Citat:
Ursprungligen postat av
ALSGLOBAL
Helt otroligt, var varmt 2006, 2014, 2018, 2023, osv bla bla och slutet på 90 talet var det kallt. Usch för klimatet.
Precis, jag bor i södra Sverige och det var en OK sommar förra året, men absolut ingen varm sommar.
Denna sommar däremot är det så varmt att tågen ställs in i hela kommunen "på grund av höga temperaturer". Jasså, kan inte tåg gå om det är över 30 grader? Är det samma i länder i södra Europa där det ofta är den temperaturen. Står tågen helt stilla där varje sommar eller är det bara i Sverige som tågen inte kan hantera 30+ grader?
Vintern var däremot ovanligt kall och snöig här där jag bor. En normal vinter så är det knappt snö alls på hela vintern. Kanske kommer några snöflingor, men inget som fastnar, men den här vintern var lite som 2012 tror jag det var. Då öste det ner snö och skapade kaos. Sedan dess har det inte varit någon egentlig vinter förrän nu 2026. Då blev det rejäl vinter även i södra Sverige, men samtidigt har vi också rekordvarm sommar.
Det är så klimatet funkar. Vissa skriker klimatförstöring/klimatförändring så fort det blir en varm sommar, men jag hör ingen skriker om att vi är på väg åt andra hållet när det är en riktigt kall vinter.
Det är bara så det funkar. Det är ibland kalla vintrar, ibland varma och samma med sommaren.