2026-05-12, 20:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb35
Det jämförelsen haltar betänkligt. da Costa-allmänläkaren/obducenten och Palme-CP-spåret omgärdades av ett MASSIVT medietryck, där utredare och media tillsammans föll ner i en allt snabbare virvlande spiral, omöjlig att ta sig ur.
Det är väl ingen som har påstått att det ganska begränsade drevet mot CA ens skulle ha kommit i närheten av det enorma mediadrev som Härm och Allgén råkade ut för. Jag menade bara att mekanismerna är desamma.
Citat:
Kusinen och materialmannen hade egna av varandra och media OBEROENDE drivkrafter att larma polis.
"Materialmannen" gick tydligen igång efter ett inslag i ett TV-program, där Hasse Aro hade efterlyst bevisning för att få fast CA. Det var efter det här som den hjälpsamme Materialmannen kontaktade Aros bisittare i programmet och lämnade över de sk. mordkulorna. Sedan vad "Kusinen" egentligen sysslade med, och vad hans drivkrafter kan ha varit, det har jag svårare att förstå. Men det där kanske "Lookalike" har bättre koll på.
Senast redigerad av Draifos 2026-05-12 kl. 20:32.
Citera
2026-06-10, 12:45
Medlem
Hej, några nya tankar kring CA? Gräver Omiga vidare? Vittnesmål från en person i Hälsingegatan-kvarteret: ”En avvikande person i kvarteret, ingen som sökte kontakt direkt, lite undvikande när man mötte honom. Gångstilen avvikande, gick tungt, lyfte benet så att det svävade lite innan han satte ner det, han satte ner hela foten, tungt, vet inte om det berodde på att han hade nåt fel på benet.”
Citera
2026-06-10, 13:32
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Hej, några nya tankar kring CA? Gräver Omiga vidare? Vittnesmål från en person i Hälsingegatan-kvarteret: ”En avvikande person i kvarteret, ingen som sökte kontakt direkt, lite undvikande när man mötte honom. Gångstilen avvikande, gick tungt, lyfte benet så att det svävade lite innan han satte ner det, han satte ner hela foten, tungt, vet inte om det berodde på att han hade nåt fel på benet.”

Vem har dokumenterat detta vittnesmål?
Citera
2026-06-16, 23:28
Medlem
Skaggstromps avatar
Sommarsömnigt nu i CA-tråden. Ut och ta ett dopp i Vedasjön!

Själv har jag tredje gången gillt provat att begära ut spaningsfilmen. Denna gång har det gått en månad av väntan sedan senaste korrespondens, mycket längre tid än tidigare två försök (Som avslogs med motivering att det i sig är omfattat av sekretess huruvida en namngiven person förekommer i en utredning eller ej).

Innerst inne hoppas jag att det är för att det tar ett par arbetsveckor för teknikerna att maska varenda flanör som fastnat på bild. Men sån tur har vi nog inte.

Vad tror ni om att gräva i "konstiga-ben-spåret"? CA verkar ju på bilder stå lite konstigt. Flera vittnen beskriver en konstig gångstil. Ett vittne undrar om Grandmannen hade fel på benen. Kan man få fram något anekdotiskt eller på riktigt belagt (lumpenpapper etc) om att CA hade något tjall på benen?

Isåfall är vi ett indicium närmre.
Citera
2026-06-22, 07:43
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaggstromp

Själv har jag tredje gången gillt provat att begära ut spaningsfilmen. Denna gång har det gått en månad av väntan sedan senaste korrespondens, mycket längre tid än tidigare två försök (Som avslogs med motivering att det i sig är omfattat av sekretess huruvida en namngiven person förekommer i en utredning eller ej).

Innerst inne hoppas jag att det är för att det tar ett par arbetsveckor för teknikerna att maska varenda flanör som fastnat på bild. Men sån tur har vi nog inte.

Vad tror ni om att gräva i "konstiga-ben-spåret"? CA verkar ju på bilder stå lite konstigt. Flera vittnen beskriver en konstig gångstil. Ett vittne undrar om Grandmannen hade fel på benen. Kan man få fram något anekdotiskt eller på riktigt belagt (lumpenpapper etc) om att CA hade något tjall på benen?

