2026-06-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robert-Arsleberg
Undrar om det även går åt andra hållet. D.v.s. att en man kan villkora sitt samtycke med att en kvinna går på p-piller.

Visar det sig att hon inte gör det så döms hon till 3 års fängelse för våldtäkt och 240 000 kr i skadestånd.
Hur ska det visa sig tänker du? Man kan ju fortfarande missa ett piller eller bli magsjuk även om man "går på" p-piller.
Citera
2026-06-28, 19:32
Medlem
Vissa källor skriver att kvinnan tilldömts allt från 220 000 -240 000 kr i skadestånd.
Enligt Samnytt ska hon få 220 000 kr och då ska 20 000 kr utgöra sveda och värk.
Enligt läkarundersökning på SöS hade kvinnan inga (fysiska) skador.
Citera
2026-06-28, 19:32
Medlem
Robert-Arslebergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur ska det visa sig tänker du? Man kan ju fortfarande missa ett piller eller bli magsjuk även om man "går på" p-piller.

Om det, rent hypotetiskt, på det ena eller andra sättet kommer fram att kvinnan ljugit om detta, t.ex. genom att hon själv bekänner detta för en vän, eller att hon blir gravid och inte kan visa att hon ens haft recept på p-piller vid tillfället.
Citera
2026-06-28, 19:45
Medlem
LimitedByAsholess avatar
För lågt straff. Borde vara stening till döds på Sergels torg. Staten borde dessutom arrangera fria bussresor för rabiata feminister från hela Sverige som vill komma och kasta sten.
Den svenske cucken ska veta hut...
Citera
2026-06-28, 20:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nu har jag inte läst domen men antar att tro fokuserar på detta i lagtexten "Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett vaginalt, analt eller oralt samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst tre och högst sex år. " kan tänka mig att domstolen resonerar att hon inte deltog frivilligt med sex utan kondom och att det då kan definieras som våldtäkt enligt brottsbalken 6:1.

Fast lagtexten säger ingenting om att kondom spelar nån roll. Lagtexten fokuserar på den sexuella handlingen och i det här fallet var sexet helt frivilligt. Inget tvång var inblandat. Det stämmer att hon inte ville ha sex utan kondom, men varför hade hon det i så fall? Jag kan inte förstå vad som kan ha hindrat henne att se till att sexet skedde med kondom.

En person kan ställa krav på massor av saker för att gå med på sex, en viss typ av musik, att motparten ska vara nyduschad osv osv, men bara för att allt inte är som utlovat, så blir det ju inte våldtäkt. Vi pratar om ett väldigt specifikt brott och det mest grundläggande kriteriet dvs tvånget finns inte i det här fallet. Sexet har skett med samtycke!

Hon är vuxen. Hon var inte påverkad. Hon blev inte tvingad eller övertalad. Varför tar hon inte själv ansvar för att sexet sker med skydd???? Är hon synskadad eller utvecklingsstörd?
Senast redigerad av fernebo 2026-06-28 kl. 21:03.
Citera
2026-06-28, 21:14
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Jo om mannen tvingar på kvinnans hans sädesvätska utan samtycke.

På vilket sätt menar du att tvång var inblandat? Om tvång var inblandat så hade det absolut varit våldtäkt, men nu var det som så att hon hade sex frivilligt och inte ens bemödade sig att kolla om han hade gummit på.

Ett åtal för bedrägligt beteende, ofredande eller möjligen framkallande av fara hade varit lite mer på sin plats. Däremot inte våldtäkt!
Senast redigerad av fernebo 2026-06-28 kl. 21:18.
Citera
2026-06-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Varför skulle det vara godtyckligt när man kan ha ett bindande kontrakt? Det är då avtalsbrott att inte följa villkoren. Inför äktenskapsbrott och kontrakt så är allt det här löst, inga konstigheter.

Avtalsbrott är inte kriminaliserat, du kan inte få något straff för att du begått ett avtalsbrott. Om du vill göra det möjligt att skriva avtal som stipulerar skadestånd vid otrohet kan du ju argumentera för det (jag ser nog helst att rättsväsendet inte tyngs med den sortens tvister), men det är inte samma sak som att dömas till tre års fängelse (plus skadestånd) för brottet våldtäkt.

Det godtyckliga handlade om vilka som begår brott som blir dömda för det. Ju större du gör brottskatalogen och ju fler vardagliga mänskliga beteenden du kriminaliserar, desto mindre procent av de som begår brott kommer att dömas. Därmed ökar godtyckligheten i systemet.
Citera
2026-06-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast lagtexten säger ingenting om att kondom spelar nån roll. Lagtexten fokuserar på den sexuella handlingen och i det här fallet var sexet helt frivilligt. Inget tvång var inblandat. Det stämmer att hon inte ville ha sex utan kondom, men varför hade hon det i så fall? Jag kan inte förstå vad som kan ha hindrat henne att se till att sexet skedde med kondom.

En person kan ställa krav på massor av saker för att gå med på sex, en viss typ av musik, att motparten ska vara nyduschad osv osv, men bara för att allt inte är som utlovat, så blir det ju inte våldtäkt. Vi pratar om ett väldigt specifikt brott och det mest grundläggande kriteriet dvs tvånget finns inte i det här fallet. Sexet har skett med samtycke!

