global-sanitation-wateraid
Ett misslyckat försök

Du vet om man listar alla sämsta länderna av de utvecklade så kommer någon komma 2a till 5a?

Intressant också att alla på plats 2-5 kommer ur en period av djupt förtryck av - tada - Ryssland.

Länken visar inget om nivåerna men du kanske kan länka?

Citat:
Ursprungligen postat av Dralie

Intressant. I Ryssland är endast 0,1 procent av befolkningen analfabeter, medan siffran i Sverige är nästan 10 % (780 000 personer av en befolkning på nästan 11 miljoner).

Detta är obetalbart. I ett försök att använda dålig läskunnighet som ett argument visar du att du själv saknar ”tillräckliga läsfärdigheter.”

Som vanligt för rysstroll får man ingen länk utan man får googla själv.

https://www.scb.se/pressmeddelande/ny-statistik-om-vuxnas-fardigheter---sverige-bland-de-fem-framsta/

Siffran du anger gäller alltså (för Sverige):

Citat:
Enligt undersökningen har ungefär 780 000 personer i åldrarna 16 till 65 år otillräckliga läsfärdigheter.

”Otillräckliga” är alltså mycket långt från ”anfalfabetism”. Inte bra att siffran är så stor, men i Sverige jobbar man på problemet. Sett så vi jobbar med inhemska problem i stället för att invadera fredliga grannländer.

Ryzzland var inte med i undersökningen så hur det ligger till där får vi inte veta. När man googlar på läskunnighet får man dock upp flera intressanta artiklar om hur skolan där mer och mer präglas av indoktrinering och glider åt historierevisionism.

Kul land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in