Man kanske borde gå via GW för att begära ut filmen? Har svårt att se att han skulle få ett nej
Citera
2026-06-22, 21:53
Medlem
Ograsts avatar
Citat:

Går det ens att bada där? Sjön har väl jättemycket växter.
Citera
2026-06-27, 07:38
Medlem
Citat:

Konstigt ben ett indicium närmare lösningen? (Har i.o.f.s sett foton på en annan tänkbar gm som stod lite konstigt och som kunde varit vid Grand på mordkvällen).

Fanns inget mordplatsvittne som sade i de första förhören i mars 1986 att gm hade någon konstig eller haltande etc gång- löpstil. Lisbet P ansåg också att gm var spänstig m.m. Låter inte som att det var CA som var gm. Sedan fanns inget bevis att CA var nära eller på mordplatsen tiden för mordet, fel signalement, inget motiv och mordvapnet var sannolikt i ett bankfack tiden för mordet m.m. Finns också uppgift från CA bror K att han såg revolvern 1990-1991 och Palmes mördare lär inte ha sparat mordvapnet i flera år efter mordet m.m.

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Niklasgl87 2026-06-27 kl. 07:51.
Citera
2026-06-28, 01:14
Medlem
Jag minns inte att nått av vittnena som såg mordet sa att mördaren rörde sig på ett sätt som indikerade fel på nåt av benen , snarare är smidigt och spänstigt en beskrivning som flera ger , så om CA skulle ha nått fel på ett ben så borde han bli mindre misstänkt och inte mer misstänkt.
Citera
2026-06-28, 01:39
Medlem
Skaggstromps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire
Jag minns inte att nått av vittnena som såg mordet sa att mördaren rörde sig på ett sätt som indikerade fel på nåt av benen , snarare är smidigt och spänstigt en beskrivning som flera ger , så om CA skulle ha nått fel på ett ben så borde han bli mindre misstänkt och inte mer misstänkt.

Jag tror mördaren är samma som Grandmannen. Och där bevittnades fel på benen!

"Då de går ut genom entrédörrarna ser Storhök en man som står vid en stolpe på utsidan av entrédörrarna.

Storhök får ögonkontakt med mannen och tycker att han har en intensiv blick.
Då Storhök inte tror att mannen tittar på henne, ser hon sig om i foajén men denna är tom på folk.
När hon åter tittar på mannen får de återigen ögonkontakt. Storhök tror att mannen är någon form av vaktmästare som väntar på att få låsa lokalen.

Hon tycker att mannen står så konstigt vid stolpen och tror att han har fel på benen varför hon tittar speciellt på detta, men mannen har raka ben. Hon vet ej om mannen har händerna i fickorna eller på ryggen, de är ej synliga. "

CA var ju både vakmästarlik, stirrig, bonnig, och en kombo av Björn G d. ä och Fleksnes. Och hade fel på benen + en .357

Jag fick f ö avslag när jag försökte begära ut spaningsfilmen även denna fjärde gång. Citerar:

"Du har efterfrågat en handling som innehåller vissa, av dig specificerade uppgifter. Handlingen i
sig utgörs av en videoupptagning som innehåller uppgifter om enskildas personliga förhållanden.
Jag bedömer allt sakinnehåll i den aktuella handlingen omfattas av sekretess enligt 35 kap. 1 §
offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) (OSL) eftersom det inte står klart att uppgifterna
kan röjas utan att enskild eller närstående lider skada eller men. Din begäran avslås därför."
Senast redigerad av Skaggstromp 2026-06-28 kl. 01:48.
Citera
2026-07-03, 18:57
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarletfire

GM hade ingen konstig springstil, det växte fram under rättegången mot C.P i symbios med TV3. Det utesluter egentligen ingen förutom möjligtvis just C.P. En 33-årig Christer A som fokuserade allt han hade kan mycket väl passa.
Citera
2026-07-03, 18:58
Medlem
H24s avatar
Nu har tydligen Otto fått beslut om spaningsfilmen, hoppas på positivt besked.
Citera
2026-07-05, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
GM hade ingen konstig springstil, det växte fram under rättegången mot C.P i symbios med TV3. Det utesluter egentligen ingen förutom möjligtvis just C.P. En 33-årig Christer A som fokuserade allt han hade kan mycket väl passa.

men det är ju just CP som flera vittnen känner igen och då bl.a. på rörelsemönstret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in