2026-06-28, 21:40
Medlem
Helt otroligt, var varmt 2006, 2014, 2018, 2023, osv bla bla och slutet på 90 talet var det kallt. Usch för klimatet.
Citera
2026-06-28, 21:48
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MumsarMazarin
Expressen slår ju rekord i att vara klimatalarmistiska. Herregud vilken domedagspropaganda i rubriksättningarna.

"Klimatforskaren" som Expressen intervjuat tycker att vi ska sluta köra bil helt och hållet.

Klimatmupparna är inget annat än ett gäng galningar.

Jag tycker att alla borde göra tvärtom för att jävlas med alla efterblivna miljömuppar.

Öka utsläppen tills de får hjärnblödning.
Citera
2026-06-28, 21:51
Medlem
SmartSkalles avatar
1933 var det 38 plus i Uppland.
1947 var det också 38 plus, nu i Småland.
1955 var det 33 plus i Stockholm.
Skönt att det nu är lite svalare...vi måste kanske nöjesköra lite mer med våra feta dieselbilar för att få det lite varmare...:-)
Citera
2026-06-28, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Helt otroligt, var varmt 2006, 2014, 2018, 2023, osv bla bla och slutet på 90 talet var det kallt. Usch för klimatet.

Precis, jag bor i södra Sverige och det var en OK sommar förra året, men absolut ingen varm sommar.
Denna sommar däremot är det så varmt att tågen ställs in i hela kommunen "på grund av höga temperaturer". Jasså, kan inte tåg gå om det är över 30 grader? Är det samma i länder i södra Europa där det ofta är den temperaturen. Står tågen helt stilla där varje sommar eller är det bara i Sverige som tågen inte kan hantera 30+ grader?

Vintern var däremot ovanligt kall och snöig här där jag bor. En normal vinter så är det knappt snö alls på hela vintern. Kanske kommer några snöflingor, men inget som fastnar, men den här vintern var lite som 2012 tror jag det var. Då öste det ner snö och skapade kaos. Sedan dess har det inte varit någon egentlig vinter förrän nu 2026. Då blev det rejäl vinter även i södra Sverige, men samtidigt har vi också rekordvarm sommar.

Det är så klimatet funkar. Vissa skriker klimatförstöring/klimatförändring så fort det blir en varm sommar, men jag hör ingen skriker om att vi är på väg åt andra hållet när det är en riktigt kall vinter.

Det är bara så det funkar. Det är ibland kalla vintrar, ibland varma och samma med sommaren.
Citera
2026-06-28, 22:01
Medlem
Visst är det rejält varmt, rekordvarmt på flera håll. Lite rubriker förtjänar det väl. Men media nämner naturligvis inte att det är rekordkallt i andra områden som Arktis eller NV USA just nu.
Nordpolsområdet har faktiskt haft rekordkallt en längre tid.

Sen vill media gärna tjata, överdriva och skrämmas med värmen pga många jornalister är egentligen är vänster/mp-aktivister som vill påverka valet.
Hade det varit kyligt eller normal sommar hade det inte funkat lika bra att skrämmas.
Fast den där figuren J.J i Aftonbladet (som verkar gillar att ha löjlig bild på sig själv med bister uppsyn vid varje skrämselartikel) hade nog kört sina clickbait varje vecka om klimatkollapsen ändå.

Orsaken till värmen?
Bl.a
* Hunga-Tonga vulkanen 2022 släppte ut enorma mängder vattenånga till stratosfären som boostat temp.
* Kraftig El Niño i tilltagande fas
* AMO+ skiftar till AMO- med förändringar i Atlantens SST anomalier.
* Stark AAM som kan förstärka både högtryck och lågtryck.
* Mänskligt orsakad uppvärmning ska inte förnekas och är sannolikt en del av förklaringen. Men bara en liten del i det.
Senast redigerad av TierraDelFuego 2026-06-28 kl. 22:14.
Citera
2026-06-28, 22:06
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Precis, jag bor i södra Sverige och det var en OK sommar förra året, men absolut ingen varm sommar.
Denna sommar däremot är det så varmt att tågen ställs in i hela kommunen "på grund av höga temperaturer". Jasså, kan inte tåg gå om det är över 30 grader? Är det samma i länder i södra Europa där det ofta är den temperaturen. Står tågen helt stilla där varje sommar eller är det bara i Sverige som tågen inte kan hantera 30+ grader?

