2026-06-27, 22:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
För att det skulle kunna gå att hävda att samtycke till oskyddat samlag skulle kunna inkludera samtycke även till skyddat samlag. Det omvända gäller naturligtvis inte, då det finns risk för graviditet eller könssjukdomar.

Men visst, lagen säger att även det scenariot är våldtäkt och jag är redo att gå med på det. Så låt oss säga att även ditt omvända scenario är våldtäkt - vad är det du försöker bevisa?

Försöker argumentera för att detta inte är våldtäkt.

Försöker också visa (vilket du hjälpte till med nu) att det inte heller handlar om att ni tycker killar är hänsynslösa och utsätter kvinnor för fara eftersom du även tyckte det skulle vara våldtäkt då killen tog ansvar och använde skydd.

Det här snackandet om risk för sjukdomar håller ju inte heller för att det ska vara våldtäkt.

Du har inte ens skyldighet att berätta att du har HIV innan sex. Tror inte heller att spridande av könssjukdom ger våldtäktsdom utan någon annan brottsrubricering.
Citera
2026-06-27, 22:13
Medlem
En annan del i det hela är ju att ett skyddat samlag med kondom känns. Det känns rejält fysiskt och även via lukt (en kondom luktar starkt) så denna kvinna har vetat att samlaget skett utan kondom och ändå accepterat det.
Citera
2026-06-27, 22:14
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Knäckfrågan är väl egentligen om det här ska räknas som våldtäkt. Det finns ju andra brottsrubriceringar.

Jo finns ju andra. Bästa vore kanske att det fortsatt skulle vara det klassiska. Våldtäkt är med tvång, kniv mot halsen närmast tvinga en annan till sex med hot om eller faktiskt våld om inte. Finns ju där övrigt som sexuellt tvång tex. Dvs just för att klargöra skillnaden när strafftiden är så nära.
Citera
2026-06-27, 22:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Om Cowboyhattern är så pass viktig för någon så är den. Sålänge kommunikationen till utomstående part är tydlig tycker jag det är en ganska stor no-brainer. Att du gett medgivande till sex innebär väl knappast att det är a-okay för dig att köra upp den i tvåan eller få den uppkörd i tvåan utan tidigare kommunikation som etablerar att detta är OK?

Jag förstod nästan att du är en person som gärna tar den i tvåan eftersom för dig är det jämförbart med att ha cowboyhatt på sig eller ej.
Citera
2026-06-27, 22:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo finns ju andra. Bästa vore kanske att det fortsatt skulle vara det klassiska. Våldtäkt är med tvång, kniv mot halsen närmast tvinga en annan till sex med hot om eller faktiskt våld om inte. Finns ju där övrigt som sexuellt tvång tex. Dvs just för att klargöra skillnaden när strafftiden är så nära.

Du snuddar ju på varför det är orimligt att detta ska vara våldtäkt då han jämställs med de som gått till väga som du beskriver ovan.
Citera
2026-06-27, 22:19
Medlem
Citat:
Försöker argumentera för att detta inte är våldtäkt.

Försöker också visa (vilket du hjälpte till med nu) att det inte heller handlar om att ni tycker killar är hänsynslösa och utsätter kvinnor för fara eftersom du även tyckte det skulle vara våldtäkt då killen tog ansvar och använde skydd.

Det här snackandet om risk för sjukdomar håller ju inte heller för att det ska vara våldtäkt.

Du har inte ens skyldighet att berätta att du har HIV innan sex. Tror inte heller att spridande av könssjukdom ger våldtäktsdom utan någon annan brottsrubricering.

-Du har skyldighet att informera om du är HIV-smittsam innan sex.

-Jag har väl aldrig sagt att det handlar om vem som är hänsynslös? Poängen är att det är våldtäkt om man utför en sexuell handling för vilken samtycke inte föreligger. Detta ska inte handla om hänsynslöshet, sjukdomar eller hälsorisker, utan om kroppslig autonomi.
Citera
2026-06-27, 22:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

-Jag har väl aldrig sagt att det handlar om vem som är hänsynslös? Poängen är att det är våldtäkt om man utför en sexuell handling för vilken samtycke inte föreligger. Detta ska inte handla om hänsynslöshet, sjukdomar eller hälsorisker, utan om kroppslig autonomi.

Ja men vi är ju på ett sluttande plan om vilka villkor som helst ska räknas som kroppslig autonomi.
Om en kvinna t.ex. bara går med på att ha sex med en kille om hans spjut är 25 cm, alltså villkoret för sex. Killen säger att han visst uppfyller villkoret. De har sex och det visar sig att han har en medellängd.

Våldtäkt? Eftersom hennes villkor för sex inte uppfylldes?
Citera
2026-06-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon har inte samtyckt till att han får komma i henne utan kondom. Han har gjort detta ändå = våldtäkt.

Detta var mitt i natten. Kondom kanske fanns tillgängligt, men inte femidom.

nej de är inte våldtäkt att inte använda kondom vid sex. Däremot har mannen brytit överenskommelse med henne genom att inte använda kondom hon ville ju helt klart ha sex med mannen likaväl ville mannen ha sex med kvinnan. Dessa två skulle jag se som två korkade personer
Citera
2026-06-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1wkotkzp
Nej, det är du som är sjuk som förnekar hur verkligheten har sett ut för människor ända sedan vi flyttade från grottor till byar och städer.

Öppenhet förebygger misstänksamhet. Duh!

Hur du upplever din verklighet är inte ett faktum för alla människor. Och öppenhet har inget med kontrollbehov och misstänksamhet att göra.

Om jag inte litade på min fru/sambo/flickvän och vise versa känna det inte som en relation värd att ha.
Citera
2026-06-27, 22:29
Medlem
Citat:

har man sexuellt överförbar sjukdom bör man inte ha sex åtminstone med de som inte har de möjligen man kan ha de med någon som har samma sjukdom
Citera
2026-06-27, 22:30
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tycker du det är orimligt att människor endast vill ha sex under vissa specifika förutsättningar och att man inte ska kunna kräva att dessa förutsättningar uppfylls vid sex?

Hade ju också varit intressant att se vad som hänt om mannen hade svarat - "Vadå det har du ju aldrig sagt, vi brukar ju aldrig använda kondom " när kvinnan skriver till honom att hon sagt åt honom flera gånger att använda kondom.
Citera
2026-06-27, 22:31
Medlem
Citat:
Ja men vi är ju på ett sluttande plan om vilka villkor som helst ska räknas som kroppslig autonomi.
Om en kvinna t.ex. bara går med på att ha sex med en kille om hans spjut är 25 cm, alltså villkoret för sex. Killen säger att han visst uppfyller villkoret. De har sex och det visar sig att han har en medellängd.

Våldtäkt? Eftersom hennes villkor för sex inte uppfylldes?

Nej det är vi inte, eftersom vi har ett rättsväsende inom vilket tusentals personer arbetar med att avgränsa vad som verkar vara "sluttande plan". I det här fallet handlar det om en egenskap hos mannen i fråga snarare än en handling, exempelvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in