2026-06-27, 20:10
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Provar med dig och ser om du svarar. TomatKungen vill tydligen inte.

Låt säga att kvinnan ställer som krav för att det ska bli samlag av att mannen inte använder kondom och att han sprutar inne i henne.
De har sex och när killen ska skjuta iväg sitt skott så drar han sig ur och då visar det sig att han även har haft kondom på.
Kvinnan har inte gett samtycke till sex med kondom och utan sprut i musen. Solklar våldtäkt!?

Inte ett dugg jämförbart.

I det ena fallet tvingar du på kvinnan dina kroppsvätskor och i det andra blev det bara sex.
Citera
2026-06-27, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, han hade kommit i kondomen, då. Inte i henne. Kondomen är ju ett barriärskydd, som förhindrar att spermier kommer in i vaginan. Där hon alltså inte ville ha hans sperma.

de är inte mycket till skydd en kondom skulle nog påstå att de är bättre att avstå sexet istället med tanke på att de helt plötsligt blev en våldtäktsdom bara för personen inte hade kondom
Citera
2026-06-27, 20:26
Medlem
semen.12s avatar
Detta måste så klart hänt 1000 gånger förut i Sverige?
En man som ljuger om att bära kondom. Nu är jag gammal 62 år men inte ens de som spred AIDS och smittade andra fick fängelse förut? In absurdum en idé eller en handling så långt att den till slut blir helt absurd, orimlig

Jag tror att domen inte håller i HD

Jag älskar att dela mitt... liv fram tills 2014 från 1980 har ingen ens frågat om jag använder eller har kondom. Jag var 15 år 1981 2010 var jag 45år
Senast redigerad av semen.12 2026-06-27 kl. 20:33.
Citera
2026-06-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Läste precis den här artikeln på Aftonbladet och det måste ju vara något lurt med hur lagen tolkas idag:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vrn83L/skippade-kondomkravet-doms-for-valdtakt

En kille har alltså blivit dömd till 3 års fängelse för våldtäkt (genom så kallad "stealthing"), enbart för att han struntade i att använda kondom trots att tjejen hade ställt det som krav.

Jag får inte riktigt ihop proportionerna här. Tre år?! Det är alltså minimistraffet för våldtäkt sedan 2022. Han får i princip samma straff som om han hade hoppat på någon i en mörk gränd med våld, enbart för att ett skydd saknades.

Visst, man ska inte bryta en överenskommelse, men går inte hela den här problematiken att lösa med ett vanligt p-piller? Om syftet är att undvika en oönskad graviditet så känns det helt orimligt att staten ska kliva in och dela ut tre års fängelse för ett samlag som båda från början var med på. Rätten pratar om "villkorat samtycke", men det känns som att lagen slår väldigt snett när ett saknat gummi jämställs med de grövsta övergreppen.

Diskussionsunderlag:

Tycker ni att 3 års fängelse är ett proportionerligt straff för att strunta i kondomen, speciellt om man jämför med "klassiska" överfallsvåldtäkter?

Om tjejen äter p-piller (och graviditetsrisken därmed är borta), borde det spela in i domstolens bedömning?

Har samtyckeslagen gått för långt, eller är det helt rätt att villkorat samtycke är svartvitt?

Hårda straff för våldtäkt är bra, och möjligen eliminerad graviditetsrisk ska naturligtvis inte vägas in. Finns det inte samtycke så är det våldtäkt.
Citera
2026-06-27, 20:36
Medlem
semen.12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Detta måste så klart hänt 1000 gånger förut i Sverige?
En man som ljuger om att bära kondom. Nu är jag gammal 62 år men inte ens de som spred AIDS och smittade andra fick fängelse förut? In absurdum en idé eller en handling så långt att den till slut blir helt absurd, orimlig

Jag tror att domen inte håller i HD

Jag älskar att dela mitt... liv fram tills 2014 från 1980 har ingen ens frågat om jag använder eller har kondom. Jag var 15 år 1981 2010 var jag 45år

Inte ens under AIDS tiden 84 -87 använde vi kondom detta var en sjukdom för HOMO

Jag har legat med mer än 50 kvinnor (tänk er själva i början bjöd man upp kvinnor till dans på disco dansgolvet dom väntade på en dans, och inte för en 2006 kom det invandrare)
Nu finns det ingen möjlighet att ses live längre på disco? Sedan 2010 är det bara två ligg eftersom gifte mig nyss och nu är jag trött. Jävligt nöjd.
Senast redigerad av semen.12 2026-06-27 kl. 20:50.
Citera
2026-06-27, 20:54
Medlem
semen.12s avatar
Nööjd. Släpp ut killen. Med dagens regler hade jag haft ett begränsat liv. Jag hade varit rädd för att ligga med kvällens ragg.
Citera
2026-06-27, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Fortfarande ett sjukligt behov/betende. Har levt ganska länge i mitt nuvarande förhållande och aldrig tyckt att jag behöver gå igenom hennes kommunikation, och aldrig någonsin har hon efterfrågat att se min.

Återigen, om man är så misstänksam mot sin respektive är det något som skaver. Kanske på grund av att de själva döljer något eller att man helt enkelt inte samtalar med sin respektive.

Nej, det är du som är sjuk som förnekar hur verkligheten har sett ut för människor ända sedan vi flyttade från grottor till byar och städer.

Öppenhet förebygger misstänksamhet. Duh!
Citera
2026-06-27, 21:14
Medlem
Vad hade hänt om det var två män som var inblandade? Dvs inget risk för graviditet (men större risk för könssjukdom).
Citera
2026-06-27, 21:30
Medlem
Loopmelons avatar
Om två homosexuella killar har sex så antar jag att samma gäller?😂
Citera
2026-06-27, 21:34
Medlem
Detta öppnar ju upp flera frågor. Om jag som man vill knulla med en kvinna och jag får höra att hon är skyddar sig med p-piller för oönskade graviditeter och då ger samtycke till att ha sex. Om det sen visar sig att hon inte har p-piller, kan jag då anmäla henne att mitt samtycke inte gäller?

Helvete vad flera våldtäktsfall måste tas upp igen??
Citera
2026-06-27, 21:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Svar nej. Om man jämför är det ju galet. Samma ungefär som han överfallit en random kvinna och våldtagit denna.

Lösning kan vara att höja medelvärdet för våldtäkt till säg 30 år i finkan. Då med ett spann från detta. 3 år upp till max livstid. För att poängtera skillnaden i allvarlighet.

Att kvinnor vill att kondom ska användas är väl annars en no-brainer. För oss män är det mer töm och glöm. För kvinnor en helt annan sak. Dagen efter piller kan ju kännas som de faktisk gör en abort. Något fel kanske enligt deras tro. Även om män tycker det är skönare om nej så är det ju givet att inget sex vaginalt utan kondom. Plus då detta med oro för diverse könssjukdomar.
Citera
2026-06-27, 21:45
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanneniBjorkhagen
Principiellt ja.

Men då utgår jag alltså från fall där män varit tydliga med att de absolut inte vill ha sex utan preventivmedel och där det kan bevisas att kvinnan uppsåtligen ljugit.

Det är ju bra åtminstone att du anser att samma ska gälla för kvinnorna. Tänker du att muntlig bevisning med stödbevisning ska räcka även i sådana här fall?

Det vill säga att t.ex. mannen säger att han varit tydlig med att han inte ville ha sex utan p-piller och att enligt mannen har kvinnan sagt att hon äter p-piller. Mannen har berättat detta för en kompis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in