2026-06-29, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Mortel?

Mortel. Ja.
Senast redigerad av Tobiaso 2026-06-29 kl. 01:11.
Citera
2026-06-29, 01:56
Medlem
PatrickEkwalls avatar
En elektrisk kaffekvarn är perfekt till ändamålet, kostar ett par hundringar och gör allt till ett välblandat pulver.

Brukade mala ner opiumvallmo på det här viset, både frökapslar och stjälkar. Tar inte många sekunder innan det är pulveriserat.

Mortel är alltför tidskrävande.
Citera
2026-06-29, 07:00
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jo men jag tror inte det skulle fungera. Allt skulle bara fastna och bli en stor röra. Tänk dig hela torkade växter, stammar och blad.

Klart som fan de går om det är torkat.
Låter som det inte torkar helt om du är rädd att det ska fasta och bli en stor röra.

Men om det är mycket så skulle jag nog säga kaffekvarn
Citera
2026-06-29, 07:19
Medlem
anomaligns avatar
Blender eller kaffe-/kryddkvarn är jag skeptisk till. Tror att det fastnar i behållaren så du får stoppa och hålla på och peta loss örtdelarna varje gång. En matberedare tror jag däremot fungerar bra för uppgiften.
Citera
2026-06-29, 07:45
Medlem
Hur har du torkat? Så länge du torkar på riktigt (exempelvis med en mattork eller i en ugn i låg temperatur under lång tid [dock kanske inte nu under värmeböljan]) och får ur all väta ur växterna kommer det inte vara något problem. Det är när du har kvar vatten som det blir en sörja och mojsigt.
Citera
2026-06-29, 08:30
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
En elektrisk kaffekvarn är perfekt till ändamålet, kostar ett par hundringar och gör allt till ett välblandat pulver.

Brukade mala ner opiumvallmo på det här viset, både frökapslar och stjälkar. Tar inte många sekunder innan det är pulveriserat.

Mortel är alltför tidskrävande.

Vilken modell har du använt då? Skulle nåt sånt här fungera?

https://www.clasohlson.com/se/Kaffekvarn-elektrisk,-150-W/p/44-5838
Citera
2026-06-29, 08:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jo men jag tror inte det skulle fungera. Allt skulle bara fastna och bli en stor röra. Tänk dig hela torkade växter, stammar och blad.

Blir det en röra så är de ju inte torkade.
Citera
2026-06-29, 09:02
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Vilken modell har du använt då? Skulle nåt sånt här fungera?

https://www.clasohlson.com/se/Kaffekvarn-elektrisk,-150-W/p/44-5838
Ja, jag har en Andersson som ser ut ungefär så där. Finns på NetOnNet bland annat, 200W istället för den på 150W som du länkade.

Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Blender eller kaffe-/kryddkvarn är jag skeptisk till. Tror att det fastnar i behållaren så du får stoppa och hålla på och peta loss örtdelarna varje gång. En matberedare tror jag däremot fungerar bra för uppgiften.

Det man stoppar i den elektriska kaffekvarnen blir ju till pulver tämligen snabbt, så "problemet" är ju snarare att man behöver tömma ut pulvret och fylla på med nya växtdelar ofta. Den rymmer ju inte hur mycket som helst.

När jag kört stjälkar och större frökapslar har jag ibland fått skaka den litegrann samtidigt som jag kör knivarna.

I övrigt funkar det klockrent. Kör ofta olika kryddor till matlagningen i den med.
Citera
2026-06-29, 09:04
Medlem
Citat:
Det är inte intressant vad du tror för du tillhör laget som är mer praktiskt lagd, inte så mycket tänkare. Testa.
Citera
2026-06-29, 09:04
Medlem
LKKINGENs avatar
Mixer, söndertrasat och blandat.
Citera
2026-06-29, 10:20
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:

Hacka ner allt med kniv först, sen kör du med kvarn/hushållsassistent.
Citera
2026-06-29, 11:50
Medlem
Citat:
Något som är torkat börjar inte kladda om du inte tillsätter vätska..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in