Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Frozen fright är en politiskt konstruerad myt som är till för att motivera bisarra lagar som den om ”samtycke”. Det är ett extremt tillstånd som drabbar djur i dödsskräck och är inget som hindrar en person som är utsatt för övertalning eller tafsande att göra motstånd och tala om ifall något oönskat sker.
Vad nu Frozen fright har med det här fallet att göra?
Alltså du verkar ju inte riktigt ha koll på läget... läs lite forskning så kommer du se likheterna. Å jag tror du heller aldrig varit utsatt för en våldtäkt å därför inte kan förstå känslan en utsatt person upplever.
Vad de hade å göra med saken är att inlägget som jag citerade talades de om att hon inte skrek gjorde motstånd ect. De är väldigt många % av våldtäktsoffer som hamnar i frozen fright och därför inte ex skriker viftar osv många av dessa våldtäktsoffer skuldbelägger även sig själva som "varför gjorde jag inte si eller så" helt enkelt pga såna här uttalanden och en samhällssyn på hur man "bör bete sig" om något sådant händer. Att hjärnan stänger av och man fryser talades de tråkigt nog inte så mkt om i samhällsdebatten, på samma sätt som föråldrade synsätt om att män inte kan bli våldtagen lever kvar.
Kroppsliga reaktioner är inte alltid svaret på vad känslan säger och de är något som behöver lyftas in i samhällssynen