Vintern var däremot ovanligt kall och snöig här där jag bor. En normal vinter så är det knappt snö alls på hela vintern. Kanske kommer några snöflingor, men inget som fastnar, men den här vintern var lite som 2012 tror jag det var. Då öste det ner snö och skapade kaos. Sedan dess har det inte varit någon egentlig vinter förrän nu 2026. Då blev det rejäl vinter även i södra Sverige, men samtidigt har vi också rekordvarm sommar.

Det är så klimatet funkar. Vissa skriker klimatförstöring/klimatförändring så fort det blir en varm sommar, men jag hör ingen skriker om att vi är på väg åt andra hållet när det är en riktigt kall vinter.

Det är bara så det funkar. Det är ibland kalla vintrar, ibland varma och samma med sommaren.

Nej, det är bara svenska tåg som inte tål väder relaterat till årstiden. Är det för varmt så kan tågen inte köra, är det för kallt så kan de inte köra, ligger det ett löv på spåret kan de inte köra osv.
Citera
2026-06-28, 22:13
Medlem
Brunafingrarnas avatar
40°C i Berlin idag, det är en tidsfrågan innan vi får njuta av behagliga temperaturer. Högern kommer att fixa ac till folket men kärnkraftverken står stilla p.g.a. varma hav.
Citera
2026-06-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej, det är bara svenska tåg som inte tål väder relaterat till årstiden. Är det för varmt så kan tågen inte köra, är det för kallt så kan de inte köra, ligger det ett löv på spåret kan de inte köra osv.

Ja det är också därför jag aldrig åker tåg, men inte bara det. Även när det är normaltemperatur så är de alltid försenade eler är andra problem. När det inte är några problem, så är det ändå ett väldigt dyrt sätt att resa. Det är billigare med flyg och billigare med buss, många gånger är det också billigare med bil, så varför är tåg så populärt när det är bland det dyraste alternativen, ofta är sent och ofta har problem?

Sluta åk tåg bara! Vad är det för fel på folk?
Citera
2026-06-28, 22:28
Medlem
Oh-be-wans avatar
Alarmisterna får lite vatten på sin lilla kvarn, köpt av skattemedel, så fort det blir lite varmare än normalt. Just nu är det behagligt med 30 grader i södra delarna. 2009 hade vi också 30 grader och dessförinnan också 30 grader vid många tillfällen. 2003 bodde jag i Paris, det var >40 grader den sommaren. Skönt men lite varmt, har en fin bild på mig när jag svettas.
Citera
2026-06-28, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Alarmisterna får lite vatten på sin lilla kvarn, köpt av skattemedel, så fort det blir lite varmare än normalt. Just nu är det behagligt med 30 grader i södra delarna. 2009 hade vi också 30 grader och dessförinnan också 30 grader vid många tillfällen. 2003 bodde jag i Paris, det var >40 grader den sommaren. Skönt men lite varmt, har en fin bild på mig när jag svettas.

Själv tycker jag 25c är nog. Det behöver inte vara varmare än så. Nu när det är 33 grader ute och 28 inne så måste jag köra min portabala AC, men eftersom jag bor i 4 rum och kök så hade jag behövt i alla fall 2st till. Jag kan få svalt och skönt i ett rum, men inte i de andra.

Dessutom drar de ca 1500-2000W i ström per enhet så det blir ju dyra elräkningar tyvärr.
Skulle gärna se ett parti i riksdagen som la ett förslag på att AC blir obligatoriskt i hem.
Citera
2026-06-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Töntigt är det. Alla som spenderar någon som helst tid i södra Europa vet att våran högsommar är en vanlig höstafton där.. ungefär.
Citera
2026-06-28, 23:58
Medlem
Money2spends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilioZapata
Hörru pappskalle. Jag är enormt nyfiken kring vad du tror ”propagandisterna” ska få ut av detta; vad ska denna jättelika konspiration som du och en hel del andra faktaresistenta åldringar så övertygat tror på leda till? Vad är ändamålet med att ”ljuga” om en global uppvärmning som dessutom är vedertagen fakta, understödd av forskningsorgan i länder med regeringar lika bakom flötet som ni?
Grabben, allt du tror på, allt du ”vet”, är du blint skedmatad att tro på. All information som du tar del av finansieras. Allt, finansieras. Börja där, pöjk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in