2026-06-28, 11:26
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Med tanke på rådande lagstiftning där man kan dömas till 3 års fängelse om man tar av kondomen, så borde väl kvinnan rimligen bli dömd till våldtäkt om hon ljuger om P-piller och sen blir gravid och behåller barnet?

Man kan tycka att hon i alla fall borde bli straffad för något, vilket jag inte tror en kvinna skulle bli i detta fiktiva fall...
Citera
2026-06-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Herregud - mitt sista svar till dig. "Incitamenten för kvinnor är betydligt lägre..." - skulle hävda tvärtom, då kvinnor ofta sätter dit män och erhåller skadestånd, men än mer ofta, livstids försörjning. Hur mången kändisar har ex. inte råkat ut för slika gold diggers. Incitamenten betydligt lägre, my ass!

herregud själv....

Underhåll för barn går inte till kvinnor...din mupp.
Den går till barnet.
Svenska kvinnor är precis lika ansvariga för sin egen försörjning som ensamstående med barn som utan.

Incitamentet för en svensk kvinna att skaffa barn mot en mans vilja för att få underhållsbidrag för detta barn...skulle jag hävda är extremt litet.
Underhållsbidrag täcker ofta inte ens halva den reella kostnaden för att ha ett barn.
Möjligen skulle det vara en viss poäng att lura en miljardär på detta viset i Sverige, för att möjligen kunna få ett högre underhållsbidrag än standard....men sorry, underhållsbidrag räknas även efter barnets verkliga behov...och inte enkom på faderns inkomster.

Du är helt enkelt ute och snurrar rejält.
Citera
2026-06-28, 11:28
Medlem
Citat:
Har redan svarat på detta, din knallhatt! Läs för fan svaren du får!

Du är nu på IGNORE!

Hann för i helvete inte läsa ditt svar, innan jag ställde frågan igen för femte gången. De tre första gångerna gav du mig inte svar. Jag kunde omöjligt veta att du givit mig svar den fjärde gången gången jag ställde frågan, innan jag sett ditt svar. och ställde därmed frågan en femte gång, omedveten om att du svarat på frågan den fjärde gången jag ställde den.

Ah. Så lämpligt. Då vet du att jag har bra och hållbara argument i frågan. Men vill inte läsa dessa.
Så nu vet övriga det i tråden: läs mina svar i tråden. De är bra och logiska och rimliga argument. Så pass bra att trådstartaren inte vill kännas vid dessa, då hans trådstart skulle falla platt. Och lägger mig på "ignore" för att slippa fatta detta.
Citera
2026-06-28, 11:35
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, om kondomen går sönder är det ju inte våldtäkt. Olyckor kan ju hända!
Men om kondomen går sönder, mannen märker det och fortsätter med sexet ändå och sprutar i kvinnans vagina mot hennes vilja = våldtäkt.

Nej, en kvinna som ljuger om p-piller, invaderar ju inte mannens penis med sina ägg under sexakten. Hade hon ljugit om att hon tar p-piller och inte har ägglossning. Och sedan sprutar mannens penis full med sina ägg, mot hans vilja hade det varit = våldtäkt.
Men detta är en biologisk omöjlighet.

Våldtäkt är ju en aktiv sexuell handling som sker under själva sexakten, som det saknas samtycke till. Tex. att spruta kvinnans vagina full med spermier, mot hennes vilja.

Fast man behöver inte få utlösning bara för att man har sex utan kondom, men rätten dömde inte honom för våldtäkt för att han fick utlösning utan för att villkoret för samtycket var att han skulle ha kondom. Då borde det fungera exakt på samma sätt i det omvända fallet. Att villkoret för samtycket är att kvinnan äter p-piller, eller åtminstone tar ett dagen efter-piller. Om hon säger att hon gör detta/ska göra det, men sedan inte gör det så har ju villkoret för samtycket inte uppfyllts och därmed borde det vara våldtäkt.
Citera
2026-06-28, 11:39
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
I princip bryter kvinnan mot samtycket till samlaget. Alltså ska hon ha minst tre års fängelse för våldtäkt. Precis på samma sätt som mannen som inte använde kondom, trots att det var villkorat. Men vi vet alla att det kommer aldrig att hända. När det gäller sexualitet är kvinnor skyddade. Män kan inte våldtas.
Fast frågan kvarstår och du har inte svarat på den. Varför ska man lyssna till vad hon säger? Struntar man i det för att man i stunden så gärna vill knulla?

Principiellt: ja. 100%

I praktiken: katastrof. Vi kommer söka oss till sämre exemplar och då försämras ju allas DNA.

Tänk på det nu, när ni blir giriga med sperman... för ni kommer snabbt bli utkonkurrerade av mörkare killar som mer än gärna sprider sin arabiska säd
Citera
2026-06-28, 11:45
Medlem
Citat:
Detta blir en fiktiv tråd och frågeställning som lyfts... (svårt att hålla tungan rätt i mun här när man skall balansera mellan en fiktiv, men inte osannolik företeelse och den verkliga verkligheten...

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----

I ljuset av att särskilt vita män demoniseras och förnedras genom en många gånger helt absurd och mansfientlig lagstiftning, så önskar jag här lyfta den eventuella dubbelmoralen och/eller de dubbla måttstockarna vad gäller synen på vad kvinnor kommer undan med, som inte män gör...

