2026-06-28, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men det är ju fullt möjligt att skydda sig själv och slippa lägga det i någon annans händer?
Nej det är det inte. Kondom är en av få saker som skyddar mot både graviditet och könssjukdomar. Visst femidom finns men det finns inte på varenda seven eleven och varje butik. Dessutom kan inte alla tjejer ha preventivmedel av olika orsaker
Citera
2026-06-28, 14:23
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Familjens Jurist skriver:

"Om en kvinna exempelvis osanningsenligt uppgett att hon använt något slags preventivmedel och blir gravid finns det inte något pappan till barnet kan göra".

Se mitt inlägg #924 där även kondomfrågan behandlas.
Och hon åker inte dit för våldtäkt? Matriarkatet...
Citera
2026-06-28, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag förstår vad du menar, men jag tror du är påverkad av indoktrineringen att sådant här är något vettigt som rättsväsendet skall syssla med. Det borde det öht inte göra.

En man skall i ett rättvist samhälle inte kunna dömas för brottet att ha fått utlösning under samlag öht. Det är en naturlig kroppsfunktion och det kan aldrig vara motiverat att göra det till ett brott om det görs fel.
Alltså jag tycker straffet är helgalet (lät kanske ut i mitt förra inlägg som att jag inte tycker det var farligt). Tvärtom tycker jag det är riktigt sjukt att man kan få ett sånt här hårt straff för något som detta. Det räcker alltså att man glömmer sätta på kondomen för att riskera ett långt fängelsestraff och bli stämplad som våldtäktsman med alla följder det innebär. Helgalet.

Edit:
Det är nästan så man blir lite rädd när man ska ha sex med någon ny person. Vem vet, hon kanske känner sig missnöjd efteråt och anmäler en. Hon kanske ångrar att hon hade sex och anmäler. Känns som att hela den här samtyckesgrejen är så oerhört knepig och att döma rättvist måste vara svårt då ord ofta står mot ord. Det känns som det är alldeles för lätt att kunna bli dömd. Vet inte hur man ska göra på annat sätt. Man får hoppas att det är en vettig kvinna man ligger med helt enkelt.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-06-28 kl. 14:36.
Citera
2026-06-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Idag nej.
Men innan dom höjde straffen så såg det annorlunda ut, och man dömer väldigt ofta minimistraffet istället för något annat.

Japp men vid 3 års straffvärde det är såpass högt att annan påföljd än fängelse är utesluten inte ens en riktigt omfattande behandlingsplan från kriminalvården såkallad kontraktsvård kan inte ersätta ett fängelsestraff på 3 år tack och lov får man ju säga
Citera
2026-06-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annacondanna
Lika stor för könssjukdomar ja. Men han behöver inte dras för graviditets oro och få de fysiska menen av det.

Från det manliga perspektivet så kan det ju också handla om hon VILL behålla barnet,
så han får (minst) ta ekonomiskt ansvar under 18 år.
Citera
2026-06-28, 14:30
Medlem
lagfrukts avatar
Ett oansvarigt korkat luder borde förstå att idka samlag är samtycke. Om hon inte vill bli mamma änn skulle hon inte lagt sig i sängs å börja med. Är det djurparkherrens fel om jag klättrar deras stängsel och kastar mig i lejonhägnet? Något unns av ansvar borde kvinnobarnen ändo ha.
Citera
2026-06-28, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon ville inte ha sex med honom utan kondom. Hon ville inte att han skulle komma i henne vaginalt utan kondom. Han struntade i att använda kondom och kom i henne vaginalt utan kondom, mot hennes uttalade vilja. Detta är definitivt våldtäkt. Trist att du inte fattar det.

Nej hon märkte givetvis att han inte hade kondom under sexet och gav samtycke till det detta är garanterat en hynda som är ute efter pengar och använder rättssystemet till det
Citera
2026-06-28, 14:32
Medlem
Citat:
Nej det är det inte. Kondom är en av få saker som skyddar mot både graviditet och könssjukdomar. Visst femidom finns men det finns inte på varenda seven eleven och varje butik. Dessutom kan inte alla tjejer ha preventivmedel av olika orsaker

Om det är precis så illa, att hon inte kan ha några andra alternativ, så får hon ju ta lite ansvar och verkligen kontrollera att kondomen är på.
Men nu hade hon flera gånger redan accepterat att köra utan kondom..
Citera
2026-06-28, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Ett oansvarigt korkat luder borde förstå att idka samlag är samtycke. Om hon inte vill bli mamma änn skulle hon inte lagt sig i sängs å börja med. Är det djurparkherrens fel om jag klättrar deras stängsel och kastar mig i lejonhägnet? Något unns av ansvar borde kvinnobarnen ändo ha.

