2026-06-28, 02:39
Medlem
VivaLaMusicas avatar
Glöm nu inte att ingen kvinna skulle anmäla och gå igenom förnedringen av att öppet behöva berätta att hon har blivit våldtagen om hon inte blivit det.
Citera
2026-06-28, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag tycker mer än bevisvärderingen är starkt problematisk i detta fall. Här är den problematiska frågan vilka villkor som måste respekteras. Ta bara fallet att en man som ska ha sex med en tjej säger "jag vill inte ha sex med dig om du har haft sex med en mörkhyad" och tjejen ljuger om detta och de har sex.

Alla, förutom rasseklubben på Flashback, tycker att det är rätt orimligt att en sådan sak ska ha relevans i ett våldtäktsmål. Men då är frågan, var går gränsen? Vilka saker ska räknas till det juridiskt relevanta samtycket? Om man ljuger om sitt jobb ute på en dejt, ska dejten då kunna säga "om hen hade varit ärlig med att hen var arbetslös hade jag aldrig följt med hem" och få detta till att samtycke saknades?

Spontant skulle jag säga att vi har fyra kategorier här:

1) Löftet är av sådan dignitet att avtalsbrott bör betraktas som våldtäkt
2) Löftet har inte den digniteten, men bör straffas, antingen genom en existerande alternativ brottsrubricering eller en ny
3) Löftet har inte den digniteten, och det bör kanske betraktas som klandervärt men inte brottsligt
4) Löftet är rent ut sagt fånigt, och den som vill får väl betrakta det som klandervärt

Exempel på vad jag personligen tycker motsvarar dessa
1) Har sagt ja till vaginalsex, men killen kör in den i röven ändå. Kan ju dock ske av misstag.
2) Här har vi detta fall i dess generella form. Om en tjej vill skydda sig mot könssjukdomar är det mycket rimligt att hon kräver kondom. Detta borde kunna rubriceras som misshandel eller framkallande av fara för annan eller så. Kanske ny rubricering behövs.
3) "Jag älskar dig och vill vara tillsammans med dig" - Svinigt som fan, men inget jag tycker rättsväsendet ska bekymra sig över
4) "Jag testar gärna doggystyle, men bara om det är första gången du gjort det"

I min värld tycker jag det här pendlar lite mellan 2 och 3. Det som gör att jag lutar mot 3 är att hon i konversationen verkar lägga väldigt mycket fokus på graviditet. Vill man skydda sig från att bli gravid så finns det andra skydd. P-piller passar inte alls, men det finns. Femidom finns också, som en kondom som kvinnan sätter in i sig själv. Men när det gäller graviditet tycker jag båda har ett ansvar att förhindra det, men avsaknad av preventivmedel har inget med våldtäkt att göra.

Alla villkor ska väl respekteras, annars bör man avstå? Frågan är väl snarare, som du skriver, vilka samtycken som om de inte respekteras är straffbara.

Jag tror frågan landar i hur samhället ser på det. Att ljuga om arbete, antal partners eller liknande är sannolikt inte något gemene man skulle tycka är straffbart.

Ett problem är naturligtvis att en person kan känna lika starkt för en för andra orimlig sak som kvinnan kände för kondom. Hur hanteras då det?

Vissa saker som rasism mm kan hanteras på samma sätt som om någon stämmer sin kund för att den inte betalar den svarta kontanta delen av tjänsten. Rättsordningen upprätthåller inte pact turpe.

Resten är svårare men som sagt tror jag det kommer att skrivas bort. Exempelvis ”lögn om arbete utgör inte ett sådant agerande som är straffbart enligt förarbetena” eller ”X hade inte anledning att tro att kravet var allvarligt menat” osv.
Citera
2026-06-28, 07:22
Medlem
Iman2014s avatar
Feministerna i dagens samhälle har helt FÖRSTÖRT begreppet "våldtäkt". Ordet våldtäkt har nu helt förlorat sin betydelse. Vi kan nu officiellt och formellt säga detta.

Enligt feministernas efterblivna logik så är det en våldtäkt om en man ljuger om sig själv till en kvinna och kvinnan går med på att ha sex med honom utifrån vad hon tror är sant. Som exempel om en kvinna säger åt en man att hon aldrig kan tänka sig ha sex med en sverigedemokrat då hon är vänsterpartist, och mannen då ljuger till henne och säger at han är miljöpartist och hon går med på att ha sex med honom, och han senare säger åt henne att han faktiskt är sverigedemokrat och han ljög.

Enligt feministernas efterblivna logik är detta våldtäkt då hon blev "lurad" och hennes villkor till sex var att personen inte var en sverigedemokrat.

Feministerna har helt förstört begreppet våldtäkt till den grad att ordet nu saknar helt betydelse.
Senast redigerad av Iman2014 2026-06-28 kl. 07:29.
Citera
2026-06-28, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Feministerna i dagens samhälle har helt FÖRSTÖRT begreppet "våldtäkt". Ordet våldtäkt har nu helt förlorat sin betydelse. Vi kan nu officiellt och formellt säga detta.

Enligt feministernas efterblivna logik så är det en våldtäkt om en man ljuger om sig själv till en kvinna och kvinnan går med på att ha sex med honom utifrån vad hon tror är sant. Som exempel om en kvinna säger åt en man att hon aldrig kan tänka sig ha sex med en sverigedemokrat då hon är vänsterpartist, och mannen då ljuger till henne och säger at han är miljöpartist och hon går med på att ha sex med honom, och han senare säger åt henne att han faktiskt är sverigedemokrat och han ljög.

