Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Risken är väl nu att vi (the Royal "we") tjötar oss igenom det som redan är genomtjatat i tråden...
Men; Mårten P;s vittnesmål oerhört starkt, liksom övriga vittnen, de som inte blandat ihop GM med Stig Engström. Det som gnager är förstås L Palmes utpekande av CP???
Det att CA s a s återvänder till brottsplatsen också oerhört märkligt, liksom självmordet. Själv tycker jag det känns som en "95%-are", säkra lär vi aldrig bli.
Vittnena är väldigt spretiga i sina uttalanden, och man kan i princip klämma in majoriteten av den manliga befolkningen i dom. De som tror på SE använder ju även de vittnesmål och signalement på samma sätt som de som tror på CA.
Mårtens vittnesmål är visserligen intressant. Men som indicie mot CA blir det intressant på ett psykologiskt plan för mig. Jag har tittat på den där fantombilden många gånger innan Jordås kom med sin AI-undersökning, men det har aldrig slagit mig att det skulle vara särskilt likt CA. Inte heller har jag någonsin sett eller hört någon annan påstå det. Men efter Jordås fick man höra att till och med ett barn kan se likheten. Och nu används det som ett kraftig indicie av flertalet, trots att det där gratis-verktyget Jordås använde inte alls är tillförlitligt. Det är till stor del en slump vad man fick för resultat.
Att han återvänder till brottsplatsen kan jag också tycka är intressant. Dock överdrivs det ju tyvärr. Varken spanarna eller cafepersonalen har noterat något intresse av själva mordplatsen när han väl är där. Till och med tvärtom. Cafepersonalen säger att han sitter längst in i lokalen och dricker kaffe och äter bulle för sig själv. Spanarna noterar att han vandrar förbi utan att uppvisa något tecken alls på intresse för platsen.
Det blir lätt någon slags snöbollseffekt när folk blir misstänka. Helt plötsligt ses allt ur en misstänkt perspektiv, indicier överdrivs, vinklas och förstärker varandra. Och tillslut är folk 95% säkra, trots att den faktiska substansen inte innehåller överdrivet mycket substans.
Något gång borde vi lära oss av quick-fallet, da costa-fallet, Kevin-fallet, alla säkra utpekanden av gärningsmän i mop. Människan har en tendens att överdriva i mönsterigenkänning, och häxjakter slutar ofta i att ibland rent bisarra utpekanden kan göras. Trots noll bevis.