2026-06-28, 23:31
Medlem
StoreSvartes avatar
Jag har fått tag i lite olika torkade örter och blomhuvuden jag skulle vilja mala ner till pulver. Iden är att blanda ihop allt väl så jag kan få i mig rätt dos varje morgon som kosttillskott. Eller kanske göra ett te på morgonen med ett par teskedar om det inte smakar allt för illa.

Men vad kan jag använda för att mala ner allt till pulver?
Citera
2026-06-28, 23:37
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag har fått tag i lite olika torkade örter och blomhuvuden jag skulle vilja mala ner till pulver. Iden är att blanda ihop allt väl så jag kan få i mig rätt dos varje morgon som kosttillskott. Eller kanske göra ett te på morgonen med ett par teskedar om det inte smakar allt för illa.

Mortel?
Citera
2026-06-28, 23:40
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Mortel?

Det är växtdelar och annat. Jag tror inte en mortel skulle funka så bra. Det är bland annat torkad maskros och johannesört.
Citera
2026-06-28, 23:52
Medlem
lagfrukts avatar
Använd en kaffekvarn som virrar runt fort.
Citera
2026-06-28, 23:52
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Aldrig hört talas om en mortel eller krydd/kaffekvarn ?
Citera
2026-06-28, 23:55
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Aldrig hört talas om en mortel eller krydd/kaffekvarn ?

Jo men jag tror inte det skulle fungera. Allt skulle bara fastna och bli en stor röra. Tänk dig hela torkade växter, stammar och blad.
Citera
2026-06-29, 00:03
Medlem
Det skulle kanske funka med en mixer, inte stav utan matberedare med mixerinsats eller liknande. Så att örterna inte flyger omkring utan hålls på plats under mixningen/pulvriserandet.

Jag håller med om att mortel nog inte skulle fungera. Torkade blad bara fastnar och gnids runt utan att bli pulver. Jag har försökt använda mortel till lagerblad...
Citera
2026-06-29, 00:04
Medlem
pn222jws avatar
Här är en billig variant - https://kontorsboden.se/p/kaffe-espresso/kaffekvarn/esperanza-espresso-kaffekvarn-vit?gad_source=1&gad_campaignid=23139093076&gbraid =0AAAABBvzU3nU9cIWPyq-AKmMGFtu_IO5q&gclid=Cj0KCQjwjIPSBhCCARIsABGyK7uEhF 1jcXO2jGmEnsfevmc-1XFwwCLSm7IK4fT5PUpHo6zr9Bx7Uu4aAir-EALw_wcB

"Lämplig för kaffebönor/kryddor/nötter/fröer"
Citera
2026-06-29, 00:05
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Jo men jag tror inte det skulle fungera. Allt skulle bara fastna och bli en stor röra. Tänk dig hela torkade växter, stammar och blad.
De är torra inga konstigheter.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-06-29 kl. 00:11.
Citera
2026-06-29, 00:06
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Det skulle kanske funka med en mixer, inte stav utan matberedare med mixerinsats eller liknande. Så att örterna inte flyger omkring utan hålls på plats under mixningen/pulvriserandet.

Jag håller med om att mortel nog inte skulle fungera. Torkade blad bara fastnar och gnids runt utan att bli pulver. Jag har försökt använda mortel till lagerblad...

Ja en mixer skulle kanske kunna fungera.
Citera
2026-06-29, 00:28
Medlem
Mortel är väl vanligast, annars någon kvarn eller likadan grinder folk smular weed med
Citera
2026-06-29, 00:55
Medlem
Om mortel inte duger så kanske blir fruktmixer bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in