Citat:
Ursprungligen postat av
enonil
Tänk dig att du har en politisk webbplats där man implicit kan bekräfta att de som har registrerat konton där och deltar i omröstningar är unika personer, bekräftade anonymt via BankID med ett svenskt personnummer och således med största sannolikhet har rösträtt i Sverige. Egentligen är kravet bara att man har möjlighet att registrera sig anonymt via BankID på sidan.
Tror det skiter sig på det fetade. Med risk för att jag missat något, men såvitt jag kan se så är det möjligt att skapa ett system där någon (BankID, staten, &c) kan verifiera att jag, säg, är svensk medborgare (om jag nu råkar vara det) för en webbsida utan att webbsidan får reda på mer om mig eller BankID/staten får reda på vilken sida det är som vill ha uppgiften. Det blir betydligt knepigare att göra med villkoret att jag inte får ha gjort det förut. Det skulle ju antingen kräva att det följer med någon form av personlig identifierare med uppgifterna som i värsta fall kan kopplas tillbaks till min identitet, eller att webbsiten skickar med någon persistent information som gör att BankID/stat sedan med lite luskande kan koppla frågan tillbaks till webbsiten ifråga.
Så antingen får Flashback reda på vem jag är (i någon mån), eller så får BankID reda på att jag är aktiv på Flashback.
Med reservation för att jag inte läst på jättemycket, men det ser åtminstone vid en första anblick inte ut som att t.ex. VDC som länkades tidigare i tråden löser det heller.
Kruxet ligger alltså i att det är enkelt att svara på "berätta egenskap X om den här individen," men svårt att svara på "berätta egenskap X om den här individen
endast om du inte gjort det förut". Det sistnämnda är svårt utan att på ett eller annat sätt koppla ihop frågorna och/eller svaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
enonil
Det finns säkert undantag som att vissa har BankID men ändå inte har rösträtt eller liknande, men även om det inte är perfekt utifrån detta har man ju drastiskt kunnat sålla bort botar och folk som inte är kopplade till Sverige eftersom de inte har BankID/svenskt personnummer.
När diskussioner och omröstningar sker så hade man kunnat utgå ifrån att varje konto är en unik sådan individ kopplad till Sverige, utan att någon vet vem det är. Själva webbplatsen skulle vilje spara så lite som möjligt kring användarens registrering förutom att den är unik och kopplat till det unika token som BankID gett till webbplatsen för att bekräfta innehav/signering utav BankID.
Kan du förstå användingen av detta som jag ser det tror du?
Jag förstår att
du tycker det är viktigt. Personligen ser jag dock inget större värde i att veta att en person är "kopplad till Sverige". Jag anser absolut inte att det är ett problem som motiverar en infrastruktursatsning från "Sveriges" sida. Visst, jag irriterar mig också på folk som dubbelröstar i Pepparkakshustävlingen, men
come on... ;-)