Citat:
Ursprungligen postat av
KamerunHunter
Beror ju lite på. Det finns "säkra" metoder som liknar de jag pratar om, men de har nackdelen att säkerheten vilar på trust. Vi kan ju lätt skapa en mellanaktör som tar ett personnummer, verifierar med bankid att den personen önskar få detta kollat, och skickar till folkbokföringens api och där plockar ut födelseort och enbart skickar tillbaka det till webservern. Så länge varken Bankid eller Skatteverket för loggar över den transaktionen är det lugnt, om du även kan lita på mellanaktören.
Men jag ska erkänna att jag spånar en del om saker jag är långt ifrån expert på.
Men vad menar du med svensk? Om du menar "etniskt svensk" så tror jag det hela kan bli rätt problematiskt.
Jag menar folk med svenskt personnr eller som har rösträtt i Sverige, så att de kan föra en verifierad talan på t.ex. en webbplats för ett svenskt parti.
Ja, jag vill ju maximera säkerheten och anonymiteten så den "trust" som folk vill ge lär ju endast komma till "statliga instutioner" som BankID, för nästan hela befolkningen litar på och har böjt knä till (det systemet); även om jag inte håller med om att det är rätt, så är det ett faktum.
Det här med mellanaktörer skapar bara ett nytt problem i mitt huvud, varför skulle folk acceptera det? I deras (och mitt) mind borde det vara inkluderat i BankID för att det ska vara att lita på.
Du menar säkert att under BankID så finns det mellanhänder redan som opererar, du får gärna utveckla kring det men sålänge det är under "BankID" så ska de (dvs. BankID) gå i god för säkerheten kring den här typen av verifiering jag efterfrågar, för först då är det officiellt.