Håller med dig detta är definitivt ingen våldtäkt hon vill bara ha skadestånd det ludret
Citera
2026-06-28, 14:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
30-40 000 aborter är nog en konsekvens av att det finns män som just beskrivs i domen men också för att människor har mer sex idag. Om vi räknar på att 75% av befolkningen är sexuellt aktiva är det 40,000 aborter på 7,5 miljoner människor. Det är inte mycket och något man kan räkna med. Kondomer spräcker, preventivmedel är inte 100%, kvinnor vill inte ge upp studier eller jobb för en oplanerad unge. Men det är traumatiskt att gå igenom en abort.

Får man fråga varför då de flesta genomförs tidigt innan v.7?
Citera
2026-06-28, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Allvaret i den gärning som kategoriseras som våldtäkt har minskat avsevärt genom olika lagändringar. Numera ställs inte längre krav på att våld, tvång eller hot ska vara inblandat för att en handling ska klassificeras som våldtäkt. I vissa fall krävs inte ens fysisk beröring av en annan människa för att en handling ska klassificeras som våldtäkt. Det kan räcka med att sitta vid en skärm för att handlingen ska betraktas som våldtäkt i Sverige.

75 procent av våldtäkterna begås av någon som offret känner på något sätt – till exempel partner, före detta partner, vän, bekant eller en person som offret nyligen träffat.

Enligt en granskning av våldtäktsärenden som gjordes av Brottsförebyggande rådet var endast cirka 3–5 procent av de anmälda våldtäkterna överfallsvåldtäkter. Samma studie visade att parterna i ungefär 75 procent av fallen kände varandra på något sätt, och att gärningspersonen i drygt en tredjedel av fallen var en nära partner eller tidigare partner.

SAMMANFATTNING:

Överfallsvåldtäkter är mycket sällsynta och inte representativa för de svenska fallen av våldtäkt.

Ett mer representativt exempel på våldtäkt är ett fall där en man och en kvinna lever i en relation och har frivilligt samlag. Kvinnan anmäler senare mannen för våldtäkt. Ord står mot ord, teknisk bevisning saknas och mannen blir dömd för våldtäkt.

Svenska män behöver vakna upp och inse att de har blivit lurade av radikalfeministerna. En våldtäkt i Sverige är inte längre en riktig våldtäkt.

Vi har inte en epidemi av våldtäkter i Sverige – Vi har en epidemi av svenska män som blir stämplade som våldtäktsmän och får sina liv förstörda på grund av rent jävla trams.

För att balansera det hela borde fler män anmäla kvinnor för våldtäkt. Fall där män säger nej men där kvinnan väljer att fortsätta är fler än man anar.
Fler anmälningar behövs för att belysa problemet.
Citera
2026-06-28, 14:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Bevisning. Det måste finnas bevisning för dömande dom. Vi lever i en rättsstat. Saknas bevisningen eller den är för svag enligt rätten, så blir det friande dom. Eller en lägre dom, om det går att bevisa annat brott än våldtäkt (tex. sexuellt ofredande). Men våldtäkt inte går att bevisa.

Bevisning är A och O.

Och denna tjejen blev våldtagen på riktigt. Hon ville inte ha sex utan kondom. Hon ville inte att han skulle komma i henne utan kondom. Han sket i det. Sket i både kondomen och sket i att dra ut snorren i tid, trots att han inte hade samtycke till detta = våldtäkt.

Vad tänker du kring en man som blir dömd till våldtäkt i 3 år och får betala skadestånd på 230.000 kr till en kvinna och får sitt liv mer eller mindre förstört för att han har använt kondom vid ett samlag?
Hur skulle du känna för den mannen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in