Enligt feministernas efterblivna logik är detta våldtäkt då hon blev "lurad" och hennes villkor till sex var att personen inte var en sverigedemokrat.

Feministerna har helt förstört begreppet våldtäkt till den grad att ordet nu saknar helt betydelse.
Är inte bättre att inte ljuga bara.

Just ditt exempel om att ljuga om att man inte är sverigedemokrat för att få ligga vara realistiskt och bra, tror säkert det har hänt många ggr för annars skulle många sverigedemokrater aldrig få ligga. Men jag har inte hört om någon av dem som hamnat i domstol anklagade för våldtäkt över det. Har du?
Citera
2026-06-28, 08:26
Medlem
Benny98s avatar
I Sverige har vi ett fruktsamhetstal på 1,42 och forskarna kliar sig i huvudet och förstår inte varför vi har det. Politiker är ännu mer förvånade och vill ge lite mer till barnfamiljer som om det skulle hjälpa. När man försiktigt försöker tala om att killar är rädda för kvinnor blir man utskrattad, och den diskussionen dödas.
Citera
2026-06-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
I Sverige har vi ett fruktsamhetstal på 1,42 och forskarna kliar sig i huvudet och förstår inte varför vi har det. Politiker är ännu mer förvånade och vill ge lite mer till barnfamiljer som om det skulle hjälpa. När man försiktigt försöker tala om att killar är rädda för kvinnor blir man utskrattad, och den diskussionen dödas.
Margret Atwood har adresserat mäns rädsla för att bli skrattade åt rätt träffsäkert:
Men are afraid that women will laugh at them.
Women are afraid that men will kill them.

Och så får väl du fundera vidare på vilken av rädslorna som utgör det större samhällsproblemet.
Citera
2026-06-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014

Är kvinnan missnöjd efter sexet är det alltid våldtäkt enligt feministerna
Citera
2026-06-28, 08:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hade ju också varit intressant att se vad som hänt om mannen hade svarat - "Vadå det har du ju aldrig sagt, vi brukar ju aldrig använda kondom " när kvinnan skriver till honom att hon sagt åt honom flera gånger att använda kondom.
Bestrider man att villkoren existerar så blir det så klart en tvist. Om man däremot erkänner att det funnits villkor som man är medveten om som man skitit i tycker jag det är våldtäkt.

Anledningen till att jag tar upp en knytnäve i röven som analogi är för att andra tog fram Cowboyhatt i ett försök att förlöjliga.
Citera
2026-06-28, 08:44
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Margret Atwood har adresserat mäns rädsla för att bli skrattade åt rätt träffsäkert:
Men are afraid that women will laugh at them.
Women are afraid that men will kill them.

Och så får väl du fundera vidare på vilken av rädslorna som utgör det större samhällsproblemet.

Jaja men mäns våld mot kvinnor och barnafödande har väl väldigt lite med varandra att göra? Finns det ens en korrelation mellan dem variablerna?
Citera
2026-06-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Jaja men mäns våld mot kvinnor och barnafödande har väl väldigt lite med varandra att göra? Finns det ens en korrelation mellan dem variablerna?
Klart det har med saken att göra att kvinnor är rädda för män. Att kvinnor tänker i termer av säkerhet när de träffar en ny man, kanske bestämmer att en kompis ska messa och kolla att man är ok under dejten?

Män som går på dejter verkar tycka att det är bara kul. Så är det inte för kvinnor. Visst det kan vara kul men det är inte bara kul. Så ja, kvinnor dejtar mindre och mer selektivt utifrån rädsla för ditt liv och hälsa. Verkar rimligt att det skulle påverka parbildande.
Citera
2026-06-28, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1wkotkzp
Nej, men jag har rätt för jag har tänkt mer på dessa frågor än du och de flesta andra.

Man kan ha väl ha en partner som är glad och trevlig på alla sätt men även omdömeslös. Jag har haft relationer med människor som varit slarviga med pengar och som jag aldrig skulle låna ut pengar till pga jag inte litar på att jag skulle få tillbaka dem, men bortsett från den detaljen har allt annat fungerat bra.

Du låter som Kapten Klänning. Låtsas väldigt starkt vara något som du inte är.

Aha du har rätt för att du tänkt en stund? Och då måste i princip alla som inte delar din misstänksamhet och kontrollbehov låtsas vara nått de inte är.

Du får nog tänka ett par varv till, du vet alla faller inte inom ramarna i din skeva världsbild.
Citera
2026-06-28, 09:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa86
Vi har passerat det fallet för 33 år sedan.
Skivbolagsdirektören Billy Butt dömdes 1993 för våldtäkter på ett gäng golddiggers med argumentet att han hade ”ett så särpräglat utseende" att dessa unga kvinnor (som i efterhand ångrat sig) inte kan ha velat ligga med honom.
Ja jäklar Billy Butt det namnet känner man ju igen. Ja där ser man. Det är inte omöjligt att vi snart kommer att få se det igen. Det borde ju egentligen vara störst sannolikhet att det blir en kvinna som döms för något sådant eftersom de med hjälp av smink, löshår, lösögonfransar m.m. kan förställa sitt utseende enormt vilket gör att morgonen efter när allt är borta är det typ en annan människa (utseendemässigt) man vaknar till liv bredvid. Skillnaden är dock att en man tar ett djupt andetag, knyter näven i fickan och går vidare i livet utan att göra en anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in