Vi kan ta ett fiktivt exempel som inte är allt för ovanligt - mörkertalet lär väl vara relativt stort då alla män inte anmäler och många kvinnor gör detta som ett one-night-stand och mannen får aldrig något veta. Men, i fallen där mannen blir upplyst om saken, där kvinnan ljugit om att hon tar P-piller, blir med barn och även föder detta. Mannen kan då bli bidragsskyldig i 18 år. Vad anser ni om detta? Tror ni en kvinna skulle bli dömd för detta? Vad skulle brottsrubriceringen då sättas som? Fängelse? Längd på det ev. straffet?

Det skall sägas att inget fall av denna natur någonsin prövats i svensk domstol och det kan man spekulera i varför, men bara så att detta är sagt, så kan vi inte med 100% säkerhet veta vad utfallet i en slik rättegång skulle landa i. Straff, eller inte straff - vad tror du/ni? Och vad säger detta då om jämställdheten och likabehandlingen (om nu kvinnan skulle undslippa straff)? För det är väl ändå det som är det troliga utfallet i ett sådant rättsfall - om du inte köper denna teori, argumentera gärna för varför det inte skulle vara/bli så.

Förstår att det kan vara svårt att i alla lägen hamna rätt här, när det blir mycket om och men och ett till nu, helt fiktiv frågeställning... Utöver mitt fiktiva exempel så står det pöbeln fritt att diskutera andra lägen där vi verkligen har en lagstiftning som dömer enkom män, eller i alla fall mycket hårdare, än kvinnor...

Ordet är relativt fritt!

Det finns ingen sådan brottsrubricering, det är i allmänhet inte olagligt att ljuga.

Om man stoppar sin penis i en kvinna så får man räkna med att hon kan bli gravid.
Citera
2026-06-28, 11:50
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det finns ingen sådan brottsrubricering, det är i allmänhet inte olagligt att ljuga.

Om man stoppar sin penis i en kvinna så får man räkna med att hon kan bli gravid.

Jo det finns en motsvarande brottsrubricering för män (våldtäkt) om de ljuger om att de har kondom och/eller tar sv kondomen under samlag utan samtycke. Precis samma sak.
Citera
2026-06-28, 11:55
Avslutad
Det enklaste. Att vägra faderskapet ska inte innebära konsekvens.

Återgår man till det så måste kvinnor samarbeta om barnen.

Det systemet har fungerat tidigare i tusentals år och praktiseras än idag över hela världen.
Citera
2026-06-28, 11:57
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Ja, det verkar vara så i dagens värld/Sverige... Du reflekterar ingenting om att kvinnan fört mannen bakom ljuset - är detta okey, för dig? Eller, kanske menar du att ingen skall knulla - varken män, eller kvinnor?

Även om man inte blir förd bakom ljuset så kan det inträffa. Och det händer! Då får man ta den biten med underhåll i 19 år om olyckan är framme och kvinnan väljer att fullfölja. Man har alltid ett val om man ska hoppa i säng med någon eller inte.
Citera
2026-06-28, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Fast man behöver inte få utlösning bara för att man har sex utan kondom, men rätten dömde inte honom för våldtäkt för att han fick utlösning utan för att villkoret för samtycket var att han skulle ha kondom. Då borde det fungera exakt på samma sätt i det omvända fallet. Att villkoret för samtycket är att kvinnan äter p-piller, eller åtminstone tar ett dagen efter-piller. Om hon säger att hon gör detta/ska göra det, men sedan inte gör det så har ju villkoret för samtycket inte uppfyllts och därmed borde det vara våldtäkt.

Nja, det var nog en kombination av att han inte använde kondom och att han kom i henne utan kondom. Som jag förstår utifrån den lilla information som finns om ärendet.

Nope. Den kvinnliga motsvarigheten är i så fall om han kräver femidom och hon struntar i att använda femidom. Femidom är en kvinnlig variant av kondom. Alltså: en barriärmetod.

Men fortsatt: mannen kan inte bli oönskat gravid om kvinnan ljuger om p-piller, han blir inte invaderad av hennes ägg mot sin vilja, om hon ljuger om p-piller.

Kvinnan kan bli oönskat gravid om mannen ljuger om kondom, hon blir invaderad mot sin vilja av hans spermier, om han ljuger om kondom. Och har hon inte samtyckt till den delen av sexakten så är det = våldtäkt.

Hade kvinnan som ljuger om p-piller, sprutat mannens penis full av ägg, mot hans vilja. Så hade det varit våldtäkt. Eftersom själva sprutandet äger rum under sexakten och är en sexuell handling som det inte finns samtycke till.

Ljug om p-piller är inte en sexuell handling. Och kan således inte vara våldtäkt.
Citera
2026-06-28, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jo det finns en motsvarande brottsrubricering för män (våldtäkt) om de ljuger om att de har kondom och/eller tar sv kondomen under samlag utan samtycke. Precis samma sak.

Nä det är inte samma sak och domstolen bedömer det inte som samma sak. Vad för substanser kvinnan har ätit är inte en del av sexualakten.
Citera
2026-06-28, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivaLaMusica
Det enklaste. Att vägra faderskapet ska inte innebära konsekvens.

Återgår man till det så måste kvinnor samarbeta om barnen.

Det systemet har fungerat tidigare i tusentals år och praktiseras än idag över hela världen.

Det innebär konsekvenser för barnen om männen vägrar faderskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in