Hon är vuxen. Hon var inte påverkad. Hon blev inte tvingad eller övertalad. Varför tar hon inte själv ansvar för att sexet sker med skydd???? Är hon synskadad eller utvecklingsstörd?

Nu har jag inte heller läst domen och jag skulle egentligen vilja göra det innan jag uttalar mig alltför mycket, men det får väl antas att hon inte visste om att han inte hade kondom? Jag tänker mig att kvinnor (liksom män) för det mesta kan känna om det är en kondom på eller inte, men det är väl inte otänkbart att alla inte kan det? Eller att hon kanske var i ett tillstånd som gjorde att hennes förmåga att upptäcka det sänkts, t.ex. berusning. Första gången jag hade analsex förstod jag det inte när det skedde, eftersom jag var väldigt berusad vid tillfället och det var hon som "skötte maskineriet". Jag märkte bara att det blev så trångt att det gjorde ont, men var generellt så oerfaren med sex och så berusad att jag inte förstod innebörden av detta. Det var först när jag nyktrat till nästa dag som jag började misstänka och fick det bekräftat efter att ha frågat kvinnan jag varit med.

Men jag håller med om att detta, om det står sig i högre instans, öppnar upp för mycket konstiga domar. Det är som du säger, om den ena parten t.ex. kräver att den andra ska vara nyduschad vid sex och så framkommer det att den andra parten hade duschat tio timmar tidigare, snarare än direkt före sexet, ska den ej-nyduschade dömas för våldtäkt då, eftersom samtycke saknades för ej-nyduschat sex? Jag tror inte att det här är rätt väg att gå, även om en del sådant här beteende är genuint problematiskt. Men då kanske man får skriva en ny lag istället som tar sikte på dessa specifika situationer. T.ex. ljuga om p-piller, förstöra kondom och annat som går ut på att utsätta den andre för risken för oönskad graviditet/föräldraskap och/eller risken för könssjukdomar (den som vet om att hen har en könssjukdom och ändå har oskyddat sex kan redan åtalas för försök till misshandel, om partnern inte smittas, alternativt misshandel, om partnern smittas).
Citera
2026-06-28, 21:58
Medlem
Var det inte så att kvinnan och mannen hade ett sexuellt förhållande sedan en längre tid tillbaka? Att hon i "Whatsapp" skrev ”Hur många gånger har jag sagt åt dig att använda den jävla kondomen?”

Det normala för mig hade varit att om kondom var en "deal-breaker" för henne, så borde hon långt innan sagt "Om du inte börjar använda kondom när vi har samlag, så kommer jag att avsluta vår relation"

Att detta resulterar i tre års fängelse är precis så absurt som vi tyvärr har blivit vana vid i Sverige. En bilist som kör rattfull, utan körkort för 25:e gången och till slut kör ihjäl någon får villkorlig dom och 20.000kr i böter för att det inte finns något uppsåt . . . precis lika sjukt i andra ändan av skalan . . .
Citera
2026-06-28, 22:50
Medlem
FedupFlorences avatar
Hon kommer hem till honom kl 23:11. Han är naked with a boner. Kl 23:39 är hon på väg hem och han är so so sorry. Dom skulle ha passionate sex hela natten men det blev inte så för han kom direkt och i henne när han bara skulle känna lite stående bakom henne i hallen innan hon ens hängt av sig. Nåt sånt.

Dagen efter fotar hon kvitto på akut p-piller (det verkar vara fokus på utlägg och swish det handlar om) och då får man får väl anta att STI-rekandet dom emellan är förbi och det är bara hon som drabbas fysiskt av hans kukeri. Men varför är det rimligt att dra det här rättsligt? Offer utan skada, GM utan uppsåt och en naken kuk som passerar förbi helt obemärkt i periferin.
Citera
2026-06-28, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo

Du förstår inte hur lagboken är uppbyggd? Å synnerhet brottsbalken, det finns inte reglerat i detalj exakt alla rekvisit. Antingen finner man stöd i propositionen eller så bildas det praxis genom domstolarna. Du tycks välja att inte läsa hela mitt citat från lagtexten. Krävs inte bara tvång som rekvisit utan även sexuell handling som genomförs utan den andras medgivande, som att skippa kondom när den andra specifikt haft detta som krav.
Är nog du som är utvecklingsstörd, skulle vara försiktig med att anklaga henne med tanke på att du är helt faktaresistent
Citera
2026-06-28, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du förstår inte hur lagboken är uppbyggd? Å synnerhet brottsbalken, det finns inte reglerat i detalj exakt alla rekvisit. Antingen finner man stöd i propositionen eller så bildas det praxis genom domstolarna. Du tycks välja att inte läsa hela mitt citat från lagtexten. Krävs inte bara tvång som rekvisit utan även sexuell handling som genomförs utan den andras medgivande, som att skippa kondom när den andra specifikt haft detta som krav.
Är nog du som är utvecklingsstörd, skulle vara försiktig med att anklaga henne med tanke på att du är helt faktaresistent

Vi kan väl anta han hade som krav att köra UTAN kondom,
hon accepterade det eftersom hon hade sex frivilligt.

Vad ska du göra åt det resonemanget? Låtsas att hennes krav är viktigare? Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in